همدان _ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: باید موانع صادرات صنایع‌دستی را برداریم و راه حل مشکلات این حوزه رفع موانع صادرات است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا صالحی‌امیری شامگاه پنج‌شنبه در نشست با هنرمندان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان سفال و سرامیک شهر جهانی سفال با اشاره به اینکه تمام ظرفیت‌هایی که در سراسر کشور وجود دارد در استان همدان تجمیع شده است، اظهار کرد: این استان دارای اسطوره‌ای تاریخی و عرفانی، تمام ادوار تاریخی میراث ایران زمین و انواع گردشگری است.

وی ادامه داد: نهاوند نقطه‌ای پر رمز و راز در این جغرافیا، ملایر نماد منبت ایران زمین، کبودراهنگ و غار علیصدر یکی از بزرگترین سایت‌های گردشگری ایران و لالجین دیار کیمیاگران خاک است.

صالحی‌امیری با بیان اینکه لالجین شهر هنرمندان کیمیاگر رنگ‌های زیبا و مردان و زنان سختکوش است، اضافه کرد: این شهر باید در جغرافیای ایران تکثیر شود و فراتر از خاک و گل است.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان لالجین به خاک روح می‌دهند، یادآور شد: ما کمتر به ارزش ثبت جهانی این شهر پرداخته‌ایم و رسانه‌ها و صدا و سیما باید تصویر جدیدی از لالجین را به نمایش بگذارند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه حاشیه‌ها را باید کنار بگذاریم و به فکر مطالبات مردم باشیم، گفت: لالجین می‌تواند الگویی برای ایران و ایرانیان باشد.

وی خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی فقط یک تولید نیست بلکه خلق یک هنر است و ما باید برای هنرمندان امنیت شغلی را به وجود آوریم همچنین بیمه آنها باید تأمین شود تا در لابلای سختی‌ها کمر خم نکنند و باید بازار مناسب را برای تولیدکنندگان فراهم کنیم.

صالحی‌امیری با تاکید بر اینکه باید موانع صادرات صنایع‌دستی را برداریم و راه حل مسئله صنایع‌دستی موانع صادراتی است، گفت: در صددیم با تشکیل میز تخصصی صنایع دستی در وزارتخانه این چالش حل شود.

وی با اشاره به اینکه باید همدان را به ایران و جهانیان بشناسانیم، افزود: در این استان رمزهایی نهفته است که برای جوانان جالب است و آموزش مستمر به جوانان برای خلق صنایع‌دستی از لالجین یک ضرورت قطعی است.

صالحی‌امیری با بیان اینکه دانشکده یا مرکز علمی برای تربیت جوانان در لالجین تأسیس شود تا شاهد تداوم هنر سفالگری در شهر باشیم، گفت: مجموعه جغرافیای کبودراهنگ و بهار سرمایه‌های بزرگی هستند.