پنتاگون و کمیته اطلاعات آمریکا به واشنگتن توصیه کرده‌اند که به اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد آمریکایی را در عمق خاک روسیه ندهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، فاکس‌نیوز به نقل از یک منبع که نخواست نامش فاش شود، نوشت که هم پنتاگون و هم کمیته اطلاعات آمریکا به واشنگتن توصیه کرده‌اند که مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد «اتکمز» را در عمق خاک روسیه به اوکراین ندهد.

به گفته این منبع، چراغ سبز به کی‌یف برای استفاده از این موشک‌های دوربرد نه تنها تاثیر راهبردی ندارد بلکه خطر تشدید تنش بین مسکو و واشنگتن را در پی دارد.

کرملین پیش‌تر تاکید کرده است که چنین اقدامی را حمله مشترک آمریکا و اوکراین علیه روسیه تلقی خواهد کرد. به گفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، کی‌یف به خودیِ خود و بدون همکاری آمریکا قادر به چنین حملاتی نیست زیرا برای چنین حمله‌ای به داده‌های ناتو نیاز دارد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا چهارشنبه هفته گذشته مدعی شد که روسیه ناوگان هوایی خود را به پایگاه‌هایی با فاصله‌ای بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر (برد موشک‌های اتکمز) انتقال داده و این بدان معناست که رفع محدودیت استفاده از این موشک‌ها تاثیر حداقلی خواهد داشت.

منبع مذکور به فاکس‌نیوز گفت که با توجه به موضع روسیه، صدور جواز برای اوکراین، «بی‌ملاحظه» است. وی تاکید کرد: بدون در نظر گرفتن اقدام متقابل روسیه، صدور چنین مجوزی غیرمسئولانه خواهد بود. قوای هسته‌ای روسیه قادر به است ضربه مهلکی هم به اوکراین و هم به آمریکا وارد کند.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین رفع محدودیت استفاده از تسلیحات دوربرد غربی را در اولویت «نقشه پیروزی‌اش» قرار داده است.