بوشهر- اجرای برنامه‌های حفاظت از پلنگ ایرانی نقش مهمی در جلوگیری از انقراض این گونه جانوری دارد که حمایت از جامعه محلی در مقابل خسارت‌های وارد شده از حمله پلنگ‌ها در این زمینه ضروری است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پلنگ ایرانی به عنوان بزرگ‌ترین زیرگونه نژاد پلنگ در جهان و بزرگ‌ترین گونه گربه‌سان زنده ایران یکی از گونه‌های مهم و در خطر انقراض جانوری در کشور است که سازمان حفاظت محیط زیست تلاش‌ها و اقدامات بسیار زیادی را برای حفاظت از این گونه داشته است.

استان بوشهر یکی از استان‌های مهم کشور از نظر وجود گونه‌های پلنگ است و زیستگاه آن در شهرستان‌های دشتستان، تنگستان و دشتی قرار دارد و در فصول مختلف سال این حیوان در این مناطق مشاهده و تصاویر آن ثبت می‌شود.

با توجه به اینکه تغذیه پلنگ دچار مشکل شده و به علت تخریب‌های زیستگاهی و شکار و صیدهای غیرمجاز، تعدادی از این پلنگ‌ها ناچار به دام‌های عشایر حمله کرده و از آن‌ها تغذیه می‌کنند.

وقوع خشکسالی و انتقال محل چرای دام جوامع محلی به ارتفاعات بالاتر در مواردی منجر به تنازع پلنگ با دام‌های دامداران محلی شده است و در برخی ایام سال، دام‌های عشایر و جوامع محلی مورد حمله قرار می‌گیرد.

در این شرایط است که آگاه‌سازی جامعه محلی و حمایت از آنها در زمان ورود خسارت بر اثر حمله پلنگ نقش بسیار مهم و اثرگذاری دارد و برای حفظ و حراست از این گونه‌ها باید اقدامات اساسی انجام شود.

حمله پلنگ به دام عشایر

یکی از اهالی بخش ارم دشتستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در روزهای اخیر، دام بز و میش عشایر در ارتفاعات کوه روستای بی دو، بخش ارم از توابع شهرستان دشتستان، هدف حمله پلنگ قرار گرفته و این موضوع به یکی از نگرانی‌های جدی اهالی منطقه تبدیل شده است.

عشایر با درک اهمیت حفظ پلنگ، تصمیم به کشتن پلنگ نگرفته و از محیط زیست استان درخواست حمایت، کمک و جبران خسارت‌ها و هزینه‌ها را دارند دانشور افزود: پلنگ، که از گونه‌های نادر و تحت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود، چندین سال است که در این مناطق حضور دارد و گله‌های دام عشایر را به عنوان طعمه انتخاب کرده است.

وی بیان کرد: عشایر این منطقه، با درک اهمیت حفظ این گونه نادر، تصمیم به کشتن پلنگ نگرفته و در عوض از اداره محیط زیست استان درخواست حمایت، کمک و جبران خسارت‌ها و هزینه‌ها را کرده‌اند.

وی ادامه داد: عشایر شهرستان دشتستان خواستار بررسی خسارت‌های وارده به دام‌هایشان و همچنین ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از این نوع خسارت در آینده هستند.

حفاظت از پلنگ ایرانی

رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پلنگ ایرانی از بزرگترین گربه‌سان در حال زیست ایران، پراکنش گسترده‌ای در سطح کشور دارد و استان بوشهر نیز یکی از زیستگاه‌های این حیوان است.

محیط زیست در زمینه حفاظت از پلنگ ایرانی و حمایت از جامعه محلی اقدامات اساسی را در دستور کار دارد خسرو درویشی اضافه کرد: بیمه پلنگ را در استان بوشهر داریم و پرونده‌هایی در این زمینه تشکیل شده و کسانی که دچار خسارت شده باشند حمایت می‌شوند و پیگیری‌های فراوانی برای جبران خسارت‌ها داشته‌ایم.

وی بیان کرد: در حال حاضر نیز آمادگی وجود دارد که پرونده‌هایی که تشکیل می‌شوند را دنبال کنیم و با دریافت مستندات برای انجام امور مربوطه مسئله را دنبال کنیم و روند کار پیگیری می‌شود.

رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خاطرنشان کرد: حمله پلنگ به دام عشایر خسارت‌هایی را به آنها وارد می‌کند و ما نیز برای جبران خسارت‌ها مسئله را دنبال و پیگیری می‌کنیم.

پیگیری برای جبران خسارت‌ها

وی با بیان اینکه محیط زیست در زمینه حفاظت از پلنگ ایرانی و آگاه‌سازی و حمایت از جامعه محلی اقدامات اساسی را در دستور کار دارد افزود: عشایر و دامداران نیز باید اقدامات حفاظتی و مراقبتی را داشته باشند.

درویشی اقدامات پیشگیرانه را برای حفاظت از دام‌ها در مقابل حمله پلنگ بسیار مهم دانست و تصریح کرد: محل نگهداری دام‌ها باید به گونه‌ای باشد که کمتر آسیب‌پذیر باشد و حیوانات وحشی نتوانند به راحتی دام‌ها را مورد حمله قرار دهند.

مواردی از حمله پلنگ به دام‌ها که مورد تائید کارشناسان اداره‌کل محیط زیست و بیمه کشاورزی قرار می‌گیرد، موضوع را پیگیری می‌کنیم تا خسارت‌ها جبران شود وی با بیان اینکه مراقب از دام‌ها در شب باید با دقت بیشتری انجام شود افزود: دام‌ها باید قبل از غروب در محل نگهداری ایمن قرار گیرند و ایمن‌سازی در ساختار محل نگهداری دام انجام شود.

رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تاکید کرد: در برخی موارد حضور در مناطق بالادست که زیستگاه پلنگ است، شاهد تعرض پلنگ به دام‌ها نیز خواهیم بود.

وی تاکید کرد: مواردی از حمله پلنگ به دام‌ها که مورد تائید کارشناسان اداره‌کل محیط زیست و بیمه کشاورزی قرار می‌گیرد، موضوع را پیگیری می‌کنیم تا خسارت‌ها جبران شود.

درویشی ادامه داد: نواحی مرکزی استان بوشهر مانند مناطق تحت مدیریت و شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم- تنگ باهوش، کوه سیاه، تنگ ارم و منطقه خاییز در شهرستان‌های دشتی، دشتستان و تنگستان بیشترین گزارش یا ثبت مشاهده‌های پلنگ انجام شده است.

وضعیت اقتصادی عشایر به دلیل خشکسالی‌ها و شرایط سخت معیشتی دچار بحران است و از دست دادن دام‌هایشان به‌دست پلنگ، بار دیگری بر دوش آن‌ها افزوده است.

انتظار می‌رود که اداره محیط زیست با اتخاذ تدابیر لازم، ضمن حمایت از حقوق عشایر، به حفظ این گونه نادر نیز توجه کند تا تعادلی بین نیازهای انسانی و محیط زیست برقرار شود. این امر می‌تواند به آرامش و همزیستی مسالمت‌آمیز میان اهالی و طبیعت کمک کند.