اراک -نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: بهره گیری از ظرفیت‌های انرژی تجدید پذیر، مورد توجه ویژه فعالان اقتصادی استان مرکزی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد جمالیان، ظهر جمعه در نشست هم اندیشی با تشکل‌های صنعتی و اقتصادی استان مرکزی با بیان اینکه بسیاری از قوانین جاری کشور در تضاد با یکدیگر هستند، افزود: یکی از اقدامات قابل توجه مجلس دوازدهم، تغییر قوانین زایدی است که کارایی لازم را برای کشور ندارد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون حدود ۱۵ هزار قانون داریم که سه تا چهار برابر سایر کشورهاست که بسیاری از آنها کارایی خود را از دست دادند و باید حذف شود.

جمالیان با بیان اینکه متأسفانه وضعیت پیشرفت در استفاده از انرژی تجدید پذیر بسیار پایین است، گفت: زمین نیروگاه کارخانه آلومینیوم هنوز تعیین تکلیف نشده و مسئولان امر نیز نسبت به این مسأله بی توجه هستند.

جمالیان با اشاره به اینکه صنایع باید به فکر تولید برق و استفاده از ظرفیت‌های انرژی تجدید پذیر باشند، افزود: در ارتباط با تغییر عناوین شغلی، کارگران بسیار اعتراض دارند و برای کافرمایان نیز هزینه بر شده است، این موضوع را پیگیری کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این بخشنامه باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: بدون شک اگر تولیدکنندگان در بحث تأمین انرژی تدابیری اتخاذ نکنند در آینده نزدیک با چالش جدی‌تری مواجه خواهند بود از این رو باید تولید برق و استفاده از ظرفیت‌های انرژی تجدید پذیر مورد توجه ویژه فعالان اقتصادی استان مرکزی باشد.

نماینده مردم اراک در مجلس تصریح کرد: با توجه به وضعیت پیک مصرف و با کاهش بهره وری نیروگاه‌ها، سال آینده ممکن است به کسری ۳۰ هزار مگاواتی هم برسیم.

جمالیان با بیان اینکه بحث توسعه تجارت موانع زیادی دارد گفت: مشکلات ارزی زیادی وجود دارد که مقرر است در هفته آینده بخش‌نامه‌هایی صادر می‌شود تا تعدادی از مشکلات تعهدات ارزی برطرف شود.

وی با بیان اینکه صنایع و تولید کننده‌ها با چالش تأمین منابع مالی و نقدینگی مواجه هستند گفت: واحدهای تولیدی، نقدینگی برای ادامه حیات ندارند و این موضوع را با وزیر اقتصاد مطرح و قول مساعد داده شده در نیمه دوم سال حمایت‌های لازم در راستا صورت بگیرد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صنایع وابسته به کشاورزی به دلیل تعلل در پرداخت مطالبات گندم‌کاران دچار خسران شده‌اند.

جمالیان ادامه داد: ناترازی مالی در بانک‌ها نیز وجود دارد و پرداخت تسهیلات به خوبی انجام نمی‌شود و امیدواریم در حوزه تولید و صنعت پرداخت تسهیلات شتاب بیشتری گیرد.

پنج شهرستان مرکزی نیروی کار وجود ندارد

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه تقریباً در هیچ شهرستانی امکان توسعه شهرک‌های صنعتی وجود ندارد، گفت: در ۵ شهرستان استان مرکزی نیروی کار نداریم و مجبور شده‌ایم از اتباع، جذب نیرو صورت گیرد.

علی جودکی افزود: استان مرکزی به لحاظ صنایع مادر در رتبه اول کشور، به لحاظ تعداد واحد صنعتی در رتبه پنجم و به لحاظ تعداد واحدهای بزرگ بالای ۱۰۰ کارگر در رتبه چهارم کشور است.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی در صنایع ریلی، آرایشی و بهداشتی و ایزوگام رتبه نخست کشور را دارد، افزود: به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، نسبت تبدیل جواز تأسیس به پروانه بهره برداری در استان مرکزی ۴۸ درصد است که باید تدابیر ویژه ای در این راستا اندیشیده شود.