مشهد- رئیس جمهور کشور در پیامی به مناسبت برگزاری نخستین همایش نکوداشت روز ملی زعفران در مشهد تاکید کرد: دولت چهاردهم حامی تولیدکنندگان، فعالان و صادرکنندگان طلای سرخ است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود پزشکیان در پیامی به نخستین همایش نکوداشت روز ملی زعفران در مشهد که صبح امروز (شنبه، ۵ آبان ۱۴۰۳) با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی، رؤسای اتحادیه‌های اصناف و فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: دولت خود را موظف می‌داند تا با حمایت از تولیدکنندگان، فعالان حوزه فرآوری و صادرکنندگان این محصول، زمینه رشد و تعالی بیشتر این صنعت را فراهم آورد.

متن پیام رئیس‌جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

همکاران محترم حوزه تولید، صنعت و صادرات زعفران

در دورانی که جهان، پرشتاب در مسیر پیشرفت‌های علمی و اقتصادی گام برمی‌دارد و شعار توسعه پایدار بر بستر نوآوری و نواندیشی محقق می‌شود، بهره‌گیری هوشمندانه از ظرفیت‌ها و استعدادهای بی‌نظیر کشور در جهت تقویت تولید و صادرات، ضرورتی انکارناپذیر دارد. ایران عزیز با طبیعتی متنوع و غنی، همواره مهد پرورش گیاهان ارزشمندی بوده که نقش اساسی در صادرات غیرنفتی ایفا می‌کنند و در این میان، زعفران ایران به‌عنوان طلای سرخ همواره جایگاهی برجسته در بازارهای جهانی داشته است.

پنجم آبان‌ماه به‌عنوان روز ملی زعفران، مجالی ارزشمند برای تجلیل از دستاوردها و تلاش‌های کشاورزان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول گران‌سنگ به شمار می‌آید که همچون نگینی درخشان، تاریخ و فرهنگ ایران عزیزمان را مزین کرده است. زعفران، این طلای سرخ نه‌تن‌ها نماد میراث کهن سرزمین‌مان خصوصاً در خراسان بزرگ است بلکه سرمایه‌ای ارزشمند برای تقویت اقتصاد کشورمان و درخشش نام ایران در عرصه جهانی به شمار می‌آید و با نامگذاری این روز ملی، گامی بلند در جهت پاسداشت زحمات همه عزیزان در معرفی این محصول ارزشمند و تقویت جایگاه برند زعفران ایران در بازارهای بین المللی برداشته است.

بر این باوریم، زعفران همان‌گونه که در طول تاریخ جایگاه برجسته‌ای داشته، امروزه نیز می‌تواند با تکیه بر دانش نوین، فناوری‌های پیشرفته و تلاش‌های همدلانه فعالان این حوزه به نقطه اوجی بی‌سابقه دست پیدا کند. به همین استناد نیز تأکید داریم که تقویت برند زعفران ایران در بازارهای بین المللی نه‌تن‌ها ضامن صادرات این محصول راهبردی خواهد بود بلکه موجبات افزایش رقابت‌پذیری کشورمان در بازار جهانی زعفران را نیز فراهم خواهد نمود. زعفران ایران باید به جایگاه واقعی خود بازگردد و سهم شایسته‌ای را در بازارهای جهانی از آن خود نماید.

در این راستا از تمامی فعالان زنجیره ارزش زعفران انتظار می‌رود تا با همکاری، همفکری و همگرایی در تولید، ارتقای ظرفیت فناوری و اقدامات منتج به صادرات این محصول و از آن مهم‌تر، معرفی زعفران ایران به بازارهای بین‌المللی پیشگام باشند. دولت نیز خود را موظف می‌داند تا با حمایت از تولیدکنندگان، فعالان حوزه فرآوری و صادرکنندگان این محصول، زمینه رشد و تعالی بیشتر این صنعت را فراهم آورد.

ضمن گرامیداشت این روز ملی، بر هم‌بستگی، نوآوری و تلاش مستمر برای ارتقای جایگاه زعفران ایران تأکید نموده و امید داریم تا با همدلی و همکاری، آینده‌ای درخشان‌تر برای این محصول ملی در دولت وفاق ملی رقم بخورد. موفقیت و سربلندی همه شما عزیزان را از درگاه باری‌تعالی مسئلت دارم.