تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲

دال بتنی هالوکور از مدرن ترین فناوری های ساختمان سازی است که سرعت و دقت در ساخت را به معماری مدرن هدیه کرده است.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، ورود به قرن بیستم و در پس آن درخشش قرن بیست و یکم، انفجار و تحولی عظیم را در صنعت معماری و ساختمان سازی به وجود آورد که منجر به رشد روز افزون صنایع عمرانی و شهرسازی شد و ساخت ساختمان‌های غول پیکر را به یک بازی برای معماران و مهندسان عمران تبدیل کرد. پروژه‌های عظیمی که در گذشته‌های دور ماه‌ها و سال‌ها را برای تمام شدنش به کام خود می‌کشید به یکباره با روی کار آمدن فناوری‌های نوین ساختمان سازی همچون دال بتنی هالوکور در عرض مدت چندماه به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و این یعنی قدرت نمایی تکنولوژی در عرصه‌ی معماری نوین!

دال بتنی هالوکور از مدرن ترین فناوری‌های ساختمان سازی است که سرعت و دقت در ساخت را به معماری مدرن هدیه کرده است. دال هالوکور نوعی دال بتنی پیش تنیده و مجوف است که طراحی و ساخت آن در کارگاه‌های پیش تنیدگی صورت می‌گیرد. این دال‌های بتنی سطوحی مسطح و صاف و یکدست دارند و هم در سقف و هم در کف اگر کار گذاشته شوند یکدستی و زیبایی را برای سازه‌ها به ارمغان می‌آورند. ساخت این صفحه‌های بتنی در کارگاه‌ها انجام می‌پذیرد و به تعدادی که برای یک سازه نیاز است توسط سازنده سفارش داده شده و توسط جرثقیل‌ها به محل اجرای پروژه‌های عمرانی انتقال داده می‌شوند.

کاربردهای هالوکور

امروزه از صفحه‌های بتنی هالوکور برای مقاصد مختلفی در معماری به کار می‌برند. ساخت استادیوم‌ها و باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها خیلی راحت و در کمترین زمان ممکن اجرا می‌گردد. همچنین برای کاهش بار مرده ساختمان‌های مسکونی مهندسی ساز از دال‌های مجوف هالوکور استفاده می‌کنند تا هم راه کاربرد لوله‌های تاسیسات و سیم کشی‌ها از داخل سوراخ‌های تعبیه شده در این دال‌ها فراهم باشد و هم ساختمان از ایمنی بهتری در زمان وقوع بلایای طبیعی برخوردار باشد.

یکی دیگر از کاربردهای مهم دال‌های بتنی هالوکور در ساخت برج‌ها و آسمان خراش‌ها است که از این دال‌ها برای درست کردن سقف و کف واحدها و طبقات استفاده می‌کنند. در واقع به علت این که سطح این صفحات صاف و یکدست درست می‌شود به نوعی در صاف کاری و طراحی کف پروژه‌هایی نظیر سالن‌های همایش و آمفی تئاترها، سالن‌های ورزشی، باشگاه‌ها و استادیوم‌ها، بازارها، تونل‌ها و… صرفه‌ی اقتصادی صورت می‌گیرد و می‌تواند به نوعی کاربرد زیبایی و طراحی نما برای عملیات‌های عمرانی این چنینی نیز داشته باشد.

دال‌های هالوکور به خاطر لوله‌های توخالی کار شده در آن‌ها کار عملیات لوله گذاری و اجرای سیم کشی ساختمان را آسان کرده اند. به جز این از پنل‌های هالوکور در ساخت پل‌ها، صندلی‌های استادیوم‌ها، پوشش‌های داخلی پارکینگ‌ها و سوله‌ها، کفپوش سالن‌ها، دیواره‌های زیرگذرها و… می‌توان به کار برد.

معایب و مزایای هالوکور

استفاده از دال هالوکور در اجرای پروژه‌های ساختمانی و عمرانی همراه با مزیت‌ها و اشکالاتی است که در طراحی سازه باید همه ی آن‌ها را مد نظر قرار داد. در مورد معایب دال هالوکور، گران تمام شدن آن برای استفاده در پروژه‌های ساختمانی کوچک و کم وسعت و همین طور لزوم بکارگیری نیروهای متخصص و ماهر در اجرای دال‌های بتنی پیش تنیده ی هالوکور را می‌توان برشمرد.

با این همه مزیت‌های بیشماری برای استفاده از پنل‌های هالوکور در پروژه‌های عمرانی وسیع و گسترده قابل شمارش هستند که از میان آن‌ها می‌توان به کاهش ارتفاع بنا، کارآیی منحصر به فرد آن به عنوان عایق‌های حرارتی و صوتی، ایجاد امنیت بیشتر برای بنا و ساکنان استفاده کننده از آن و… اشاره داشت.

یکی از نکاتی که در مورد دال‌های هالوکور باید در نظر گرفت عدم استفاده از تیرهایی است که به تیرهای آویز معروف هستند و همین امر در زمان اجرای دال هالوکور باعث می‌شود ارتفاع سازه در هر سقفی که زده می‌شود کاهش یافته و در عوض تعداد طبقات بیشتری زده شود. از دیگر مزیت‌هایی که در استفاده از دال هالوکور می‌توان مورد توجه قرار داد کاهش یافتن ضخامت کف و سقف و همین طور پایین آمدن میزان وزن بار مرده ی سازه است که نقش مهمی در حفظ امنیت جانی در زمان وقوع بلایای طبیعی دارد.

نحوه اجرای هالوکور

یکی از مهمترین موارد در اجرای سقف‌های هالوکور استفاده از مجریان دوره دیده ی این کار است. این یکی از ویژگی‌های دال هالوکور است که برای کار گذاشتن پنل ها حتماً باید تکنسین‌ها و کارگزاران وارد و ماهر به کار گرفته شوند برای این کار می‌توانید از تکنسین‌های آسابتن کمک بگیرید تا از اجرای درست و حرفه ای کار خیالتان راحت باشد. از نظر کارشناسی دال هالوکور را در یک پروژه‌ی عمرانی در سه مرحله می‌توان به مورد اجرا گذاشت. مرحله‌ی اول این کار مربوط به بخش آماده سازی امور مورد نیاز برای اتصال دادن دال‌های بتنی پیش تنیده ی هالوکور با تیرهای بتنی است.

در بخش دوم از اجرای هالوکور پنل‌های مجوف در جای خود کار گذاشته می‌شوند. در جاهایی که از اسکلت بندی‌های فلزی در پروژه‌ی عمرانی استفاده شده باید از نبشی های فلزی استفاده کرد و با جوش دادن آن‌ها در جاهای مناسب دال‌های هالوکور را روی آن‌ها نصب نمود. در قسمت سوم عملیات اجرای هالوکور، در صورتی که نیاز به بتن ریزی روی سطوح هالوکور اجرا شده احساس شود، از مش‌های فولادی که از قبل آماده شده برای این کار استفاده می‌شود.

نکته‌ی لازم در مورد بخش سوم اجرای هالوکور در بتن ریزی به میزان ضخامت ۵ سانتی متر روی صفحات هالوکور است که نباید فراموش شود. کمتر از این میزان ریختن بتن مسلح باعث می‌شود ترک خوردگی در سطح ایجاد شود که هم کیفیت سازه را مخدوش کرده و هم به زیبایی بنا آسیب می‌زند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.