معاون سابق منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه گفت: در طی سه سال اخیر ۱۰ هزار کارمند و ۲۵۰۰ نفر قاضی جدید الورود جذب دستگاه قضایی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم تکریم و معارفه معاونین قضائی و منابع انسانی و امور فرهنگی و رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی معاون اول قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی دادستان کل کشور، شاهرخیان معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی، صاحبکار خراسانی معاون راهبردی، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق رحیمی معاون سابق قضائی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین داوودی مازندرانی رئیس سابق دادگاه عالی انتظامی قضات و جمعی از مسئولان قضائی و قضات برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین خلیلی معاون اول قوه قضائیه در این مراسم با بیان اینکه نیاز ضروری اصلی و اساسی امروز بشر، عدالت است، اظهار کرد: عدالت نیاز اولیه و طبیعی بشر است.

وی تاکید کرد: نیازهای دیگر و فراوانی در ذات بشر وجود دارد و برای رسیدن به این نیازها می‌کوشیم پاسخ درستی پیدا کنیم، اما نمی‌توانیم کتمان کنیم عدالت یک نیاز اولیه و ضروری است.

معاون اول قوه قضائیه افزود: اگر همه نیازها رشد کند، اما عدالت نباشد یک خلأ بزرگ ایجاد می‌شود لذا باید به این نیاز اساسی توجه ویژه کنیم و نمی‌توانیم غافل از عدالت باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین خلیلی خاطرنشان کرد: اگر در حوزه‌های مسکن، بهداشت و سایر رفاهیات تمام نیاز را برطرف کردیم، اما اگر پیوست عدالت نداشته باشند، باید بدانیم که برای بشریت هیچ اقدامی انجام نشده است.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق علیه السلام درباره جایگاه قضات خاطرنشان کرد: وقتی عدالت را نیاز اولیه و اساسی تلقی می‌کنیم، کسانی می‌توانند اجرا کننده عدالت باشند که شایسته باشند.

وی با تاکید بر اینکه یک قاضی باید صابر و پرتحمل باشد و در شبهات دقت زیادی کرده و فضیلت‌های زیادی داشته باشد تا عدالت را اجرایی کند، گفت: باید بر خود ببالیم و فخر کنیم که شایستگانی برای تحقق نیاز اساسی و ضروری انسان‌ها برای اجرای عدالت در دنیای کنونی هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی خطاب به قضات حاضر در این جلسه گفت: مایه مباهات است که شما به عنوان شایستگانی انتخاب شدید تا نیاز فطری مردم که سازگار با خداپرستی و عدالت است را در جامعه با آرای خود عینیت ببخشید.

وی تاکید کرد: عدالت امری جمعی است و با حمایت و کوشش می‌توانیم این مفهوم را در جامعه محقق کنیم.

معاون اول قوه قضائیه با تبریک نسبت به انتصابات صورت گرفته، تصریح کرد: این جابجایی‌ها و چیدمان جدید با منطق اجرایی شد تا مدیران و مسئولان ارشد قضائی کشور در نقش‌های دیگر نیز برای ارتقای دستگاه قضائی و پیشبرد سیاست‌ها و اهداف در نظر گرفته شده، تلاش کنند.

قضاوت منصب حساس و دقیقی است

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق رحیمی، رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات گفت: قضاوت منصب حساس و دقیقی است که هرکسی در این جایگاه قرار می‌گیرد باید مراقبت زیادی داشته باشد.

وی با اشاره به سه ویژگی مهم برای قضات گفت: یک قاضی باید توان علمی کافی داشته و تسلط علمی و شرعی به مبانی قضا داشته باشد و همچنین برای اجرای عدالت تقوای لازم را داشته باشد و سعی و تلاش خود را به کار بگیرد تا حکم شرعی و قانونی و عادلانه بر قلم او جاری شود.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی به قضات حاضر در جلسه گفت: پیشنهاد می‌کنم کتاب صد صفحه‌ای، مسئولیت انتظامی قضات که در پژوهشگاه قوه قضائیه تدوین و تهیه شده را مطالعه کنند چرا که مطالب آن به صورت تطبیقی با برخی کشورها تهیه شده است و نکات جالبی را درباره ویژگی‌های کاری و تخصصی قضات مطرح می‌کند.

معاون قضائی سابق قوه قضائیه گفت: ۱۸ سال در معاونت قضائی در سمت‌های مختلف حضور داشتم تا ۵ مرداد ۱۴۰۰ که به عنوان معاون قضائی مشغول به کار شدم، خداوند را شاکر هستم که برای رأیی خود را ملامت نکرده‌ام.

وی گفت: با اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در معاونت قضائی، هم‌اکنون هم دقت انجام کارها بالاست و هم ۹۰ درصد نظرات تأیید می‌شود.

رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات با بیان اینکه کار دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات، تنظیم موتور قضائی دستگاه عدلیه است، گفت: موتور قوه قضائیه نیز قضات و دادرسی عادلانه است.

وی با اشاره به اینکه اصل اولیه برای حفاظت قضات و ادامه روند دادرسی عادلانه همان پیشگیری و نظارت است، گفت: دستگاه‌های نظارتی باید نقش هدایتگرانه داشته باشند و قبل از انحراف قاضی او را هدایت کنند.

حجت الاسلام‌والمسلمین رحیمی گفت: معتقد هستم دادگاه عالی انتظامی قضات نیاز به تحول و حرکت به طرف پیشرفت و تعالی دارد تا به جایگاه تراز در نظام جمهوری ایران برسد.

رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات با بیان اینکه برای ترفیع باید چند شاخص داشته باشیم، گفت: در اعطای ترفیع باید اخلاق، علم و سلامت قضات را در نظر بگیریم و اگر هر قاضی در چندین شاخص اعلامی، توانست درصد بالایی کسب کند، او را ترفیع دهیم نه اینکه یک قاضی بعد سه سال انتظار داشته باشد، ترفیع بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های قانونی دادگاه عالی انتظامی قضات بیشتر استفاده کنیم، گفت: ملاک ما قانون است و امیدواریم به صورت پویا و دغدغه‌مند حرکت کنیم تا به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی در پایان عنوان کرد: به حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری برای تصدی معاونت قضائی قوه قضائیه تبریک گفته و برای وی آرزوی توفیقات بیشتر دارم.

حجت‌الاسلام والمسلمین داوودی مازندرانی رئیس سابق دادگاه عالی انتظامی قضات نیز در این مراسم بیان کرد: در مدت حدود یک سالی که در دادگاه انتظامی قضات انجام وظیفه کردم، همگی قضات و کارمندان همکار، نهایت تلاش‌شان بر این بود که بنده در کارم موفق شده و در چنین روزی سربلندی خودم نه بلکه آنان را ارائه کنم.

وی افزود: اگر موفقیتی در کار بوده همگی بخاطر عنایت و زحمات همکاران قضائی و اداری بوده و همه کوتاهی‌ها متعلق به بنده است.

رئیس سابق دادگاه عالی انتظامی قضات با اشاره به انتقال محل خدمت خود از دادگاه عالی انتظامی قضات به دیوان عالی کشور گفت: هرجایی که لازم باشد به عنوان سربازی در نظام جمهوری اسلامی انجام وظیفه خواهم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین داوودی مازندرانی گفت: به حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی برای انتخاب به عنوان رئیس جدید دادگاه عالی انتظامی قضات تبریک گفته و موفقیت و سربلندی هرچه هرچه بیشتر را برای وی آرزومندم.

در ادامه این مراسم محمدباقر الفت، معاون سابق منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه گفت: در طی سه سال اخیر ۱۰ هزار کارمند و ۲۵۰۰ نفر قاضی جدید الورود جذب دستگاه قضائی شدند.

وی با اشاره به برگزاری آزمون‌های متعدد برای جذب کارکنان و قضات جدید برای دستگاه قضا عنوان کرد: اقدامات طوری انجام شد که حتی یک رأی علیه اقدامات جذب نیرو صادر نشده است.

معاون سابق منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه گفت: برگزاری دوره کارآموزی در استان‌ها و انعقاد قرارداد برای متخصص کردن قضات از دیگر اقدامات بوده است.

الفت گفت: در طول سه سال اخیر ۱۰۰ نفر از قضات دارای مدرک ارشد برای اخذ دکترای حرفه‌ای به مراکز علمی فرستاده شدند.

الفت گفت: در این مدت تلاش زیادی برای ارتقای معیشت همکاران توسط مدیران منابع انسانی و همکاری سایر معاونت‌ها صورت گرفته و افزایش حقوق چشمگیر قضات از این دست اقدامات بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی اقدامات مناسبی صورت انجام شده است، افزود: برگزاری مسابقات و دوره‌های آموزشی قرآنی و ترویج فرهنگ ایثار و تکریم خانواده شهدا و ایثارگان از جمله اقدامات در این راستا بوده است.

الفت تاکید کرد: در طول سه سال فعالیت بنده در این معاونت، برای کادر سازی و برنامه ریزی فعالیت‌های زیادی انجام شده است.

وی افزود: به آقای موحدی که از امروز سکاندار این معاونت هستند تبریک گفته و امیدوارم در دوره فعالیت خود موفق باشند و کارهای نیمه تمام را با تدبیر به اتمام برسانند.