وزیر آموزش و پرورش گفت: مهم‌ترین مأموریت دانشگاه فرهنگیان تمرکز در حوزه تربیتی و فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی، در چهل و نهمین نشست سراسری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مشهد مقدس، با اشاره به اینکه فضای تعلیم و تربیت کشور فضای بسیار مهم زیربنایی و حساسی است گفت: همه ما باور داریم که زیرساخت و قطار توسعه کشور از این ایستگاه حرکت می‌کند و ایستگاه پایانی هم همین جاست و به عبارت دیگر آئینه تمام نمای آینده کشور «مدرسه‌» است و «معلمان» بالاترین فرصت برای توسعه کشور هستند؛ یعنی اگر بخواهیم آینده جامعه را ببینیم باید مدرسه را ببینیم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش از چند مساله اساسی و کلان رنج می‌برد اذعان داشت: کوچک‌انگاری یکی از مسائل مهمی است که آموزش و پرورش از آن رنج می‌برد؛ زیرا آموزش و پرورش با تمام اثرگذاری‌هایی که در توسعه کشور دارد، در اولویت دولت‌ها قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: جالب آنکه همگان از این نهاد مقدس، توقعات و مطالبات فرهنگی و اجتماعی دارند البته درست هم هست. اما زمانی این توقع مورد توجه واقع می‌شود که میان امکانات و مقدورات رابطه معناداری وجود داشته باشد.

کاظمی با اشاره بر اینکه بسیاری از این نابسامانی‌ها ناشی از کوچک انگاری نظام تعلیم و تربیت است گفت: غفلت‌های زیادی در این سال‌ها صورت گرفته است که شامل، غفلت از منابع انسانی، تأمین و تربیت معلم، امکانات و استانداردهای لازم که لازمه توسعه کشور است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش یک دستگاه فرا ملی است افزود: ا ین دستگاه مولد، مولد سرمایه‌های انسانی سایر دستگاه هاست. سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش بالاترین سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مشکل بعدی ما ساده‌انگاری است. زیرا پیچیده‌ترین، وسیع‌ترین، پرحجم‌ترین، ظریف‌ترین دستگاه، دستگاه تعلیم و تربیت است.

وی بی‌ثباتی مدیریتی را از دیگر آسیب‌های بزرگ این نهاد برشمرد و گفت: آموزش و پرورش در دو گذار؛ تغییر دولت‌ها و مجلس آسیب می بیند زیرا در این گذارها؛ چرخه بی ثباتی مدیریت به اوج می‌رسد و این اقدام حرکت آموزش پرورش را صفر می‌کند.

به گفته کاظمی؛ اگر معتقدیم که معلمان و نظام تعلیم و تربیت زیرساخت توسعه کشور را جهت می‌دهند باید بدانیم که دانشگاهی مثل دانشگاه فرهنگیان، راهبران و افسران و معلمان این دستگاه را تربیت می‌کند.

وی مهم‌ترین مأموریت دانشگاه فرهنگیان را تمرکز در حوزه تربیتی و فرهنگی دانست و گفت: این امر نیاز اول جامعه ماست. بنابراین مکلفیم و موظفیم باورها، ارزش‌ها، اعتقادات و مهارت‌های لازم را در وهله‌ی اول به نسل جدید منتقل کنیم.

کاظمی افزود: کارکردها در حوزه‌های فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی و اجتماعی کمرنگ شده‌اند و این امر سبب شده، امروز با آموزش زدگی در نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی مواجه شویم.

وی در ادامه افزود: امروز تمام تمرکز دانش آموزان و معلمان بر این امر است که معدل‌ها ارتقا پیدا کند. لذا شما حضور دانش آموزان را در فعالیت‌های اثر گذار فرهنگی و تربیتی کمتر مشاهده می‌کنید. مسئولیت شما عزیزان در دانشگاه فرهنگیان به مراتب سنگین‌تر از سایر دانشگاه‌ها است. شما می‌توانید فعالیت‌های آموزشی را متوازن با فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی بالا ببرید.

به گفته وی؛ دانشگاه فرهنگیان می‌تواند اولین مکان برای مقابله با نفوذ اعتقادی دشمن باشد. نفوذ در باورها، در اعتقادات، در نگرش‌ها در دیدگاه‌های سیاسی و در دیدگاه‌های جهانی.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز اگر ما معلم باورمند نداشته باشیم، آموزه‌های فرهنگی و آرمان‌های انقلاب ترویج پیدا نمی‌کند. بخش مهمی از تغییر نگرش‌ها و تعمیق باورها به دستان معلمان رقم می‌خورد و شما بالاترین فرصت برای آموزش و پرورش و توسعه کشور هستید.