همدان ـ رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر همدان از بررسی "طرح ملی طراوت" در جلسه این کمیسیون خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی رضایی پیش از ظهر امروز در جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا اظهار کرد: با توجه به حساسیت دوره نوجوانی و انتظارات و توقعاتی که در این برهه برای نوجوانان وجود دارد، تأمین زیرساخت‌ها و تدوین برنامه‌های فرهنگی-اجتماعی می‌تواند بر شکل‌گیری شخصیت نوجوانان و هدایت استعدادهای آنها در مسیر درست اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه تمایلات عدالت خواهی و حقیقت خواهی در سن نوجوانی حائز اهمیت است، اضافه کرد: انتظارات و استعدادهای یک جوان باید در بستر جامعه بروز و ظهور کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان با اشاره به تهاجم فرهنگی در جامعه اظهار داشت: فضای سایبری بر افکار جوانان سایه افکنده و در بستر نوجوانان خود را نشان دهد که با اجرای طرح ملی طراوت می‌توان با این تهاجم فرهنگی مقابله کرد.

رضایی با بیان اینکه طرح طراوت ملی در چهار رکن محوری نهاد خانواده، محله، مسجد و مدرسه و پیوند آنها تدوین شده است، اضافه کرد: دبیرخانه و ستاد اجرایی این طرح در شهرداری‌های شهرهای کشور تشکیل می‌شود و تدوین و هماهنگی برنامه‌ها بین دستگاه‌های اجرایی در این دبیرخانه انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی و همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری و قانون هفتم توسعه و سیاست‌های کشور نیز بر طرح طراوت ملی تاکید دارند، گفت: این طرح می‌تواند در تکوین شکل‌گیری شخصیت و رفتار انقلابی جوانان و نوجوانان منشأ اثر باشد، در همین زمینه ابتدا بایستی اعضای ستاد اجرایی مشخص شوند و رئیس سازمان فرهنگی شهرداری نیز بر اساس دستورالعمل این طرح یکی از اعضای ستاد اجرایی می‌باشد.

رضایی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های تعیین شده لازم است تمامی واحدها و دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا اهداف طرح به نحو احسن محقق شود.

اجرای طرح ملی طراوت همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر همدان هم در این جلسه با بیان اینکه طرح ملی طراوت نخستین بار توسط دکتر سعید جلیلی در سال ۱۳۹۲ مطرح شد، گفت: طرح شهید بهنام محمدی چندین سال است که با روش طرح طراوت توسط سپاه اجرایی می‌شود و برای تحقق اهداف راهی جز اجرای این طرح نداریم.

اکبر کاوسی امید با تاکید بر اینکه تمامی ارگان‌های مربوط به طرح ملی طراوت باید در اجرای آن همکاری داشته باشند، اظهار داشت: ۲۷ دستگاه فرهنگی وجود دارد که متأسفانه خروجی عملکرد نهادها را هیچ سیستمی بیان نمی‌کند و چرا که ما از نظر سیستمی، نظامی که بتواند برای خروجی اقدامات فرهنگی همگرا کننده باشد نداریم که این یک خلأ سیستمی است.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح ملی طراوت باید تصمیمات محلی گرفته شود، اضافه کرد: لازم است مدیریت ارشد استان دستگاه‌های اجرایی را در این زمینه هماهنگ کند.

کاوسی امید با اشاره به اینکه یکی از اشکالات آموزش و پرورش اجرای طرح‌ها به صورت ملی است، یادآور شد: بر این اساس باید برای این طرح تصمیمات محلی اتخاذ کرد.

وی موفقیت اجرای طرح ملی طراوت را در گام نخست شناسایی امام محله برشمرد و گفت: این افراد در محلات به عنوان امام محله نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد: تمامی ارگان‌ها باید در ساعاتی زا روز سالن‌های ورزشی را در اختیار طرح ملی طراوت قرار دهند و همه دستگاه‌های اجرایی باید پای کار باشند چرا که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند در اجرای این طرح وارد شود.

حجت الاسلام عزیزی: " طرح طراوت" بصورت ملی اجرا شود

حجت الاسلام عزیزی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان نیز در این جلسه به تشریح طرح ملی طراوت پرداخت و گفت: این طرح به مدت چهار سال در شهر یزد اجرا شده است که براساس بررسی‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و ورزش و جوانان و … و به دلیل موفقیت طرح و اثرات مثبتی که به همراه داشته است، تصمیم گرفته شد طرح بصورت ملی اجرایی شود.

وی اضافه کرد: در اجرای این طرح شهرداری‌ها بایستی در گام نخست به اخذ مصوبه از شورای شهر اقدام کنند و با استفاده از ظرفیت سازمان فرهنگی اجتماعی خود با مسئولین و کارشناسان شهرداری، هماهنگی لازم را با مساجد، ستاد کانون‌های فرهنگی هنری و سایر دستگاه اجرایی مربوطه نسبت به تهیه بستر لازم از جمله تشکیل دبیرخانه و ستاد اجرایی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه باید نوجوانان را با مساجد آشنا کنیم، افزود: مسجد، محور و هدف اجرای طرح ملی طراوت است.

وی با اشاره به اینکه در طرح ملی طراوت چهار نهاد خانواده، محله، مسجد و مدرسه با محوریت مسجد دیده شده‌اند، یادآور شد: ما در این زمینه دغدغه داریم و نیاز است ارتباط خوبی بین مسجد و محله ایجاد کنیم.