زنجان- مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: نامتناسب بودن سطوح تحصیلی با مهارت شغلی از معضلات اشتغال است و باید مهارت‌های شغلی را در افراد تقویت کرد.

محمدرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد اهمیت مهارت‌آموزی و تربیت نیروی ماهر متناسب با نیاز بازار کار اظهار کرد: با اجرای سیاست‌های فنی‌وحرفه‌ای تعداد مراکز جوار کارگاهی در سطح استان را از دو مرکز به نزدیک ۷۰ مرکز آموزشی رساندیم.

وی احیای نظام استاد شاگردی قدیم را یکی از اهداف مراکز جوار کارگاهی و آموزش‌های فنی و مهارتی دانست و گفت: باید در فرهنگ عمومی جامعه کار کنیم که پرورش تکنسین و افراد دارای مهارت شغلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان با ضروری خواندن تناسب سطوح تحصیلی با مهارت‌های شغلی خاطرنشان کرد: تب مدرک‌گرایی در جامعه سن اشتغال را بالا می‌برد و تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی ما بعد از چندین سال با بیکاری مواجه می‌شوند.

وی با تأکید بر اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها در خصوص اهمیت آموزش و مهارت‌آموزی برای ورود به‌موقع افراد به بازار کار عنوان کرد: متأسفانه فرهنگ غلطی نهادینه شده دانش‌آموزان اول به رشته‌های نظری سوق داده و کسانی که معدل پایین‌تری دارند به مراکز فنی و حرفه‌ای هدایت می‌شوند؛ در حالی که این یک آفت اجتماعی است.

انصاری تصریح کرد: آموزش پایه فنی افراد را هم با تکنولوژی آشنا می‌کنند و هم آن‌ها را تکنولوژی‌پذیر پرورش می‌دهند و باید آموزش‌ها متناسب با نیازهای شغلی و پیشرفت علم و صنعت به‌روز باشد.

وی با اشاره به اینکه کارفرما و مراکز تولیدی به دنبال افراد ماهر برای جذب نیروی کار هستند، ابراز کرد: باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود تا افراد مستعد و پرتلاش به تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای سوق یابند و باید توجه کرد که مدرک فنی‌حرفه‌ای در همه جای دنیا قابل قبول است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه آموزشگاه‌داری یکی از فرصت‌های اشتغالزایی است، هرچند ریسک سرمایه‌گذاری بالایی دارد، عنوان کرد: این اقشار شرکای اجتماعی فنی و حرفه‌ای محسوب می‌شوند و به تحقق افراد در راستای توسعه آموزش‌های مهارتی کمک می‌کنند.