حضور قطعی ابراهیم حاتمی‌کیا در فیلم فجر، رونمایی از یک جشنواره جدید، انتقاد به شوخی های بی‌مزه و البته ناهنجار «جوکر» و راه اندازی باشگاهی رادیویی برای نابینایان اخبار مهم این هفته بود.

خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه موذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه سوم آّبان می‌توانید با شماره ۱۷۱ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.

چهره هفته؛ حاتمی‌کیا

بالاخره پس از چند سال، پیش تولید سریال «موسی کلیم الله (ع)» امسال کلید خورد و حالا قرار است قسمت پایلوت آن به جشنواره فیلم فجر برسد. به تازگی پیمان جبلی رئیس صداوسیما به پشت صحنه این سریال رفت و در جریان روند تولید سریال قرار گرفت.

سریالی که فعلاً نسخه سینمایی آن در حال آماده سازی برای فجر چهل و سوم است و فیلم تاریخی این جشنواره خواهد بود.

حضور این فیلم در جشنواره و سپس در اکران این امتیاز را خواهد داشت تا تلویزیون حمایت بیشتری از فیلم خود داشته باشد و بتواند فروش ویژه تری برایش رقم بزند و طبیعتاً دیده شدن فیلم هم کمک بیشتری به روند تولید سریالی خواهد کرد که چند سالی است مخاطب انتظار تماشای آن را از قاب تلویزیون دارد.

این البته تنها سریالی نیست که ابتدا سینمایی آن تولید و در جشنواره فجر اکران می شود و سپس به تلویزیون راه می یابد. پیش از این نیز «موقعیت مهدی» با روندی مشابه ابتدا ساخت سریالش مطرح شد اما به دلیل نرسیدن مینی سریال هفت قسمتی «عاشورا» به تلویزیون یک نسخه سینمایی ویژه با نام «موقعیت مهدی» به فجر رفت که در اکران هم توفیق بسیار داشت..

با این حال اتفاق معمول تر در تلویزیون ساخت نسخه سینمایی براساس سریال هاست مثل «کلاه قرمزی» و «شهر موش‌ها» که بعد از موفقیت نسخه های سریالی به سینما راه یافتند. یا ساخت نسخه سینمایی «پایتخت» که بعد از چند فصلی شدن این سریال و اقبال مخاطب به آن چندین بار زمزمه‌اش مطرح شد که البته هنوز به تولید نرسیده است.

اتفاق هفته؛ جشنواره‌ای برای تولیدات شبکه خانگی

جشن حافظ تنها مراسمی بود که در کنار سینما به تولیدات سریالی چه در تلویزیون و چه در شبکه نمایش خانگی می پرداخت. جشنی که بعد از زنده یاد علی معلم باید خیلی هم مراقبت کند تا از اعتبار آن کاسته نشود؛ به ویژه در داوری‌ها و دایره انتخاب‌هایی که دارد تا شائبه توجه بیشتر به گعده دوستان به وجود نیاید یا با حذف بخشی از تولیدات متهم به سیاسی بازی نشود.

با این حال از این هفته از یک جشنواره تازه رونمایی شد که مهدی فرجی دبیر آن است و جشنواره «دیدار» نام دارد. این جشنواره قرار است به ارزیابی و قضاوت و داوری تولیدات شبکه نمایش خانگی از سریال ها تا برنامه ها و … بپردازد.

مهدی فرجی از مدیران باسابقه تلویزیون است که در زمان او برندها و تولیدات و چهره های مختلفی در شبکه یک سیما جان گرفتند. او حالا دبیری این جشنواره را بر عهده دارد و می تواند اتفاق نویی را رقم بزند.

به ویژه که این روزها پلتفرم ها در شبکه خانگی انبوهی از تولیدات را دارند و حضور این آثار در فضای رقابتی می تواند بهبود دهنده کیفیت و استانداردهای آنها باشد.

نقد هفته؛ شوخی‌های ناهنجار و بی‌مزه «جوکر» که تمامی ندارد

فصل اول «جوکر» اتفاق تازه، خلاق و مفرحی در برنامه سازی بود. اگرچه که مدل این برنامه کپی یک برنامه جهانی بود اما به خوبی توانست فضای تازه ای را در میان رئالیتی شوها باز کند و بدیع باشد.

احسان علیخانی نیز خود را به عنوان کارگردانی جسور برای تجربه های نو تثبیت کرد. فصل جدید اما از ابتدای پخش نتوانست همان موفقیت را تکرار کند. شوخی های بخش مردان بی مزه و با لودگی همراه شد و شرکت کننده ها هم چهره هایی بودند که در اغلب برنامه ها حضور داشتند. همه موفقیت این فصل را می توان به زنان اختصاص داد که علی‌رغم همه محدودیت هایی که می دانیم وجود دارد توانستند فضای مفرح و خنده بیشتری برای مخاطب رقم بزنند.

«جوکر» آقایان اما علی رغم شکستن همه مرزها و خط قرمزها باز هم نتوانست اتفاق جذابی شکل دهد. شاید بخشی از این ماجرا به نبود نویسنده های طنزپرداز خلاق برگردد. «جوکر» در بخش آقایان واکنش‌های تند و تیزی هم دریافت کرد که به انتقاد از این مجموعه پرداختند. در مقطعی هم با چالش هایی از طرف ساترا مواجه شد اما این مجموعه در قسمت های اخیر دوباره واکنش برانگیز شده است. در این قسمت ها که مربوط به جوکر آقایان است به شکل عجیبی از کلیدواژه ها یا موقعیت ها و کنش های دوپهلو استفاده می شود که مخاطب به دنبال دلیل خندیدن ها یا واکنش های شرکت کننده های دیگر است. همچنین به شکل عیان و بی پرده ای از واژگانی استفاده می شود که در حالت عادی خلاف عرف محسوب می شود.

شوخی های جنسی، سخنان مبهم و لوده بازی هایی که با رد کردن همه مرزها باز هم نتوانسته است مخاطبش را بخنداند و عجیب است که این میزان از شوخی‌هایی که شاید مردها در دورهمی‌های خود دارند حالا به راحتی در مقابل دیدگان همه قرار داده شده است.

مرور رادیو در هفته؛ راه اندازی یک باشگاه رادیویی

در چند هفته اخیر برخی اقشار خاص توسط مجامع هنری و ارگان ها بیشتر مورد توجه قرار گرفتند که به نوبه خود اتفاقی ضروری هم است. چندی پیش عوامل فیلم «آغوش باز» فیلمشان را با حضور توان یابان اکران کردند و از لزوم مناسب سازی سینماها برای این قشر صحبت شد.

اخیراً هم سازمان سینمایی سوره در اقدامی قرار است فیلم های سینمایی را برای نابینایان مناسب سازی کند و هفته‌ای یک فیلم در سینما آزادی برای این قشر اکران شود.چندسالی هم است که گروه سوینا زیرنظر گلاره عباسی فیلم‌های سینمایی را با صدای بازیگران سینما برای نابینایان توضیح‌دار می‌کند.

حالا در رادیو هم باشگاهی برای نابینایان راه اندازی شده است که هم برنامه مخصوص به خود را دارند و هم خودشان می توانند فعالیت بیشتری در رادیو داشته باشند.

حمیدرضا صحراگرد مدیر شبکه رادیویی تهران در مراسمی درباره راه اندازی این باشگاه بیان کرده است: یکی از برنامه‌های در دست اقدام، راه‌اندازی باشگاه مخاطبان نابینایان در رادیو تهران است، زیرا می‌توان از توانمندی و ظرفیت قشر نابینایان کشور در ساخت تولیدات برنامه‌های رادیویی بهره برد. ضمن اینکه همکاران نابینا در رادیو تهران در بخش‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند. همچنین برنامه «شش نقطه» با گویندگی اشکان آذر ماسوله روانه آنتن می‌شود که او هم نابینا است.