مصطفی محدثی خراسانی با انتقاد از رویدادهای ادبی کشور گفت: رویدادهای ادبی دچار ملال و تکرار شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی محدثی خراسانی شاعر، با انتقاد از رویدادهای ادبی معمول در کشور گفت: این رویدادها دچار ملال و تکرار شده‌اند.

وی افزود: بسیاری از رویدادهای ادبی که در کشور برگزار می‌شود، بیماری تکرار و روزمرگی را دارند. برای اینکه این رویدادها برای اینکه به چنین حالتی گرفتار نشوند، برگزارکنندگان اصلی آنها باید مدیرانی باشند که دغدغه خودشان این باشد که نخواهند کار تکراری انجام دهند. اگر چنین دغدغه‌ای باشد، می‌توانند آن را به شورای کارشناسی منتقل کنند و بگویند که کاری متفاوت می‌خواهیم تا بتواند نسل امروز که این‌همه رویدادهای متفاوت و رنگارنگ می‌بیند، اقناع کند. ولی به این دلیل که عمده مدیران فرهنگی ما در قالب خاصی تربیت شده‌اند، دچار این معضل هستیم.

این شاعر در ادامه گفت: اگر کنگره‌ها و جشنواره‌های شعر به صورت طبق معمول و اتوماتیک برگزار شوند، انرژی موجود در شعرها را هم می‌گیرند و با ملال‌آوری خودشان، تأثیر شعر را هم کم می‌کنند.

محدثی با تأکید بر اینکه باید نگاه متفاوتی به این جریان‌ها داشت، گفت: هم سوژه‌یابی باید خلاقیت همراه باشد و سوژه‌های ناب‌تری پیدا کنیم و هم در پرداخت آن سوژه‌ها، در نگاه و در زبان شاعرانه، نوآوری وجود داشته باشد تا در مخاطب ایجاد شگفتی کند و رستاخیز مفهومی و کلامی اتفاق بیفتد. اینگونه است که شادابی لازم در فضای شعر ایثار پیدا می‌شود وگرنه اینکه با همان ذهن و زبان‌های گذشته، همان مضمون‌های گذشته را با همان رویکردها تکرار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه استمرار کنگره‌ها لازم است و باید به صورت پیوسته برگزار شود ولی تکرار آنها هم ملال‌آور می‌شود، گفت: باید روی خلاقیت، سرمایه گذاری کنیم. باید در همان فراخوانی که اعلام می‌کنیم نشانه‌هایی از تفاوت دیده شود تا آن خلاقیت به آثار ارسالی هم سرایت پیدا کند. اگر در جشنواره‌هایی که می‌خواهد برگزار شود فرصت برنامه‌ریزی و تأمل باشد و دغدغه نوآوری و خلاقیت وجود داشته باشد، می‌توانیم ثمرات بیشتری داشته باشیم.

این شاعر درباره دوره در حال برگزاری کنگره شعر ایثار گفت: دوره‌ای که ما برگزار کردیم خوشبختانه یکی از بهترین دوره‌های کنگره بود، چون یک بخش بین‌الملل جدی راه انداختیم. آقای قزوه را به عنوان دبیر ویژه بخش بین‌الملل انتخاب کردیم و ایشان توانست از عراق، تاجیکستان، هند و یمن شاعرانی را به کنگره دعوت کند و استقبال خیلی خوبی از کنگره به عمل آمده بود و تنوع آثار هم به لحاظ مضمون و محتوا و هم به لحاظ پراکندگی جغرافیایی از سراسر کشور خیلی چشم‌گیر بود.

محدثی خراسانی گفت: شعر چون هنری است که به سرعت تولید می‌شود و می‌تواند زود به میدان بیاید، نسبت به بقیه هنرها پیشروتر بوده است حتی موسیقی‌هایی که در روزهای نخست رویدادها منتشر می‌شود، پایه و اساسش شعر بوده است. به همین دلیل این مسأله هم نقطه مثبتی برای شعر است و هم می‌تواند پاشنه آشیل شعر باشد؛ چون می‌خواهد سریع و زود به میدان بیاید، خیلی وقت‌ها آثاری شعاری و طبق معمول منتشر می‌شود. سرعت‌شان ارزشمند است اما گاهی همین سرعت باعث می‌شود کیفیت فدا شود. به نظر من در دفاع از غزه، لبنان و جبهه مقاومت، شعر در مقایسه با بقیه هنرها کارنامه قابل قبولی دارد.

اختتامیه نهمین کنگره ملی شعر و داستان ایثار دی ماه سال جاری در شیراز برگزار می‌شود و شاعران و داستان نویسان سراسر کشور می‌توانند با ارسال آثار خود تا ۱۵ آذر در این رویداد ادبی مشارکت کنند.