دبیر کنگره شعر و داستان عاشورایی افغانستان گفت: شاعران افغانستان این حرکت را با روحیه جهادی، عشق به امام حسین (ع) و بدون حمایت نهادهای فرهنگی ایران و افغانستان ادامه داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اختتامیه دهمین کنگره شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان «واژه‌های تشنه» با حضور پرشور شاعران، داستان‌نویسان، اهالی فرهنگ و ادبیات ایران و افغانستان برگزار شد.

واژه‌های تشنه بزرگ‌ترین رویداد دینی و ادبی افغانستان است که از سال ۱۳۹۰ به صورت مستمر برگزار شده و امروز به یکی از مهم‌ترین رویدادهای ادبی در حوزه ادبیات عاشورایی تبدیل شده است.

نهادهای فرهنگی در ایران و افغانستان از ما حمایت کافی نکرده‌اند

سید سکندر حسینی بامداد، شاعر و بنیان‌گذار این کنگره، در ابتدا گفت: «واژه‌های تشنه» به یک حرکت و جریان ریشه‌دار و عمیق فرهنگی و ادبی تبدیل شده است و در مدت یک دهه از عمر خود، تعداد زیادی از شاعران آئینی را تربیت و به جامعه ادبی افغانستان معرفی کرده است.

وی ضمن تقدیر از شاعرانی که در طول ده سال با «واژه‌های تشنه» همکاری کرده‌اند، از عدم حمایت توسط نهادهای ایرانی و افغانستانی گلایه کرد و گفت: اعضای این انجمن با روحیه جهادی و عشق به امام حسین (ع) این حرکت را در طول یک دهه ادامه داده‌اند، اما نهادهای متولی امور فرهنگی در ایران و افغانستان همکاری بسیار اندکی با این کنگره داشته‌اند.

رئیس انجمن هنر و ادبیات آئینی افغانستان همچنین به اهمیت کار ادبی در افغانستان و چالش‌های پیش روی شاعران و نویسندگان افغانستانی اشاره کرد و بر نقش کنگره «واژه‌های تشنه» در ایجاد بستری برای رشد و شکوفایی ادبیات عاشورایی در این کشور تأکید کرد.

حسینی یکی از موضوعات مهم مورد بحث در این کنگره را اهمیت نگاه بومی شاعران افغانستانی به فرهنگ عاشورایی عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از شرکت‌کنندگان در این کنگره از مهاجرین ساکن ایران هستند. جوانان مهاجر با نگاه بومی شاعران افغانستانی به فرهنگ عاشورایی بیگانه هستند و برگزاری کارگاه‌های کوتاه مدت و بلند مدت آموزشی می‌تواند این نقیصه را جبران کند.

واژه‌های تشنه؛ گام مهم در رشد و توسعه ادبیات عاشورایی در افغانستان

سپس سمیه عالمی، داور ایرانی بخش داستان این کنگره، در جایگاه سخنرانی حاضر شد و بر اهمیت ارزش‌ها و آرمان‌های مشترک در روایت عاشورا تأکید کرد.

وی گفت: روایت عاشورا می‌تواند نقطه اتصال میان انسان‌ها در سراسر جهان باشد و به ما کمک کند تا با تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی یکدیگر بهتر ارتباط برقرار کنیم.

این نویسنده ایرانی همچنین بر اهمیت توجه به جزئیات و متن‌های بنیادی در روایت عاشورا تاکید و به نویسندگان توصیه کرد به جای روایت‌های کلیشه‌ای به دنبال روایت‌های جدید و بدیع باشند که بتوانند مخاطب امروزی را نیز درگیر کنند.

در بخش دیگری از این کنگره، مرتضی حسینی شاه‌ترابی دبیر علمی بخش داستان این‌رویداد، ارتباط با موضوع عاشورا، شخصیت‌پردازی و نوآوری را از جمله مهم‌ترین معیارهای داوری آثار دانست و درباره اهمیت برگزاری کنگره شعر و داستان عاشورایی افغانستان، گفت: دهمین کنگره «واژه‌های تشنه» بار دیگر اهمیت ادبیات عاشورایی و نقش آن در حفظ هویت فرهنگی و تقویت ارزش‌های انسانی را به نمایش گذاشت. این کنگره با ایجاد بستری برای تبادل نظر و گفتگو میان نویسندگان و علاقه‌مندان به این حوزه گامی مهم در جهت رشد و توسعه ادبیات عاشورایی در افغانستان و ایران برداشته است.

وی یکی از چالش‌های اصلی در حوزه ادبیات عاشورایی را ایجاد تعادل میان نگاه بومی و نگاه جهانی عنوان کرد و افزود: جذب جوانان و تشویق آن‌ها به خلق آثار ادبی با موضوع عاشورا، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این حوزه است و توجه به جزئیات تاریخی و فرهنگی در روایت عاشورا می‌تواند به عمق و غنای آثار ادبی بیافزاید. برگزاری کنگره‌هایی از این دست می‌تواند به ایجاد شبکه‌ای از نویسندگان و علاقه‌مندان به ادبیات عاشورایی کمک کند.

شعرخوانی عاطفه جعفری، محدثه نبی حسینی، محمد تقی دامردان از شرکت کنندگان این کنگره و صحبت‌های کوتاه «سیده کبری حسینی بلخی» دبیر بخش شعر کنگره «واژه‌های تشنه» بخش دیگری از این رویداد ادبی بود.

در پایان، ضمن اعلام برگزیدگان و شایستگان تقدیر، از دفتر شعر «تکبیر عاشقانه» شعرهای آئینی صالح محمد خلیق و چاپ سوم دفتر «بوسه بر گلوی نی» مجموعه شعر عاشورایی معاصر افغانستان رونمایی شد.

برگزیده‌ها و شایسته‌های تقدیر در دهمین کنگره واژه‌های تشنه

اسامی برگزیدگان و شایستگان تقدیر در دو بخش شعر و داستان دهمین کنگره «واژه‌های تشنه» به این شرح اعلام شد؛

در بخش شعر کسی عنوان رتبه اول را دریافت نکرد. «نورمحمد علوی فراندیش» از اصفهان به عنوان رتبه دوم و «سید امین اسفندیار» از بلخ به عنوان رتبه سوم شناخته شدند.

«زهرا رسولی» و «عاطفه جعفری» از مشهد، «سید احسان بدخشانی» و «محدثه نبی حسینی» از قم و «محمد تقی دامردان» از کرمان عنوان شایسته تقدیر در بخش شعر را دریافت کردند.

در بخش داستان هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان حائز رتبه اول و سوم شناخته نشدند. تنها «رحیمه رضاپور» از مشهد به عنوان نفر دوم انتخاب شد.

«محمد نوری» و «نرگس سادات نوری» از اصفهان، «فاطمه راشدی» و «فاطمه خوش آمدی» از قم و «حبیب‌الله علی‌زاده» از بلخ، به عنوان شایستگان تقدیر بخش معرفی شدند.

در بخش کودک و نوجوان «فاطمه سادات مرتضوی» از قم و «ساناز پیرزاد» از مشهد در این رویداد تقدیر شد.