مشهد- رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۶۵ درصد قیمت تمام شده زعفران اجرت دست نیروی انسانی و کارگران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود نجفی در همایش نکوداشت روز ملی زعفران در مشهد با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد اراضی کشت زعفران کشور در خراسان رضوی قرار دارد، اظهار کرد: امروزه بیش از ۱۲۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور مشغول تولید زعفران هستند که از این میزان، ۹۶ هزار هکتار در خراسان رضوی قرار دارد. در حوزه بهره‌وری هم تولید کشاورزان نمونه به بیش از ۲۰ کیلوگرم از هر هکتار رسیده که خیلی‌خوب است، اما متأسفانه شکاف میان بهره‌وری کشاورزان خیلی زیاد است و در همین استان، هستند عزیزانی که از هر هکتار کمتر از ۳ کیلوگرم زعفران برداشت می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی افزود: یکی از آسیب‌های حوزه تولید زعفران، کشت سنتی آن است که باعث شده تا ۶۵ درصد قیمت تمام شده زعفران اجرت دست نیروی انسانی باشد. علاوه بر این، متأسفانه در سال‌های اخیر بسته‌بندی از شکل‌های کوچک و موردنیاز بازار به ابعاد بزرگ و فله تغییر پیدا کرده و بر همین اساس، امروزه باید اذعان کرد که از نظر ارزش صادراتی، کشور امارات پردرآمدترین صادرکننده زعفران محسوب می‌شود در حالی که حتی یک گرم تولید زعفران در سال ندارد.

وی تصریح کرد: از نظر دانش کشاورزی به‌روز جهان، این مسئله هرگز قابل‌قبول نیست که حصول بار از اراضی زعفران حدود ۶ تا ۸ سال باشد. چه معنا دارد کشاورز ما ۸ ساعت در زمین خود پیاز زعفران بکارد تا بعد از این بتواند روند برداشت سالیانه را آغاز کند؟ مرکز تحقیقات کشاورزی استان با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد سال‌هاست در این حوزه مطالعات تخصصی انجام داده تا سال حصول نتیجه را در اراضی زعفران کاهش دهد و به همین دلیل، تا پایان سال نخستین زمین تولید پیاز اصلاح ژنتیکی‌شده زعفران با دانش «بافت» به وسعت ۲۰ هکتار در خراسان رضوی به مرحله برداشت خواهد رسید.