اصفهان–امام جمعه اصفهان گفت:رسانه‌ بایدشبهات مردم راپاسخ دهد به‌ویژه درشرایط کنونی که شبهات مردم درباره جنگ زیاداست،ممکن است شنیده‌ها به مردم ضرر وارد کندو بیان واقعیت‌ها به مردم کمک می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد صبح شنبه در دیدار با اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان ضمن تسلیت شهادت سید حسن نصرالله و دیگر شهدای جبهه مقاومت، شهید سید حسن نصرالله را شخصیت اثرگذار جهان تشیع و عرب بیان کرد و اظهار داشت: این شهید، زمانی که در تهران دست رهبر معظم انقلاب را بوسید برخی به ایشان اعتراض کردند، اما این شهید اظهار داشت که با همه این عناوین، شاگرد رهبر معظم انقلاب است.

وی افزود: اشتباه دشمنان ما در این است که نمی‌دانند جنگ ما با آنها متفاوت است و آنها از ترس فرماندهان خود به میدان می آیند، در حالی که ما جنگ و جهاد را عبادت دانسته و افرادی که در راه خدا می‌جنگند را کارگران خدا می‌دانیم.

امام جمعه اصفهان اضافه کرد: اسرائیل یک حکومت نیست، بلکه یک سربازخانه است و جمعیتی است که در بین کشورهای اسلامی برای ترساندن آنها قرار گرفته است و نادان‌ترین قوم در طول تاریخ نیز قوم یهود بوده و اکنون آمریکا، آنها را در بین کشورهای اسلامی قرار داده تا منافع این کشور را تأمین کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فهماندن این مسئله به مردم که رژیم صهیونیستی دستاویز آمریکا برای سلطه جهانی بر منطقه است را مهم دانست و گفت: اکنون نیز برخی از کشورهای اسلامی از ترس آمریکا به مردم مظلوم غزه کمک نمی‌کنند، زیرا همه آنها تحت سلطه آمریکا هستند.

وی خاطر نشان کرد: عقل اقتضا می‌کند که باید با دشمن، بیرون از خانه و سرزمین خود جنگید و امیرمومنان (ع) نیز در این باره می‌فرماید به خدا سوگند، به هیچ قومی در خانه‌هایشان تاخت نیاوردند، مگر آنکه زبون خصم شدند".

آیت الله طباطبایی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت خبر و خبرنگاری اشاره کرد و افزود: علمای اسلام و شیعه نیز خود در این باره مطالعه می‌کنند، به این معنا که یکی از علومی که در حوزه باید خوانده شود، علم رجال است، یعنی علمی که در آن تشخیص داده می‌شود کدام یک از روایات حدیث، درست یا نادرست بوده و این یک علم بسیار بزرگ است.

وی تغییر و تحریف در خبر را مذموم عنوان کرد و ادامه داد: علم گذشتگان و علم تاریخ به وسیله خبرنگاران به دست می‌آید و بسیاری کتب نوشته شده است که خبر آن را خبرنگاران نقل کرده‌اند و این امر سابقه طولانی و جهانی دارد.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر تأثیر خبر در رشد فرد و جامعه تصریح کرد: اگر انسان، تاریخ پیشین را نداند، نمی‌تواند از گذشته عبرت و درس گیرد ولذا گذشته ما به واسطه روایان و خبرنگاران به دست ما رسیده است.

وی اضافه کرد: در عین حال باید کلام مفید نوشت، زیرا خدا نعمتی به انسان داده که مداد و قلم آن، برتر از خون شهید می‌شود و باید این قلم را درست به کار برد، تا بتواند شهید درست کند.

امام جمعه اصفهان خاطر نشان کرد: خبرنگار زمانی که می‌خواهد خبر روز را بدهد کار دشواری انجام می‌دهد و گاهی نیز تیتری درج می‌کند تا خبر آن به فروش رود، در حالی که در متن خبر، آن موضوع دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به کلام امیرمومنان (ع) در تشخیص حق و باطل عنوان کرد: حضرت می‌فرماید باطل آن است که اگر بپرسند از کجا این موضوع را می‌دانید بگویید شنیده‌ام، اما حق آن است که انسان خود ببیند، یعنی تا انسان موضوعی را ندیده، نباید درباره آن یقین کند، هم چنان که قرآن کریم نیز فرموده اگر فاسق خبر آورد از آن قبول نکنید.

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: مطبوعات و رسانه باید سوالات و شبهات مردم را پاسخ دهد به خصوص در شرایط کنونی که شبهات مردم درباره جنگ فراوان است و ممکن است شنیده‌ها به مردم ضرر وارد کند، اما اگر یقینیات را بنویسیم جامعه بهتر قبول می‌کند.

وی یکی از کارهای مهم مطبوعات و خبرنگاران را اطلاع رسانی اقدامات، خدمات و دستاوردهای دولت‌ها عنوان کرد و افزود: اکنون یکی از کارهایی که مطبوعات و خبرنگاران باید انجام دهند این است که پیشرفت‌هایی که در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت تولید برق، جاده سازی و احداث اتوبان، ساخت سلاح، ساخت و تولید تجهیزات پزشکی و داروسازی و غیره انجام شده است را برای مردم بازگو کنند و این درحالی است که جمعیت کشور از ابتدای انقلاب تاکنون ۵۰ میلیون نفر رشد داشته است.

آیت الله طباطبایی نژاد اختصاص ستونی در مطبوعات به این موضوعات را مهم دانست و گفت: مهم این است که بیداری، هوشیاری و تمدن اسلامی را با خبر، برای مردم تبیین کنید.

وی خاطر نشان کرد: شورای مطبوعات باید خود شورایی داشته باشد و این موارد را تصویب کند و در اختیار مطبوعات و خبرنگاران قرار دهد ولذا علاوه بر شورای علمی، شورایی که بتواند موارد خطای رسانه‌ها را گوشزد کند نیز نیاز است.

توجه به مسائل معیشتی و درآمدی خبرنگاران ضروری است

در ابتدای این دیدار محمد رضا شواخی، مدیرخانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان با ارائه گزارشی از فعالیت‌های خانه مطبوعات استان و تعداد رسانه‌های فعال استان، بر ضرورت ارتقا سطح سواد رسانه‌ای مدیران دستگاه‌ها در تعامل با رسانه‌ها و لزوم پیوست رسانه‌ای درپروژه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی تاکید کرد.

وی افزود: اهمیت نگاه مدیران به رسانه و لزوم آشنایی بیشتر مدیران دستگاه‌ها با رسانه و شناخت مخاطب، توجه به جهت دهی افکار عمومی جهان توسط رسانه‌ها به ویژه تأثیر بیان روایت اول در رخدادهای مهمی هم چون جنگ رسانه‌ای، کمک رسانه‌ها در کاهش هزینه در بحران‌ها و مسائل اجتماعی و توجه به مسائل معیشتی و درآمدی خبرنگاران از مهم‌ترین موضوعات است.

همچنین قلمکاریان، رئیس هیئت مدیره خانه با اشاره به شعار همدلی و بالابردن جایگاه مطبوعات و ایجاد جریان رسانه‌ای اظهار داشت: عملیات وعده صادق ۲ به دلیل آنکه پیوست رسانه‌ای به همراه داشت، اثرگذاری آن بیشتر بود و هر اقدامی که در دنیا پیوست رسانه‌ای دارد تأثیر خود را خواهد داشت.

وی با بیان تأثیر کتاب و مطالعه و کم رنگ شدن سرانه مطالعه به دلیل قرار گرفتن افراد در فضای مجازی گفت: این رسالت را با جهت دهی که توسط رسانه و مطبوعات انجام می‌شود می‌توان اجرایی کرد.

عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات افزود: رسانه‌ها، چشم بینا و زبان گویای مردم هستند و مطالبه گری توسط مردم و به واسطه رسانه‌ها صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: خانه مطبوعات، جشنواره‌ای دارد که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و به موضوعاتی مانند قرآن و عترت و دیگر موضوعات مختلف پرداخته می‌شود، هم چنین هیئت مدیره خانه مطبوعات، جلسات هفتگی داشته و اهتمام بر این است که جایگاه رسانه و مطبوعات تبیین شود و مطالبه گری رسانه‌ای صورت گیرد.

گفتنی است در این دیدارتعدادی از اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات استان اصفهان به برخی از مسائل و دغدغه مندی های خود در این حوزه پرداختند.