ارومیه- سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: نیمه نخست امسال ۱۴۸۹ قلم کالا با وزن بیش از ۳ میلیون تن به ارزش ۱۳۹۰ میلیون دلار به ۵۹ کشور صادر شده است.

صابر پرنیان در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: عراق، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، افغانستان، سوریه، پاکستان، امارات متحده عربی، رومانی و آلمان از مهمترین کشورهایی بشمار می‌رود جزو مقاصد اصلی صادراتی هستند.

وی با بیان اینکه تولیدات داخل کشور قابل رقابت با محصولات کشورهای مختلف است، افزود: عمده کالاهای صادراتی شامل محصولات صنعتی، پتروشیمی، معدنی، کشاورزی و صنایع دستی می‌باشد.

سرپرست اداره کل صمت آذربایجان غربی بیان داشت: افزایش تراز تجاری، حضور در بازارهای جهانی، تقویت تولید داخلی و به تبع آن معرفی محصولات کشور و همچنین افزایش و پایداری اشتغال با حل موانع و زیرساخت‌های صادراتی اعم از ریلی و راه‌ها و مشکلات مربوط به مرزها دست یافتنی است.

پرنیان تاکید کرد: محصولات تولید داخل هم از لحاظ قیمت و هم شاخص کیفیت قابل رقابت با محصولات کشورهای مختلف می‌باشد.

وی اظهار کرد: آذربایجان غربی بیشترین مرز با کشورهای همسایه را داراست و آبمیوه و کنسانتره، محصولات لبنیاتی، فرآورده‌های پروتینی و محصولات صنعتی و معدنی از ظرفیت‌های صادراتی این استان محسوب شده که در صورت تحقق شرایط ایده‌آل برای مبادلات تجاری، از این ظرفیت ثروتی عظیم عاید کشور خواهد شد.

پرنیان گفت: تسهیل و تسریع ترددها در گمرکات، هموارسازی راه‌های مواصلاتی در مرزها، افزایش بازارچه‌های مرزی و پیله‌وران، بهبود شرایط زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در گمرکات و مرزها و تبادلات مالی و بانکی، افرایش تعداد انبارهای عمومی در پایانه‌های گمرکی و حضور دائم و با برنامه در بازارهای تجارت خارجی از مهمترین عوامل توسعه صادرات و حرکت در مسیر بازارهای جهانی است که ماحصل آن تثبیت بازارهای فروش محصولات تولید داخل و رونق صادرات است.