دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در نشست خبری این رویداد، با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره کار سختی است ابراز امیدواری کرد با انرژی کودکان و نوجوان این خستگی رفع شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان صبح روز یکشنبه ۶ آبان در تالار هنر با حضور حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی، امیر مشهدی عباس دبیر جشنواره، سید مسعود حسینی شهردار استان همدان، مسعود ویژه مدیرکل ارشاد استان همدان برگزار شد.

در ابتدای نشست مجری برنامه ضمن خوش آمدگویی شهادت ۴ تن از اعضای ارتش را تسلیت گفت و تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک ایران را محکوم کرد.

سپس حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: لازم می‌دانم یاد و خاطره شهدای مقاومت را زنده نگاه داشته و برای شادی روحشان صلوات بفرستیم. جشنواره بیست و نهم به ایستگاه نهایی نزدیک می‌شود، حضور این جشنواره در شهر همدان تلاشی است از همه دوستانی که کمک کردند و این اتفاق در شهر جذاب و زیبای همدان در مرحله پایانی است. حوزه تئاتر در حوزه کودک ابزاری برای آموزش و پرورش بوده و در بطن آن نهادینه می‌شود، در ابتدای حضورم در عرصه نمایش جشنواره‌های این حوزه در شرف وقوع بود و بسیار خرسندم که اداره‌کل هنرهای نمایشی با وجود اتفاق ناگوار شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهشان، توقف در کار جشنواره‌ها ایجاد نکرد.

وی یادآور شد: توجه به حوزه آموزش یکی از نکاتی است که در این جشنواره قابل ارائه است. کودک و نوجوان جزو مخاطبان در حوزه امید محسوب می‌شوند و با توجه به اینکه نگاه رهبر انقلاب نیز به امیدآفرینی است این جشنواره می‌تواند این نگاه را به ثمر برساند.

نیلی ادامه داد: به نظر من حضور نهاد شهرداری برای جذابیت بیشتر جشنواره‌ها است. در جشنواره‌های مختلفی که در حوزه نمایشی داریم یکی از دغدغه‌ها این است که باید در این زمینه به یک ساماندهی درست برسیم و یکی از نهادهایی که می‌تواند کمک شایانی کند شهرداری است.

سپس سید مسعود حسینی شهردار استان همدان نیز گفت: ما همدان را به نمادهایش می‌شناسیم، نمادهای علمی چون بوعلی سینا و یا فرهنگی چون میرزاده عشقی. ما در شهری تاریخی میزبان هنرمندان هستیم که پویایی لازم را دارا است؛ شهری با قدمتی که به ۳۰۰۰ سال می‌رسد. همدان مرکز علم، دین، جهاد، هنر و مرکز همه ارزش‌های جهان است. در برگزاری این جشنواره با اجرای برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان این فرهنگ از پایه در کودکان و نوجوانان ما نمود پیدا می‌کند. مدیرکل ارشاد استان تلاش و زحمات زیادی را متحمل شده تا دستگاه‌ها در خدمت جشنواره باشند. امیدوارم جشنواره به بهترین شکل ممکن پیش برود و برگزار شود.

در ادامه مسعود ویژه مدیرکل ارشاد استان همدان نیز گفت: وقتی ما به یکی از متمدن‌ترین استان‌های ایران یعنی همدان می‌رسیم با مستنداتی روبه‌رو می‌شویم که حاکی از وجود آئین‌های نمایشی در چند صد سال پیش است و این جزو میراث کشور عزیزمان ایران محسوب می‌شود. به نظر من شاید اهمیت این فستیوال را بتوان در چند نکته خلاصه کرد. یکی از تمایزهای چشمگیر این بوده که میزان درگیری افراد در جشنواره‌های دیگر به اندازه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نبوده است. آمار ارائه شده در سال قبل حاکی از درگیری بیش از ۱۰۰ هزار نفر در جریان جشنواره است. تمامی امکانات در نظر گرفته شده در جشنواره سبب شده است تا خیل بیشتری از افراد درگیر این جشنواره شوند.

پس از این سخنان، امیر مشهدی عباس دبیر جشنواره هم طی سخنانی کوتاه گفت: برگزاری جشنواره کار بسیار سختی است علی‌الخصوص در راستای بحث هماهنگی و جذب بودجه از نهادها و ارگان‌های مختلف برای مدیران جشنواره. امیدواریم که پس از جشنواره با انرژی خوبی که از کودکان و نوجوانان ایجاد می‌شود خستگی حاصل از جشنواره رفع شود. تلاش کردیم جشنواره در راستای شعار «تئاتر و گفتگوی بدون مرز» پیش برود.

در ادامه نشست امیر مشهدی‌عباس در پاسخ به پرسشی درباره تعویض میزبانی جشنواره در سال گذشته، یادآور شد: جریان تئاتر کودک و نوجوان نمی‌تواند متوقف شود. با توجه به اینکه شرایط برگزاری جشنواره در سال گذشته در شهر همدان مهیا نبود. جشنواره مانند یک جریان است و نمی‌تواند متوقف شود و خوشحالیم که امسال جشنواره به شهر همدان برگشت. با توجه به احداث بلک‌باکس در همدان توسط شهرداری مشخص است که این کوشش وجود دارد که این جشنواره در این استان بماند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تعداد گروه‌های شرکت کننده از تهران و میزان کمک‌هزینه تعلق گرفته به گروه‌ها، با ارائه آمار تعداد گروه‌های حاضر در جشنواره از استان‌های مختلف از ارتقای ۳۵ درصدی سطح کمک هزینه به گروه‌ها خبر داد.

مشهدی عباس افزود: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باید بازتاب فعالیت‌های یکسال گذشته خود باشد. ما با افزودن بخش رادیو تئاتر و دیگر بخش‌ها سعی کردیم که این جریان را ایجاد کنیم.

در ادامه حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارتباط میان جشنواره با نهاد آموزش و پرورش و امکان حضور دانش‌آموز خبرنگاران برای پوشش جشنواره، گفت: باید موضوع حضور دانش‌آموز خبرنگاران توسط دبیر و مدیر روابط عمومی جشنواره پیگیری شود. ما در راستای هماهنگی میان آموزش و پرورش و تئاتر حتی در راستای آموزش دروس اعلام آمادگی کامل می‌کنیم.

مشهدی‌عباس در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر چالش‌های موجود به دلیل تعویق پروازهای هوایپمایی و مشکلات حمل و نقل برای گروه‌های بین‌المللی جشنواره، تأکید کرد: در این خصوص ما با چالش‌هایی چون گران‌شدن بلیت هواپیما و هماهنگی پروازها مواجه بودیم که در نهایت به یاری اداره‌کل هنرهای نمایشی و شهردار همدان این مشکل برطرف شد. در خصوص بخش بین‌الملل هم در حال فعلی با وضع مطلوبی طرف هستیم.

وی درباره برنامه‌ریزی برای اجرای عموم آثار برگزیده و هزینه بلیت آثار حاضر در جشنواره، گفت: ما بلیت فیزیکی برای آثار نداریم و بلیت‌ها حتی اگر رایگان باشد از طریق سایت‌های فروش بلیت اینترنتی ارائه می‌شود. در راستای قیمت‌گذاری بلیت‌ها نیز شورایی در حال فعالیت است که نتیجه را به زودی اعلام می‌کنیم. برای اجرای عموم آثار برگزیده نیز در تلاش هستیم که با حمایت شهردار و مدیرکل هنرهای نمایشی این اتفاق رخ دهد.

مدیرکل ارشاد استان همدان هم درباره ساخت و تجهیز سالن‌های تئاتر میزبان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، توضیح داد: به همت شهردار همدان چندی قبل سالن تازه‌ای به ظرفیت استان اضافه شد و طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده سالن‌های دیگر هم در دست تعمیر و بازسازی هستند. جزو تمهیدات استان ساخت بلک‌باکس برای استان بود که فکر می‌کنم در این خصوص دست به رکورد زدیم و فضایی را برای جشنواره مهیا کردیم.

سپس دبیر بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان درباره آثار حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره نیز گفت: ما عمدتاً آثار بین‌الملل را دعوت نمی‌کنیم زیرا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از رنکینگ جهانی برخوردار است. موضوع مهمی که وجود دارد تطبیق زمان برگزاری جشنواره با زمان مطلوب برگزاری فستیوال‌های بزرگ جهانی است. تمام تلاش خود را کردیم که امسال نیز بهتر از سال‌های پیش جشنواره با کیفیت مطلوب به ثمر بنشیند.

مشهدی‌عباس در پایان درباره تعداد کم آثار بین‌المللی حاضر در جشنواره، تأکید کرد: موضوع هزینه‌های بلیت و هماهنگی‌های لازم و بودجه در این زمینه تأثیرگذار است.