قم- با توجه به اینکه ۱۸ تهدید از ۴۰ حادثه طبیعی در قم شناسایی شده ۱۱ کارگروه پدافند غیرعامل در این استان تشکیل و فعال است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - دانیال قنبری: پدافند غیرعامل عبارت است از مجموعه اقدامات غیرمسلحانه ای که باعث افزایش قدرت بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی می‌گردد.

پدافند غیرعامل یا همان دفاع بدون اسلحه یکی از بخش‌های مهم و نوین الگوی دفاع در جمهوری اسلامی ایران است که متولی صیانت از مردم و حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی در برابر تهدیدات است.

استان قم در حوزه پدافند غیرعامل با ۸ عنصر اصلی رو به رو است که این حوزه‌ها به بخش‌های عمومی (استتار، اختفا، فریب، جابه‌جایی و نظامی)، سایبری، کالبدی، الکترونیک، زیستی، پرتویی، مردم محوری و شیمیایی تقسیم می‌شود.

حوزه تهدیدات به دو دسته انسانی و طبیعی تقسیم بندی می‌شود که نوع اول نشأت گرفته از فعالیت‌های انسانی است و بخش دوم نیز مربوط به بلایای طبیعی از جمله زلزله، سیل و طوفان بوده که استان قم در این بخش با ۱۸ تهدید رصد شده مواجه است.

کشور ما جزو ۶ کشور حادثه خیز دنیا است که از میان ۴۰ نوع حادثه طبیعی که تا کنون بشر تجربه کرده، ۱۸ مورد در استان قم امکان وقوع دارند و یکی از این ۱۸ بلایای طبیعی که سایه سنگینش بر سر مردم قم افتاده، زلزله است.

وجود زلزله‌های بزرگ در پیشینه زلزله خیزی محدوده استان قم و همجوار بودن استان با استان پر خطر تهران لزوم بررسی لرزه زمین ساخت و لرزه خیزی منطقه را آشکار می‌سازد.

کارشناسان می‌گویند بیشتر گسل‌ها در قسمت جنوبی استان قم قرار دارند. محدوده جنوب غربی منطقه لرزه خیزی بالاتری نشان می‌دهد و زمین‌لرزه‌های نسبتاً بزرگ منطقه هم در این محدوده رخ داده‌اند.

بر اساس اساسنامه پدافند غیر عامل که به تأیید مجلس شورای اسلامی و فرماندهی کل قوا رسیده است، مسئولان دستگاه‌ها و نهادهای هر استان مسئولیت پدافند را بر عهده دارند و مسئول پدافند غیرعامل هر استانی، استاندار آن است که دبیر آن با حکم وی مشخص می‌شود.

تشکیل ۱۱ کارگروه برای پدافند غیرعامل استان قم

پدافند غیر عامل استان قم دارای ۱۱ گروه در بخش‌های اصلی از قبیل عمومی (استتار، اختفا، فریب، جابه‌جایی و نظامی)، سایبری، کالبدی، الکترونیک، زیستی، پرتویی، مردم محوری، شیمیایی و فرهنگی است.

اسناد رسمی برای اعمال برخی مقتضیات هرساله به مدیران استانی ابلاغ می‌شود و سازمان پدافند غیرعامل هر استانی وظیفه رصد و بررسی دیگر دستگاه‌ها را بر عهده دارد.

طرح‌های نظیر شهید فخری زاده (حوزه پرتویی)، شهید باکری (زیر ساخت‌های استانی)، شهید زاهدی (حوزه سایبری)، شهید کاظمی (حوزه آمادگی) و شهید حجازی (صیانت از مردم) در استان قم در راستای سیاست‌های پدافند غیر عامل در حال اجرا است.

بر اساس اساسنامه پدافند غیرعامل دستگاه‌های استانی موظف هستند تا دو درصد بودجه و اعتبارات خود را در این راستا هزینه کنند که در تابستان سال جاری برای تأمین برق ادارات و دستگاه‌های این امر محقق شده است.

هشتم آبان ماه، سالگرد دستور مقام معظم رهبری برای تشکیل کمیته دائمی پدافند غیرعامل است و بنابراین، شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک هفته از ماه آبان را هفته پدافند غیر عامل نامگذاری کرده تا سازمان‌های دولتی و نهادهای حکومتی، با برگزاری برنامه‌های گرامیداشت این هفته، به آگاهی‌رسانی در رابطه با پدافند غیر عامل بپردازند.

۶۵۰ عنوان برنامه طی هفته پدافند غیرعامل در قم برگزار می‌شود

مدیرعامل پدافند غیرعامل استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: شعاری تحت عنوان «تدبیر امروز امنیت فردا» برای هفته پدافند غیرعامل امسال از پنجم آبان‌تا ۱۱ آبان ماه انتخاب شده است که در استان قم طی این هفته بیش از ۶۵۰ برنامه ضمن افزایش تاب آوری مردم در شرایط بحران اجرا خواهد شد.

مهدی متقیان بیان کرد: واژه پدافند به معنای ضد حمله و غیرعامل نیز به معنای بدون اقدام است که پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات پیشگیرانه‌ای است که موجب تسهیل مدیریت بحران می‌شود.

وی ابراز کرد: در سراسر دنیا تهدیدات به دو دسته انسانی و طبیعی تقسیم می‌شود که در تهدید اول انسان قصد دشمنی و ضربه زدن به حریم امنی ما را دارد.

متقیان گفت: در این هفته بیش از ۶۵۰ برنامه فرهنگی، آموزشی، رزمایشی و همایشی در استان توسط دستگاه‌های اجرایی، حوزه‌های علمیه و مدارس برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

مدیرعامل پدافند غیرعامل استان قم ادامه داد: پدافند غیر عامل با توجه اینکه در کشور موضوع جدید و ذاتاً در قالب انسان وجود دارد، به صورت سازمان یافته سال ۱۳۸۲ با تدبیر رهبر ایجاد و در استان قم نسبت به سال گذشته پیشرفت خوبی محقق شده است.

وی افزود: بعد از سه سال طرح جامعه پدافند غیرعامل به اتمام و به تصویب رسید و امروز می‌دانیم که در چه حوزه‌ای باید اقدام انجام شود تا تاب آوری افزایش پیدا کند.

متقیان با بیان اینکه پدافند غیرعامل خروجی نهایی حفاظت از جان مردم است، عنوان کرد: یکی از بندهای اساسنامه پدافند غیرعامل ترک فعل مدیران است که در صورت مشاهده و با تأیید استانداران می‌توانند به دستگاه قضائی معرفی شوند.

وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی و تغییر باورها از جمله اقداماتی است که در اولویت پدافند غیرعامل استان قم قرار دارد، گفت: جنگ شناختی با محوریت جنگ ترکیبی از جمله مقولاتی است که شهروندان با آن درگیر هستند که کارگروه فرهنگی به ریاست صدا و سیمای استان قم و کارگروه‌های مرتبط برای مرتفع کردن این موضوع اهتمام دارند.

مدیرعامل پدافند غیرعامل استان قم خاطرنشان کرد: سطح امنیتی استان قم خوشبختانه در حوزه‌های مختلف نسبت به سالیان گذشته بر اساس ایدیولوژی‌های دستگاه‌ها ارتقا پیدا کرده است.