مشهد- مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی از افزایش ۳۹ درصدی خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وحیدرضا فریدونی اظهار کرد: عملیات خرید تضمینی گندم در استان با خرید ۵۲۸ هزار و ۲۹۳ تن گندم مازاد بر نیاز گندم کاران به پایان رسید.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد: عملیات خرید تضمینی گندم سال جاری که از اواخر اردیبهشت ماه امسال آغاز شده بود در راستای تحقق شعار سال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» رقم خورد که ثمره آن افزایش ۳۹ درصدی خرید تضمینی این محصول راهبردی در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

وی ادامه داد: در قالب خرید تضمینی گندم که یکی از بزرگترین اقدامات اقتصادی دولت در استان خراسان رضوی محسوب می‌شود، نزدیک به ۲۸ هزار کشاورز محصول خود را در قالب ۶۹ هزار و ۷۵۲ محموله به مراکز خرید تضمینی تحویل دادند.

فریدونی با بیان اینکه در سال جاری برگ زرینی در خدمت رسانی به مردم و تأمین ذخایر راهبردی گندم استان ثبت شده است، گفت: در فصل خرید تضمینی گندم امسال علاوه بر افزایش خرید نسبت به سال گذشته، رکورد پنج ساله این عملیات اقتصادی نیز در استان شکسته شد.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد: دسترنج کشاورزان گندم کار استان در فصل خرید به قیمت ۱۷۵ هزار ریال با احتساب چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید خریداری شده است.

وی ارزش ریالی گندم‌های خریداری شده را نیز بالغ بر ۹۲ هزار و ۸۹۹ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: بیش از ۹۸ درصد مطالبات که رقمی نزدیک به ۹۱ هزار میلیارد ریال را شامل می‌شود به حساب افراد واریز شده است.

فریدونی در ادامه به سطح کیفی گندم‌های خریداری شده نیز اشاره کرد و اضافه کرد: با اتکا به بارندگی‌های ابتدای سال، محصول گندم کاران استان کیفیت مطلوبی داشته و مجموع گندم‌های خریداری شده به طور میانگین از افت مفید یک و یک دهم، افت غیر مفید یک و سه دهم درصد برخوردار است و در این بین سن زدگی گندم نیز در کمتر از هفت صدم درصد گندم‌های خریداری شده مشاهده شده است.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه در فصل خرید هشت سیلوی دولتی، چهار سیلوی بخش خصوصی، ۱۰ کارخانه آرد و ۲۷ انبار تعاون روستایی وظیفه خرید تضمینی دسترنج گندم کاران را به عهده داشته‌اند، افزود: سیلوهای دولتی ۲۶ درصد، سیلوهای بخش خصوصی ۱۸ درصد، کارخانجات آرد ۲۵ درصد و انبارهای تعاون روستایی ۳۱ درصد از حجم کل خرید را به خود اختصاص داده اند.