رئیس جمعیت هلال احمر ایران در ژنو شده بود، در دیدارها و ملاقات‌های جداگانه مسئولان و رؤسای صلیب سرخ و هلال‌احمر ۱۵ کشور در خصوص لزوم کمک به مردم غزه و لبنان رایزنی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیرحسین کولیوند که به منظور شرکت در بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر عازم ژنو شده بود، در دیدارها و ملاقات‌های جداگانه با رئیس، دبیرکل، معاون مالی و لجستیک فدراسیون و مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و همچنین مسئولان و رؤسای صلیب سرخ و هلال‌احمر ۱۵ کشور در خصوص لزوم کمک به مردم غزه و لبنان، ضرورت اتحاد بین‌المللی و واکنش جهانی به موضوع نقض حقوق بین الملل بشردوستانه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در جنگ‌های اخیر و نیز هماهنگی برای تنظیم و تصویب قطعنامه‌ای در رابطه کمک‌های بشردوستانه فراتر از اقدامات سیاسی، گفت‌وگو کرد. امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری دوجانبه در جهت توسعه خدمات و اقدامات بشردوستانه از دیگر محورهای گفت‌وگوی کولیوند با مسئولان فدراسیون، کمیته و سایر جمعیت‌های ملی بود.

ضرورت اقدام عملی فدراسیون علیه نقض حقوق بشردوستانه

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر ایران در دیدار با رئیس و دبیرکل فدراسیون بین المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر در حاشیه بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی این فدراسیون، بر لزوم اقدام عملی و مؤثر از سوی صلیب سرخ علیه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کشورهای فلسطین، لبنان و سوریه تاکید کرد.

کولیوند در دیدار با کیت فوربس رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر و جاگان چاپاگان دبیرکل فدراسیون گفت: هلال‌احمر ایران، محموله اقلام غذایی، زیستی و دارویی را از طریق هواپیما به کشور لبنان منتقل و یک بیمارستان صحرایی در مرز لبنان و سوریه ایجاد کرد. مقرر بود این محل به مرکز و سرپناهی برای اقامت آوارگان لبنانی و سوریه‌ای تبدیل شود و خدمات درمانی و دارویی در آن ارائه شود. این محل می‌توانست به تعداد زیادی آواره جنگی، خدمات درمان و اسکان بدهد و تمام اقلام زیستی، دارویی و تغذیه‌ای برای مدت ۳ ماه در این بیمارستان تعبیه شده بود ولی متأسفانه با شلیک ۱۰ موشک این بیمارستان و تمام اقلام و حتی آمبولانس‌ها به طور کامل از بین رفت و سوخت.

وی با تاکید بر اینکه بمباران این بیمارستان خلاف دستورالعمل‌های بین المللی و نقض کامل حقوق بین الملل بشردوستانه است و نباید اجازه دهیم هیج گروهی به گروه‌های امدادی هلال احمر و صلیب سرخ حمله و به آنها آسیب وارد کند، افزود: مستندات نقض حقوق بشردوستانه توسط رژیم صهیونیستی را آماده کرده‌ایم تا با همکاری سایر جمعیت‌های ملی علیه آنها در دادگاه‌های بین المللی اقدام کنیم.

ضرورت تداوم کمک‌ها به مردم لبنان و غزه

رئیس هلال‌احمر ایران در دیدار خود با مدیر منطقه‌ای فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر نیز بر ضرورت تداوم اقدامات بشردوستانه در لبنان و سوریه تاکید کرد.
کولیوند در دیدار با الشرقاوی، مدیر منطقه منا فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر، به نحوه ارسال اقلام امدادی برای افراد آسیب‌دیده در جنگ لبنان و سوریه اشاره و همکاری داوطلبان در اداره بیمارستان در لبنان به منظور خدمت‌رسانی به مجروحان جنگی را تشریح کرد.

وی در این دیدار گفت: حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی هلال احمر در مرز سوریه و لبنان، مانع اهداف بشردوستانه ما از کمک‌رسانی به مردم مظلوم لبنان نمی‌شود. ما وقتی لباس هلال‌احمر را بر تن کردیم، برای کمک به نوع بشر، هم‌قسم شدیم و برای‌مان فرقی نمی‌کند چه کسی و در کدام نقطه از جهان به کمک نیاز داشته باشد؛ آنچه در توان داریم برای کمک به نیازمندان و حادثه‌دیدگان انجام می‌دهیم. همانطور که به مردم حادثه‌دیده ترکیه، تونس، افغانستان، پاکستان، سوریه، مراکش و … کمک کردیم. حتی در جنگ میان اوکراین و روسیه برای کمک به آوارگان جنگی اوکراینی اعلام آمادگی کردیم.

تاکید بر ضرورت راه‌اندازی بیمارستان در مناطق جنگ‌زده لبنان

رئیس جمعیت هلال‌احمر در دیداری که با مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ داشت نیز بر ضرورت راه‌اندازی بیمارستان در مناطق جنگ‌زده لبنان و غزه برای کمک به مجروحان جنگی تاکید کرد و افزود: امروز رژیم اشغالگر اسرائیل به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی حمله می‌کند، با جدیت نسل‌کشی می‌کند و و اجازه امدادرسانی نمی‌دهد.

کولیوند گفت: در غزه با نقض فاحش حقوق بشردوستانه از سوی رژیم صهیونیستی مواجه هستیم که بسیاری از دولت‌ها در برابر آن سکوت کرده‌اند، اما ما تمام مصادیق نقض حقوق بشردوستانه را احصا کرده‌ایم تا براساس آن اقدام حقوقی شود.
پی‌یر، مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هم در این دیدار تاکید کرد: ما از اتفاقاتی که در لبنان افتاده است، متأثر و غمگینیم، بنابراین باید راه‌حل مناسبی برای حل این مشکل پیدا کنیم. امیدواریم در این کنفرانس بتوانیم مشکل، را حل کنیم.

دیدار با سفیر ایران در سوئیس

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان در دیدار دیگری که با سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژنو داشت در خصوص نحوه ارسال ایمن کمک‌های اهدایی مردم ایران به لبنان، گفت‌وگو کرد.
کولیوند، شرایط جنگی منطقه و همچنین وضعیت مجروحان و آوارگان ناشی از جنگ در لبنان و سوریه را بحرانی دانست و گفت: بایستی اقدامات بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران برای کمک به آوارگان و ارسال اقلام زیستی، امدادی و دارویی به لبنان ادامه پیدا کند.

از اصول بشردوستانه در برابر جنایات اسرائیل دفاع کنیم

رئیس جمعیت هلال احمر در دیدار با رئیس صلیب سرخ نروژ بر ضرورت متحد شدن جمعیت‌های ملی و فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه و دفاع از اصول حقوق بشردوستانه تاکید کرد.

کولیوند گفت: صلیب سرخ و هلال احمر بایستی بر اساس اصول بی طرفی و بی غرضی در کشورهای مختلف خدمات ارائه دهند اما متأسفانه بی طرفی و بی غرضی، عملاً رعایت نمی‌شود و در دنیای واقعی زور و قدرت، این اصول را منتفی می‌کند. نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر ایجاد شده تا به نیازمندان، جنگ زده‌ها و آوارگان کمک کند و هلال احمر ایران و صلیب سرخ نروژ هر دو عضو آن هستند.

وی در این دیدار تاکید کرد: هلال احمر ایران بر برابری و همکاری تاکید دارد و در خدمات دهی بین مجروحین به دین و مذهب توجهی نکرده و بدون توجه به مرزها خدمات رسانی می‌کند. جمعیت‌های ملی و صلیب سرخ باید از آنچه حرفه و وظیفه آنهاست دفاع کنند.

خانم سیری‌هاتلن رئیس صلیب سرخ نروژ نیز در این دیدار ضمن محکوم کردن حمله به افراد غیرنظامی، کادر درمان و امدادگران در لبنان گفت: درخواست صدور بیانیه‌ای را به فدراسیون بین المللی صلیب سرخ داده‌ایم که حمله به کادر بهداشت و درمانی و امدادگران را محکوم کنیم و آنها را مورد حمایت قرار دهیم.

تلاش در جهت واکنش جهانی به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه دیدارهای خود در حاشیه نشست مجمع عمومی فدراسیون با همتایان و مسئولان صلیب سرخ و هلال‌احمر ۱۵ کشور دیگر نیز گفت‌وگو و در خصوص ضرورت واکنش جهانی به جنایات جنگی اسرائیل در غزه و لبنان، رایزنی کرد.

کولیوند علاوه بر دیدار و گفت و گو با رئیس، دبیرکل و همچنین مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، دیدارهایی با رؤسا و مسئولان جمعیت‌های ملی هلال‌احمر و صلیب سرخ قرقیزستان، عربستان، افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان، پاناما، کاستاریکا، روسیه، امارات، آلمان و همچنین دبیرکل جمهوری آذربایجان و نایب رئیس آسیا اقیانوسیه فدراسیون، معاون بین الملل هلال‌احمر مصر و رئیس هلال‌احمر فلسطین و همچنین معاون مالی و لجستیک فدراسیون داشت.

محور این دیدارها، رایزنی در خصوص واکنش جدی و گستره جمعیت‌های ملی به فجایع انسانی در غزه و لبنان و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی با نقض فاحش حقوق بین الملل بشردوستانه و همچنین همکاری‌های مشترک، انعقاد تفاهم نامه همکاری‌، انتقال تجربیات، فعال سازی مراکز درمانی هلال احمر ایران در این کشورها و اقدامات مشترک بین این جمعیت‌های ملی بود.

همچنین در دیدار با رهبران جمعیت ملی پاناما و کاستاریکا مقرر شد که تفاهم نامه‌هایی مشترک با صلیب سرخ‌های دو کشور بر محور تغییرات اقلیمی منعقد شود.

توسعه خدمات درمانی هلال‌احمر ایران در امارات و قرقیزستان

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان در حاشیه نشست مجمع عمومی فدراسیون با رئیس جمعیت هلال‌احمر قرقیزستان دیدار و با توجه به درخواست قرقیزستان؛ بر آمادگی و توانمندی هلال‌احمر ایران برای راه‌اندازی و مدیریت مرکز درمانی در این کشور تاکید کرد.

کولیوند تاکید کرد: هلال‌احمر ایران طبق اصول اساسنامه‌ای خود، تنها متولی ارائه خدمات درمانی در خارج از کشور است و برهمین اساس، ۱۶ مرکز درمانی و توانبخشی در کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکایی دارد و ۲ بیمارستان فعال این جمعیت در دوبی و عراق خدمات فوق تخصصی به بیماران مراجعه کننده ارائه می‌دهند.

فتنی است محورهای اصلی مذاکرات و درخواست‌های هلال احمر قرقیزستان در این جلسه عبارت بودند از تأسیس و راه اندازی بیمارستان، ایجاد و برپایی کلینیک توانبخشی، ایجاد و تأسیس دانشکده علوم پزشکی مشترک، صادرات دارو و تجهیزات تولیدی جمعیت هلال احمر کشورمان به قرقیزستان

توسعه فعالیت بیمارستان هلال‌احمر ایران در امارات

رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان در دیدار با رئیس جمعیت هلال احمر امارات نیز بر لزوم توسعه فعالیت‌های بیمارستان هلال احمر ایران در دوبی تاکید کرد.

کولیوند گفت: هلال احمر ایران و امارات می‌توانند ظرفیت‌هایشان را در کنار یکدیگر بگذارند و همکاری‌های خود را در زمینه بیمارستان هلال احمر ایران گسترش دهند.
حمدان بن زائد نیز در این دیدار با استقبال از توسعه همکاری‌ها با هلال احمر ایران گفت: وقتی که زلزله بم در ایران اتفاق افتاد با ایران در ارتباط بودیم. بایستی اقدامات بشردوستانه مشترکمان را با یکدیگر توسعه دهیم.

پیگیری برای خرید ۱۵۰۰ خودروی امدادی با کمک فدراسیون

کولیوند در حاشیه نشست مجمع عمومی فدراسیون با مدیرکل مالی و لجستیک فدراسیون هم دیدار و برای خرید ۱۵۰۰ دستگاه خودروی امدادی در جهت نوسازی ناوگان امدادی هلال احمر ایران با کمک فدراسیون گفت‌وگو کرد.

تلاش برای تقویت صلح و امنیت بین المللی

رئیس جمعیت هلال احمر در دیدار با رئیس صلیب سرخ روسیه بر اهمیت در کنار هم قرار گرفتن و تعامل جمعیت‌های ملی و صلیب سرخ تاکید و رهاورد این مهم را تقویت صلح و امنیت بین المللی عنوان کرد.

توسعه همکاری هلال‌احمر ایران و صلیب سرخ آلمان

رئیس جمعیت هلال احمر در دیدار با رئیس صلیب سرخ آلمان، خواستار تقویت تیم‌های آنست هلال‌احمر ایران با خریداری سگ‌های زنده یاب آلمانی و همچنین تقویت ساخت اعضای مصنوعی هوشمند بدن انسان در تعامل با آلمان شد.

کولیوند گفت: می‌توانیم همکاری دو جانبه بشردوستانه بین هلال احمر ایران و صلیب سرخ آلمان را بسط و توسعه دهیم. از سوی دیگر علاقه‌مند ایجاد همکاری در زمینه ویلچر نیز با آلمان هستیم.

وی افزود: در چند کشور مختلف دنیا بیمارستان داریم و می‌توانیم در برخی دیگر از کشورها با همکاری آلمان بیمارستان مشترک احداث کنیم. تمایل داریم یک بیمارستان ایرانی-آلمانی در ترکیه احداث کنیم. از سوی دیگر تمایل داریم در یک مرکز آموزش زلزله شبیه سازی شده با یکدیگر همکاری کنیم.

توصیه و تأکید بر اهمیت هوشمند سازی جمعیت‌های ملی

رئیس جمعیت هلال احمر ایران در سومین روز از بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی فدراسیون در خصوص هوشمندسازی جمعیت‌های ملی نیز صحبت کرد و گفت: جمعیت‌های

ملی باید به تکنولوژی هوش مصنوعی و هوشمند سازی خود توجه ویژه داشته باشند و این موضوع را جزو اولویت‌های خود قرار دهند در جمعیت هلال احمر هوشمندسازی فعالیت‌ها جز اولویت اقدامات این جمعیت است و در این زمینه می‌توان به ایجاد مرکز رصد و داده کاوی هلال احمر ایران اشاره کرد. فدراسیون نیز باید بودجه کافی را جهت محقق شدن این مهم تأمین کند.

مرکز هوشمند رصد اطلاعات و داده‌کاوی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، با هدف ایجاد مرکزی کاملاً هوشمند و به‌روز که قادر است مدیریت شرایط عادی و اضطراری فعالیت‌های داوطلبانه، بشردوستانه و امدادی هلال احمر در سطح ملی و حتی مأموریت‌های برون مرزی را به صورت متمرکز، پایش، اطلاع‌رسانی و مدیریت کند، شکل گرفته است.