یک مطالعه جدید نشان می دهد که درمان دارویی و رفتار درمانی هر دو در مقابله با خستگی ناشی از مولتیپل اسکلروزیس (بیماری ام اس) به طور جداگانه یا با هم موثر هستند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان اخیراً گزارش دادند که بیماران ام اس پس از تجویز مودافینیل، دارویی برای درمان خواب آلودگی، احساس خستگی کمتری داشتند.

بیماران همچنین پس از دریافت درمان شناختی رفتاری (CBT) خستگی کمتری را گزارش کردند. در این نوع درمان، به آنها آموزش داده شد تا عواملی را که علائم خستگی آنها را بدتر یا بهتر می‌کند، تشخیص دهند.

ترکیب این دو درمان، دارو و درمان، تقریباً نتایج مشابهی را به همراه داشت.

با این حال، محققان کشف کردند که عادات خواب خود شخص نیز در عملکرد بهتر یکی از هر دو درمان، نقش دارد.

دکتر «تیفانی برالی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه میشیگان، می‌گوید: «این تحقیق شواهد جدیدی ارائه می‌کند که نشان می‌دهد هم CBT و هم مودافینیل برای درمان خستگی ام‌اس مؤثر هستند، که می‌تواند رویکردهای درمانی را برای یکی از چالش‌برانگیزترین علائم تجربه شده توسط افراد مبتلا به ام اس شکل دهد.»

حدود ۹۰ درصد از تقریباً ۳ میلیون نفر مبتلا به ام اس در سراسر جهان خستگی را تجربه می‌کنند و تقریباً نیمی از بیماران، آن را بدترین علامت خود توصیف می‌کنند.

برای این مطالعه، محققان به طور تصادفی نزدیک به ۳۴۰ بیمار را برای انجام CBT، مصرف مودافینیل یا استفاده از هر دو اختصاص دادند.

نتایج نشان داد که بیش از ۶۰ درصد از شرکت کنندگان در هر گروه از نظر بالینی بهبود معنی داری در خستگی خود گزارش کردند.

«آنا کراتز»، یکی از محققان، گفت: «این درمان‌ها، هم به صورت جداگانه و هم به صورت ترکیبی، باید به‌عنوان گزینه‌های بالقوه برای افراد مبتلا به ام اس دارای خستگی مزمن در نظر گرفته شود.»

محققان خاطرنشان کردند که این مطالعه به ویژه مزایای بالقوه درمان شناختی رفتاری را برجسته می‌کند.

کراتز افزود: «مطالعه ما نشان می‌دهد که CBT یک درمان عملی است که مهارت‌های مدیریت خستگی را می‌آموزد که می‌توان آن‌ها را به طور نامحدود به کار برد، و مزایای پایداری دارد که بسیار فراتر از دوره درمان باقی می‌ماند».

نتایج نشان داد افرادی که خواب ضعیفی دارند، در هنگام استفاده از درمان شناختی-رفتاری، نتایج خستگی بهتری دارند.

از سوی دیگر، محققان گفتند، شرکت‌کنندگانی که خواب بسیار خوبی داشتند، بهبود خستگی بهتری با مودافینیل داشتند.