بیرجند- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: سند فصل گردشگری خراسان جنوبی در استان تصویب شده و این گام مهمی در معرفی هرچه بیشتر استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی شاه‌وردی صبح یکشنبه در مراسم افتتاحیه چهارمین رویداد ملی تجربی و آموزشی خانه‌های بوم‌گردی ایران، بیان کرد: پاییز به عنوان فصل گردشگری خراسان جنوبی نام‌گذاری شده که جلوه‌ای از شکوه و زیبایی استان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، با بیان اینکه خراسان جنوبی سرزمین ناشناخته‌ها است، گفت: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی ۹ اثر ثبت جهانی و ۱۰۵۰ اثر ثبت ملی دارد، افزود: دو روستای صنایع‌دستی که ثبت جهانی و ثبت ملی شده‌اند از دیگر ظرفیت‌های خراسان جنوبی بوده و هدف از برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها معرفی همین ظرفیت‌ها است

شاه‌وردی، با بیان اینکه خراسان جنوبی امروز میزبان هنرمندان صنایع‌دستی و لیدرهای گردشگری کشور است، افزود: هر کدام از ما باید در راستای معرفی ظرفیت‌ها سفیرانی باشیم که در جهت توسعه صنعت گردشگری گام برمی‌دارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، با اشاره به وجود بخش قابل توجهی از کویر جهانی لوت در پهنه خراسان جنوبی، ادامه داد: گرم‌ترین نقطه کره زمین با دمای ۷۳ درجه در ریگ‌یلان شهرستان نهبندان به ثبت رسیده است که خود ظرفیتی گردشگری محسوب می‌شود.

شاه وردی با بیان اینکه شهرستان‌های طبس و فردوس به دلیل موقعیت جغرافیایی کریدورهای ترددخیز استان هستند، گفت: سومین ژئوپارک جهانی ایران در طبس به ثبت رسیده و بیش از ۳۵ ژئوسنگ و ژئوزیست در آن واقع شده است.

وی، با بیان اینکه خراسان جنوبی به دلیل داشتن محصولات کشاورزی مزیت‌دار ظرفیت گردشگری کشاورزی دارد، افزود: بزرگ‌ترین مزارع زرشک بی‌دانه به وسعت ۷۰ هکتار در استان واقع شده و خراسان جنوبی مرکز عناب ناب کشور است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، بابیان اینکه زعفران خراسان جنوبی از نظر کیفیت حرف اول جهان را می‌زند که بیشترین وسعت زیرکشت در قائنات است، تصریح کرد: در فردوس کویر پلوند، آبگرم معدنی، قنات جهانی بلده و میراث طبیعی و بکر آن تجلی زیبایی است.

وی با بیان اینکه رویداد ملی کویرنوردی به میزبانی خراسان جنوبی برگزار خواهد شد، ادامه داد: همان‌طور که محرز است هدف از برگزاری این دسته از رویدادها در سطوح ملی برقراری تعاملات مؤثر و معرفی ظرفیت‌ها است.