ویژه‌برنامه زنده «اشراق» که اول آبان از شبکه رادیویی قرآن پخش شد، به تحلیل و بررسی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور مالزی اختصاص داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، ویژه‌برنامه زنده «اشراق» با موضوع تحلیل و بررسی شصت‌وچهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور مالزی اختصاص داشت و در آن منصور قصری‌زاده؛ مدیر شبکه رادیویی قرآن به عنوان کارشناس و حمیدرضا نصیری؛ نماینده جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه قصری‌زاده به الزاماتی که یک قاری باید داشته باشد تا بتواند بهترین عملکرد خود را در مسابقات به نمایش بگذارد، اشاره کرد و گفت: پشتیبانی همه‌جانبه و فراهم کردن شرایط ایده‌آل هم از نظر روحی و هم روانی برای تمام نمایندگان کشورمان در مسابقات مختلف شرکت می‌کنند، بسیار مهم است.

وی ادامه داد: آنچه که مسلم است، این آرامش خاطر روحی و روانی برای قاریانی است که به مسابقات اعزام می‌شوند، چراکه عملکرد و تلاوت آنها صددرصد با روح و روان در ارتباط است و اگر مورد غفلت واقع شود، قطعاً به کیفیت کار ضربه می‌زند.

نفر اول مسابقات بین‌الملی قرائت قرآن مالزی در سال ۱۳۷۰ با تعریف و تمجید نماینده کشورمان در مسابقات اخیر، اظهار کرد: قرائت، تجوید و لحن‌های متناسب حمیدرضا نصیری در اجرای خود، بسیار عالی بود و به شخصه از تلاوت ایشان لذت بردم.

مدیر شبکه رادیویی قرآن به اهمیت و جایگاه مسابقات مختلف قرآن و حضور نمایندگان ایران در این رقابت‌ها پرداخت و گفت: اعزام یا عدم اعزام قاریان جمهوری اسلامی به مسابقات نکته بسیار مهمی است که باید در سطح کلان برگزارکنندگان و تصمیم‌گیرندگان این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گیرد، اما واقعیتی که وجود دارد، این مسابقات به نوعی یک نماد و یک نشان است و باید با فضای بین‌المللی این مسابقات آشنایی داشته باشیم تا قاریان هم بتوانند به بهترین وجه ظهور و بروز داشته باشند.

نصیری نیز به مشکلات و حواشی اعزام خود به این مسابقات اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایطی که قبل از اعزام داشتم و همچنین مشکلاتی که به دلیل حضور با تأخیر در محل برگزاری مسابقات به وجود آمد، تلاشم را کردم تا تلاوتی در شأن جمهوری اسلامی ایران را اجرا کنم.

در بخشی از ویژه‌برنامه «اشراق»، احمد ابوالقاسمی، استاد و قاری بین‌المللی نیز به عنوان مهمان تلفنی، توضیحاتی درباره روش و شیوه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و دستاوردها و عدم توفیقات احتمالی قاریان در این مسابقات، ارائه داد.

یادآور می‌شود، حمیدرضا نصیری، نماینده ایران در این دوره از مسابقات قرآن مالزی در رشته قرائت رتبه چهارم را از آن خود کرد.