مدیرعامل شرکت توانیر قیمت خرید برق مولدهای تجدید پذیر از سوی صنعت برق را ۱۰ برابر قیمت فروش برق به مشترکان عنوان کرد که از جذابیتهای سرمایه گذاری در این حوزه حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به پیش‌بینی پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی فروش و قیمت تمام شده برق در قانون بودجه خبر داد و گفت: در این راستا صنعت برق از مطالبه بیش‌از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی داشته که در صورت پرداخت نقدی مطالبات، تراز مالی صنعت برق بهبود یافته و ضمن افزایش جذابیت‌های سرمایه گذاری، بدهی ۱۲۷ هزار میلیارد تومانی صنعت برق به پیمانکاران و تولید کنندگان نیز کاهش می‌یابد.

وی ناترازی اقتصادی را از مباحث عمده صنعت برق عنوان کرد و افزود: با توجه به رشد کم سابقه (۸.۷ درصدی) تقاضای برق در اوج بار امسال، تشدید شده و وزارت نیرو و شرکت توانیر همزمان با توسعه سرمایه گذاری در بخش تولید و به ویژه انرژی‌های تجدید پذیر، موضوع بهینه سازی و مدیریت مصرف برق را برای کاهش شدت ناترازی‌ها در دستور کار دارند.

مدیرعامل توانیر با اشاره به راه اندازی تابلوی برق سبز در بورس انرژی، افزود: متوسط قیمت خرید تضمینی برق تجدید پذیر در این بازار ۳ هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت است که ۱۰ برابر بیشتر از متوسط قیمت فروش برق به مشترکان است و جذابیت خوبی را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ایجاد کرده است.

وی از پیش بینی راه‌اندازی بازار آزاد برق در سال جاری خبر داد که مشترکان با مصرف بیش از الگو در بخش‌های خانگی و تجاری و همچنین صنایعی که موفق به احداث نیروگاه نشدند، می‌توانند برق مورد نیازشان را از این بازار تأمین کنند.

سخنگوی صنعت برق در عین حال پیش‌بینی کرد این بازار طی ۲ تا ۳ سال آینده به قیمت‌های واقعی برسد که در این صورت جذابیت‌های لازم را برای فعالیت سرمایه‌گذاران در حوزه برق، فراهم خواهد کرد.

رجبی مشهدی همچنین راه‌اندازی تابلوی سفید در بورس انرژی به منظور تأمین برق کاملاً پایدار به ویژه برای مشترکان صنعتی را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد که سرمایه گذاری در حوزه بهینه‌سازی مصرف برق را جذاب می‌سازد و علاوه بر آن پیش بینی شده سرمایه گذاران بتوانند با دریافت اوراق صرفه‌جویی، از محل جایگزینی لامپ‌های کم مصرف و کاهش مصارف روشنایی معابر یک شهر، برق صرفه‌جویی شده را در حوزه صنعت یا تولید رمز ارز مجاز مورد استفاده قرار دهند.

مدیرعامل توانیر در پایان به مشترکان پرمصرف توصیه کرد به جهت عدم کفایت لازم برای پاسخگویی به تقاضا از نیروگاههای خورشیدی یا ذخیره سازهای انرژی و طرح‌های بهینه سازی مصرف برای تأمین برق مورد نیازشان استفاده کنند و در غیر این صورت سال آینده با محدودیت مواجه خواهند شد.