سنندج_معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: بنای تاریخی«آزموده اردلان» در سنندج از طریق ماده ۲۷ به سرمایه‌گذار واگذار و مرمت آن براساس معماری اسلامی ایرانی انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، گولان فرزامی شامگاه شنبه در بازدید خبرنگاران کردستان از بنای تاریخی سرهنگ آزموده اردلان سنندج اظهار کرد: بنای سرهنگ آزموده اردلان یکی از بناهای تاریخی شهر سنندج است که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۰۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه بنای آزموده اردلان در محله قدیمی قطارچیان سنندج واقع است که یکی از بناهای مربوط به دوره قاجار است، افزود: این ساختمان با ۷۲۰ متر زیربنا با سه طرف ساخت دارای ساختار حیاط مرکزی است.

وی بنای تاریخی آزموده اردلان را از بناهای فاخر کردستان دانست و اعلام کرد: سرمایه‌گذار این بنای تاریخی حدود سه سال است که در راستای مرمت این بنا تلاش کردند و اکنون این بنا در قالب هتل بوتیک سعی دارد ضمن معرفی یک بنای تاریخی در این شهر فرهنگ و اصالت مردم را به تصویر بکشد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان خاطر نشان کرد: این بنا دارای ۳۰ تخت اقامتی است و برای ۱۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

فرزامی تصریح کرد: تاکنون برای مرمت و بازسازی بنای آزموده اردلان ۹ میلیارد تومان هزینه شده است.

مرمت و بازسازی بنای تاریخی آزموده اردلان براساس معماری قدیمی سنندج انجام شد

دیاکو رضایی سرمایه‌گذار و مدیر هتل بوتیک دیاکو نیز در این بازدید به خبرنگاران گفت: مرمت و بازسازی بنا براساس معماری قدیمی شهر سنندج انجام شد و بخش‌هایی از جمله صنایع دستی، آتلیه عکاسی، کافه، پارکینگ اختصاصی، دفتر خدمات مسافرتی و قسمت‌های اقامتی دارد.

وی گفت: هتل بوتیک سعی دارد برای مسافران و گردشگران ویترینی از فرهنگ، پوشش، غذا، موسیقی و آداب و رسوم و صنایع دستی این استان را به تصویر بکشد.

دنا عطری طراح معماری این بنای تاریخی اضافه کرد: در بازسازی این بنای تاریخی تلاش شده تا اصالت ساختمان حفظ شود و براساس معماری ایرانی اسلامی انجام شود.

گفتنی است؛ بنای تاریخی سرهنگ آزموده اردلان شهر سنندج دارای حیاط چهارضلعی مرکزی ساختمان با آب‌نما، یادآور معماری درون‌گرای ایرانی است. فضاهای دیگر شامل سه‌دری‌ها، دودری و پنج‌دری، تالار، اُرُسی زیبا و بدیع در هر یک از مدخل‌های ورودی فضاها، بسیار حساب‌شده و زیبا است. تمام فضا در پیرامون حیاط مرکزی و در دو طبقه ساخته شده‌است. تزئینات آن ترکیبی از اُرُسی، گچ بری رنگی، حجاری روی سنگ، آجرکاری به صورت خفته و راسته و استفاده از نرده‌های فلزی است.