معاون خدمات الکترونیک قضائی از اضافه شدن ۳۱ موضوع جدید به میز «لایحه الکترونیک» در سامانه خودکاربری اشخاص حقیقی (خدمات قضایی من) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین آقایی معاون خدمات الکترونیک قضائی در تبیین مبانی اقدام فناورانه اضافه شدن ۳۱ موضوع جدید به میز «لایحه الکترونیک» در سامانه خودکاربری اشخاص حقیقی بیان کرد: در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر آسان سازی خدمات قضائی برای مردم و در اجرای دستورات راهبردی ریاست قوه قضائیه و همچنین تکالیف قانونی مصرح در جهت تحقق «قوه قضائیه هوشمند»، مرکز آمار و فناوری اطلاعات نسبت به ارائه این خدمت فناورانه اقدام کرده است.

وی افزود: امکان ارسال لایحه الکترونیک در سال گذشته و همزمان با هفته قوه قضائیه رونمایی شد و تا پایان سال ۱۴۰۲، امکان ارسال ۳۲ عنوان لایحه الکترونیک در سامانه خودکاربری اشخاص حقیقی اجرایی شد. در سال‌جاری در راستای بند خ ماده ۱۱۳ قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و همچنین برنامه‌های تحول و تعالی قوه قضائیه و به منظور آسان سازی ارائه خدمات قضائی به هموطنان، تعداد ۳۱ عنوان لایحه الکترونیک در سامانه خودکاربری اشخاص اضافه شد. تعدادی از این موضوعات جدید، مانند درخواست شناسایی و توقیف اموال، تقاضای اعمال ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی (درخواست بازداشت محکوم علیه) و… در شعب اجرای احکام کاربرد دارد که پیش بینی این موضوعات در لایحه خودکاربری اشخاص حقیقی، در راستای غیرحضوری شدن اجرای احکام بوده است که سهم بسزایی در سرعت بخشی به اجرای احکام، کاهش مراجعات حضوری به واحدهای قضائی و در نتیجه افزایش رضایت‌مندی مردم را به دنبال خواهد داشت. در حال حاضر در مجموع ۶۳ موضوع لایحه در سامانه خودکاربری اشخاص حقیقی در دسترس است.

آقایی، در خاتمه تأکید کرد که در میز خدمت فعلی لایحه الکترونیک در خودکاربری شخص حقیقی، لوایح به صورت متنِ ثابت است و هموطنان می‌توانند از سراسر جهان، ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته نسبت به ثبت و ارسال لایحه الکترونیک اقدام کنند.