عضو سندیکای برق گفت: در ۳ سال اخیر با وجود هدفگذاری های بزرگ در بخش تجدیدپذیر ها، تنها ۲۰۰ مگاوات عملکرد دولت در ایجاد ظرفیت جدید در نیروگاه های تجدیدپذیر بود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی امین، عضو سندیکای صنعت برق در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در نشست خبری با خبرنگاران گفت: حوزه کارشناسی در بدنه وزارت نیرو آنطور که باید کارا نیست و مدیران در بین مجموعه‌های وزارت نیرو از شرکتی به شرکتی دیگر جا به جا می‌شوند؛ در حالی که اگر می‌بینیم طی سال‌ها با لخت شدن مدیریت در بخش آب و برق مواجهیم، باید از مدیریت سنتی به سمت مدیریت جوان و پویا حرکت کنیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته نتوانستیم در بخش آب و برق در نیروی انسانی آموزش‌های لازم را ارائه دهیم و امروز نیروی انسانی توانمندتر در اختیار داشته باشیم و یک خلأ ملموسی در منابع انسانی داریم.

امین با اشاره به ناترازی ۱۹ هزار مگاواتی در پیک تابستان خاطر نشان کرد: این میزان ناترازی یک شبه و یک ساله ایجاد نشده، بلکه حاصل سال‌ها تفکرات سنتی است که باید برای رفع مشکلات، تفکرات و مدیریت مدرن جایگزین آن شود.

به گفته عضو سندیکای برق، در ۳ سال اخیر با وجود هدف‌گذاری‌های بزرگ در بخش تجدیدپذیرها، تنها ۲۰۰ مگاوات عملکرد دولت در ایجاد ظرفیت جدید در نیروگاه‌های تجدیدپذیر بود؛ این میزان یعنی کمتر از یک درصد مشکل ناترازی ها؛ در حالی که اگر ساختارها نظام مند و مدیریت‌ها مدرن و پویا شوند، می‌توان از توسعه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به عنوان یک راهکار مهم در رفع ناترازی های بزرگ بهره گرفت.

وی ادامه داد: مهرماه سال گذشته مناقصاتی برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر برگزار شد و اعلام شد ظرفیت ۴۵۰۰ مگاواتی تا ۷ ماه به مدار بهره برداری می‌آید، امروز بعد از گذشت بیش از یک سال، هنوز زمین‌های بعضی پروژه‌ها به سرمایه گذاران تحویل نشده و با این رویه مدیریتی نمی‌توان توسعه تجدیدپذیرها و رفع ناترازی برق را محقق کرد.

وی افزود: مشکلات ناترازی فقط به قطع برق محدود نمی‌شود، وقتی در تابستان دو روز در هفته برق صنایع قطع شود، تولید دچار اختلال می‌شود و توسعه تولید که مورد تأکید تمام اسناد بالادستی است، رخ نمی‌دهد و در نتیجه رشد اقتصادی محقق نخواهد شد.

امین با بیان اینکه با ناترازی برق، ناترازی مالی و کسری بودجه در کشور مواجهیم، گفت: در این شرایط که جذب سرمایه گذاری خارجی هم در حداقل خود هست، باید برای جذب سرمایه از منابع داخلی، شرکت‌ها و حتی ایرانیان خارج از کشور، برنامه برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم.

وی ادامه داد: ایرانیان خارج از کشور ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه در اختیار دارند که بسیار راغب هستند در صورت فراهم شدن شرایط، در مملکت خودشان سرمایه گذاری کنند، می‌توان با ایجاد ساختارهای درست و جذاب، این سرمایه را به زیرساخت‌های کشور و به خصوص بخش برق هدایت کرد.

عضو سندیکای صنعت برق خاطرنشان کرد: حل ناترازی برق تنها توسط وزیر نیرو امکان پذیر نیست، باید سران قوا ورود کنند تا به سرعت شرایط برای اجرای برنامه‌های رفع ناترازی برق در سطح ملی آماده شود.