اهواز - استاندار خوزستان گفت: از این پس جلسات استانداری خوزستان با حضور چهره علمی، اساتید دانشگاهی و پیشکسوتان هر حوزه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدرضا موالی زاده جمعه شب در نشست بررسی تمهیدات بارندگی و دفع آب‌های سطحی که در سالن حوزه استاندار برگزار شد، اظهار کرد: این اولین جلسه‌ای است که برگزار کردیم آن هم در جمعه شب که به لحاظ اهمیت موضوع است و ما باید دغدغه حل مشکلات مردم را داشته باشیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه جمعه و تعطیلی نداریم، تصریح کرد: شب گذشته که قطرات باران آمد نگرانی ما شروع شد مبنی بر اینکه امسال می‌خواهیم چه اقداماتی انجام دهیم تا به مشکلات سال‌های قبل دچار نشویم.

وی گفت: از این پس جلسات را با تلفیقی از نیروهای علمی و اساتید دانشگاه همچون دکتر قمشی که متخصص آب هستند و اشراف دارند، همچنین پیشکسوتانی که منشأ خدمات مؤثری بودند، به دلیل انتقال تجربیات و داده‌های علمی برگزار خواهیم کرد تا تلفیقی در چارچوب‌های علمی، تجربیات گذشته و آنچه امروز در جریان عمل است دنبال کنیم.

استاندار خوزستان با اعلام اینکه مشکلی که اکنون داریم در ارتباط با مسئله آب‌های سطحی است، عنوان کرد: در مورد طرح جامع فاضلاب و دیگر مباحث نکاتی مطرح کردند اما موضوعی که اکنون تشکیل جلسه داده‌ایم و ما گزارش‌های ما باید معطوف به آن باشد آبگرفتگی در معابر است.

موالی زاده خطاب به مدیران گفت: سال گذشته و سال‌های پیش از آن واقعاً وضعیت خوب نبود؛ بنابراین از شما به طور جدی می‌خواهم همه بدون وقفه با هماهنگی، همکاری و هم افزایی تلاش کنید تا امسال دچار مشکلات سال گذشته نشویم. اگر قرار است لایروبی خطوط شبکه فاضلاب صورت گیرد باید انجام شود.

وی با بیان اینکه باید بنا را بر پیشگیری بگذاریم، اظهار کرد: این پیشگیری چه زمانی باید انجام شود، آیا در فصل تابستان کار را انجام دادیم که در فصل بارندگی دچار مشکل نشویم؟ آیا تعمیرات لازم در خصوص پمپ‌ها، سپتیک ها و اورهال کردن سیستم‌ها انجام شده است؟ گاهی اگر یک پمپ کار نکند منجر به آب گرفتگی در منطقه وسیعی می‌شود بنابراین به این نکات توجه داشته باشند.

استاندار خوزستان افزود: به صورت جدی می‌خواهم امسال به گونه‌ای جهادی و شبانه روزی تلاش کنید تا مشکلات سال‌های گذشته تکرار نشود.

موالی‌زاده بیان کرد: همچنین در خصوص شهرهایی که دارای مشکل هستند معاون عمرانی و دیگران باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی انجام دهند تا دستگاه‌ها و شرکت‌های بزرگی که در استان هستند به عنوان معین مشخص و از ظرفیت آنها استفاده شود، از اکنون دستگاه‌ها ملزم هستند پای کار باشند و کار را جدی دنبال کنند.

وی با اعلام اینکه در شهرستان‌ها باید از عدم هماهنگی پرهیز کنیم، ادامه داد: یک فرماندهی واحد در هر شهرستانی باید کار را هدایت و مدیریت کند و همه همکاری کنند تا بردارها هم‌جهت شود و در یک راستا قرار گیرد.

به گفته استاندار خوزستان، تلاش شود آب‌های رودخانه‌ها به سمت کانون‌های ریز گرد، مناطق و حوزه‌های آبریز مشکل دار هدایت شود.

موالی زاده اضافه کرد: کمیته‌ای متشکل از فرمانداری، دفتر فنی، مدیریت بحران، آبفا و شهرداری نقاط بحرانی و اقداماتی که در آنجا صورت گرفته را راستی آزمایی کنند و مدت یک هفته گزارش آن را به بنده ارائه کنند.

وی با اعلام اینکه امیدواریم امسال با یک دید حل المسائلی و نگاه علمی، به صورت جهادی و علمی تلاش کنیم تا مشکلات سال‌های گذشته بروز و ظهور نداشته باشد، عنوان کرد: این را به صورت جدی از همه می‌خواهم؛ زمانی که مشکل را حل نکنید تبدیل به معضل می‌شود و اگر معضل راه حل نمی‌کنید تبدیل به بحران می‌شود، آنگاه تازه می‌خواهیم بحران را مدیریت کنیم که این کارساز نیست.

استاندار خوزستان اضافه کرد: می‌گویند در پیشگیری با سعی قلیل می‌توان به نفع کثیر دست پیدا کرد اما در درمان، با سعی کثیر هم به نفع قلیل ممکن است دست پیدا نکنیم لذا با کمک هم در جهت پیشگیری هرچه بیشتر تلاش کنیم.