قم- معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: برای تأمین آب به دنبال اضافه کردن منابع جدید با هزینه‌های بالا هستیم در حالی که می‌توانیم با مدیریت تقاضا کمبود آب را جبران کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا جزء قاسمی در نشستی با مدیرعامل، معاونین و مدیران شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اهمیت حوزه بهره‌برداری در شرکت‌های آب و فاضلاب گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر، تمرکز بر روی توسعه و پروژه‌های جدید موجب غفلت از حوزه بهره‌برداری شده است.

وی با بیان اینکه این تغییر رویکرد، شرکت‌ها را به سمت پروژه‌محوری سوق و ماهیت اصلی آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است، تأکید کرد: این مسئله باعث بروز هزینه‌های اجتماعی و مالی قابل توجهی برای شرکت‌های آب و فاضلاب شده است.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، تمرکز بر روی مدیریت تقاضا را از برنامه‌های شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حوزه بهره‌برداری برشمرد و اظهار کرد: برای تأمین آب به دنبال اضافه کردن منابع جدید با هزینه‌های بالا هستیم در حالی که می‌توانیم با مدیریت تقاضا کمبود آب را جبران کنیم.

وی از اقدامات موفق در شرکت آب و فاضلاب استان قم در زمینه مدیریت تقاضا، از جمله هوشمند سازی و تله‌متری تاسیسات به نیکی یاد کرد و یادآور شد: با این حال، نیاز به کار بیشتر در این زمینه وجود دارد.

جزء قاسمی بر اهمیت توجه ویژه به حوزه بهره‌برداری و برنامه‌ریزی لازم برای حفظ تأسیسات موجود به عنوان گران‌بهاترین دارایی‌های شرکت‌های آب و فاضلاب تأکید و خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و مالی باید از تأسیساتی که داریم به خوبی نگهداری و از آنها بهره‌برداری کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در این نشست با اشاره به نقش کلیدی حوزه بهره‌برداری در مدیریت شرکت‌های آب و فاضلاب، مسائل مالی و پرسنلی را دو محور اصلی برای موفقیت در حوزه بهره‌برداری دانست.

وی تقویت توان مالی شرکت‌ها از طریق افزایش درآمدها و مدیریت هزینه‌ها را ضروری دانست و با بیان اینکه توان مالی شرکت‌های آب و فاضلاب تأثیر بسزایی بر کیفیت خدمات دارد، گفت: اگر منابع مالی تضعیف شود، امکان انجام کارهای مؤثر به شدت کاهش می‌یابد.

مهدی نظرزاده به کمبود نیروهای تخصصی در حوزه بهره‌برداری اشاره و اظهار کرد: متأسفانه جذب نیروهای کیفی به دلیل توقف برخی فرآیندها با چالش مواجه شده است این در حالی است که ما نیازمند نیروی انسانی متخصص هستیم تا بتوانیم در زمینه بهره‌برداری به بهترین شکل عمل کنیم.

وی با اشاره به همکاری تنگاتنگ حوزه‌های فنی و بهره‌برداری در آبفای استان قم گفت: بیشتر تصمیمات در آبفای استان قم به صورت مشترک اتخاذ می‌شود که این امر منجر به اقدامات مناسبی در حوزه تأمین و توزیع آب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه استفاده از منابع محلی و روش‌های نوین را در مدیریت آب مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: ما با ورود به مباحث ژئوفیزیک، توانسته‌ایم مشکلات آب‌رسانی به برخی مناطق را حل کنیم که این رویکرد می‌تواند کمک شایانی به بهبود وضعیت آب در روستاها داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به چالش‌های موجود در تعامل با برخی از دستگاه‌ها و نهادها، خواستار همکاری بیشتر آن‌ها برای تسهیل انجام پروژه‌های آبی شد و تأکید کرد: بدون همکاری مؤثر، نمی‌توانیم به اهداف خود دست یابیم.

پس از این نشست جزء قاسمی از برخی از تأسیسات و پروژه‌های آب و فاضلاب استان قم بازدید کرد