اصفهان- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از بروز خسارت در ۳ هزار هکتار از باغات پادنا از توابع شهرستان سمیرم در پی فعالیت سامانه بارش‌زای جنوبی خبرداد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فعالیت سامانه ناپایدار جوی و وزش تند باد و توفان لحظه‌ای با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت و نیز بارش باران به میزان ۹ میلیمتر در بخش پادنای شهرستان سمیرم به بیش از ۳۰۰۰ هکتار از باغات سیب باغداران منطقه خسارت زد.

وی با اشاره به اینکه خساراتی نیز به باغات سایر بخش‌های شهرستان از جمله وردشت طی دو روز اخیر وارد شده است، افزود: باید توجه داشت که برداشت سیب در منطقه سمیرم از شهریور آغاز و تا اواسط آبان ادامه دارد که تغییرات جوی، بارش‌های ناگهانی باران، افت دما و وزش بادهای پیش از موعد و ناگهانی باعث بروز خسارت در منطقه شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه شهرستان سمیرم دارای ۱۸۵۰۰ هکتار باغ سیب است، خاطرنشان کرد: هفت هزار و ۶۰۰ هکتار این باغات سیب در بخش پادنای علیا بوده که پنج هزار هکتار آن تحت پوشش بیمه است.

شیشه فروش ابراز داشت: تیم‌های ارزیابی خسارات از جهاد کشاورزی و دفاتر خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی برای بررسی خسارات و چگونگی پرداخت غرامات بیمه به مناطق تحت تأثیر اعزام شدند.

به گفته وی، فعالیت سامانه ناپایدار جنوبی تا پایان روز یکشنبه در مناطق جنوب استان ادامه دارد و هشدارهای لازم به باغداران، کشاورزان، دامداران و عشایر برای تسریع در برداشت محصولات و رعایت اصول ایمنی و حفاظتی در برابر مخاطرات جوی، آبگرفتگی، تندبادهای لحظه‌ای، بارش‌های ناگهانی و رگباری باران و تگرگ، کاهش دما و بارش برف در ارتفاعات ابلاغ شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه سامانه بارشی اخیر باعث وزش تند باد و بارش باران و برف در ارتفاعات مناطق غرب، جنوب و شرق استان شده است، اضافه کرد: بیشترین میانگین بارش‌ها طی شبانه روز گذشته از پادنای علیای سمیرم با ۹ میلیمتر، سمیرم و جندق هشت میلیمتر، انارک، خورو بیابانک و روستاهای منطقه بیاضه، ایراج، اردیب و مهرجان هفت میلیمتر و بخش موگویی فریدونشهر ۶ میلیمتر گزارش شده است.