قزوین- سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین با بیان اینکه در حوزه اقتصاد کشاورزی کار نشده است، گفت: امنیت غذایی در کشاورزی از طریق بهره وری محقق خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی رحمانی در جریان برگزاری دومین رویداد ملی فناوری کشاورزی با بیان این مطلب که تراکم سرمایه در بخش کشاورزی بسیار پایین است تصریح کرد: یکی از مسائل و مشکلات اساسی در ورود فناوری در بخش کشاورزی وجود اراضی کشاورزی خرد است که باعث شده است از نگاه کشاورزان توجیه اقتصادی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه وجود کشاورزان و بهره برداران خرد در کل کشور به عنوان یک مسئله در مدیریت کشاورزی مطرح می‌شود، افزود: در حوزه اقتصاد کشاورزی کار نشده است و ارزش افزوده بخش کشاورزی سهم کشاورز و حتی در برخی محصولات با توجه به فروش خام سهم کشور نمی‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان حل بسیاری از مشکلات حوزه کشاورزی را در گرو ورود فناوری دانست و اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع آبی و شرایط اقلیمی چاره‌ای جز افزایش بهره وری در مصرف آب و خاک نداریم و ابتدا با توجه به نشانه‌هایی که می‌بینیم از جمله روش‌های نوین آبیاری و همچنین هوشمند سازی کشاورزی، به آینده خوش بین هستیم.

وی با اشاره به این مطلب که نتیجه نهایی کلیه فعالیت‌ها در بخش کشاورزی می‌بایست امنیت غذایی باشد تاکید کرد: امنیت غذایی فقط از طریق بهره وری و مدیریت بهینه منابع ایجاد می‌شود و دستیابی به این مهم نیز با نفوذ فناوری و توسعه فعالیت‌های دانش بنیان خواهد بود.

این مقام مسئول در ادامه در خصوص حمایت دولت از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی گفت: حمایت شرکت‌های دانش بنیان از محل تسهیلات تکلیفی از سیاست‌های استان خواهد بود و در سال جاری نیز در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان تاکید کرد: توسعه کمی بخش کشاورزی به دلیل کاهش منابع آبی، افت آبخوان و فرونشست و همچنین تغییرات اقلیمی در دستور کار نیست و می‌بایست به دنبال افزایش تولید از محل بهره وری و اقدامات دانش بنیان بود.

لازم به توضیح است دومین رویداد ملی فناورانه کشاورزی به مناسبت پنجاهمین سال تأسیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و با هدف کشاورزی دانش بنیان و بهره ور، مبنای حل چالش‌های راهبردی و مسئله محور در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان برگزار گردید.