اصفهان- استاندار اصفهان گفت: رفع آلودگی هوای اصفهان یک کار جمعی بین مسوولان و مردم بوده و با اجرای سند جامع کاهش آلودگی هوا در میان‌مدت امکان‌پذیر است.

مهدی جمالی نژاد در حاشیه مراسم تکریم و معارفه معاونان عمرانی، سیاسی و اجتماعی و امنیتی و انتظامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص برنامه مدیریت جدید استان برای حل اَبرچالش آلودگی هوای اصفهان، اظهار داشت: سند جامعی را برای رفع آلودگی هوای اصفهان تهیه و آماده کردیم و این سند را بی تردید باید جز به جز اجرا کنیم‌.

وی ادامه داد: کاهش و رفع آلودگی هوای اصفهان کاری نیست که در کوتاه مدت بتوان انجام داد اما در میان‌مدت و بلند مدت بسیار امکان پذیر است.

رفع آلودگی هوا را محدود به مدیران نکنیم

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: مساله آلودگی هوای اصفهان مانند یک پازلی است که در آن هر بخشی از جمله صنایع، شهرک‌های صنعتی، کوره‌های آجر پزی، ریخته‌گری‌های اصفهان و … هر کدام نقش دارد و به نظر من باید طبق برنامه‌ای که در سند جامع کاهش آلودگی دیده شده، برنامه ریزی و اجرا کنیم.

جمالی نژاد با بیان اینکه رفع مساله آلودگی هوا را فقط محدود به مدیران، مسؤولان، دولت‌مردان و صنایع نکنیم، افزود: مردم عزیزمان هم اگر در بحث استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی کمی مراعات کرده و از حمل و نقل عمومی و پاک بیشتر استفاده کنند، می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: در دوره‌ای که شهردار اصفهان بودم پویش سه شنبه‌های بدون خودرو را در شهرداری راه اندازی کرده بودیم و مردم عنایت خاصی داشتند و استقبال خوبی شد و اکنون کمتر استانی را می‌بینیم که مانند اصفهان این چنین برای دوچرخه بعنوان حمل و نقل پاک اقبال وجود داشته باشد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه کنترل و رفع آلودگی هوای اصفهان یک کار جمعی است، خاطرنشان کرد: همه باید برای این مهم همراه و هم قسم شویم و فقط این نیست که مسؤولان یک طرفه کار انجام دهند.

جمالی نژاد افزود: احساس می‌کنم که باید بر جز به جز مواردی که در سند جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان تنظیم و ابلاغ شده است، برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم در بازه میان‌مدت آن را کاهش دهیم.

لزوم نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل در اصفهان

وی درخصوص توسعه و نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل اصفهان نیز ابراز داشت: در این زمینه باید ابتدا از نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، مینی‌بوس، ون و تاکسی‌ها شروع کنیم و در مرحله بعد به اسقاط و نوسازی خودروهای شخصی بپردازیم.

استاندار اصفهان اضافه کرد: این اتفاق خوبی است که می‌توانیم با همکاری وزارتخانه‌های صمت و کشور، یک همراهی داشته باشیم و در واقع مصوباتی را که در کارگروه ملی هوای پاک داشتیم یکی یکی محقق کرده و آلودگی هوای اصفهان را سال به سال کمتر کنیم.

به گزارش مهر، معضلات زیست محیطی و آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف آن است که کارشناسان تاکید دارند برای برون‌رفت از وضع موجود باید تدابیر اصولی اندیشید و برنامه‌های عملیاتی و راهکارهایی بر اساس تحقیقات علمی و دقیق در پیش گرفت.

استان اصفهان افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت دارد و بیش از ۹ هزار واحد تولیدی و صنعتی در این منطقه فعالیت دارند.