بیرجند- مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: علی رغم تلاش‌های صورت گرفته برای تقویت شبکه گاز خراسان جنوبی برای عبور از زمستان سخت و سرد نیاز به گرمای همدلی مردم داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، رحمان محمودی صبح دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: در حال حاضر ۳۲ شهر خراسان جنوبی از نعمت گاز بهره مند هستند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دو هزار و ۲۶ روستا نیز در استان به شبکه گاز متصل هستند، بیان کرد: این آمار ۹۹ درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی را شامل می‌شود.

محمودی گفت: از این تعداد روستا ۹۱۶ روستا بالای ۲۰ خانوار و بقیه زیر ۲۰ خانوار است‌.

آمار مشترکین شرکت گاز

وی با بیان اینکه دو هزار و ۲۶۷ واحد صنعتی خراسان جنوبی نیز به شبکه گاز متصل هستند، اظهار کرد: در مجموع ما در خراسان جنوبی ۳۴۸ هزار و ۱۶۴ مشترک گاز اعم از مشترک خانگی، تجاری و صنعتی داریم.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی تأکید کرد: ما در خراسان جنوبی ۱۵ هزار و ۴۵۳ کیلومتر خط لوله‌کشی گاز داریم.

محمودی ادامه داد: بعد از بحران سال ۱۴۰۱ اقدامات ارزشمندی برای تقویت شبکه گاز خراسان جنوبی انجام شد که نمونه آن خط انتقال گاز دوراهی دشتک - نهبندان با هدف تقویت شبکه گاز شمال و شمال شرق کشور و تکمیل رینگ شرقی بود.

وی افزود: برای این پروژه مهم این خط انتقال گاز با اعتبار ۷۲ هزار میلیارد ریال و به طول ۱۷۶ کیلومتر با هدف ایجاد ارتباط شبکه گاز بین جنوب شرق کشور و شمال شرق از استان سیستان و بلوچستان به استان خراسان جنوبی اجرا شده است.

هزینه ۳۵۰ میلیارد تومانی برای خطوط تغذیه و توزیع

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی بیان کرد: علاوه بر این مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان برای خطوط تغذیه و توزیع هزینه شده است.

محمودی افزود: با تمام اقدامات صورت گرفته باز هم نیاز است که در مصرف گاز صرفه‌جویی کنیم چرا که در کل کشور با ناترازی رو به رو هستیم.

وی گفت: ما در خراسان جنوبی در اوج مصرف ۱۱.۵ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی و تجاری و..، ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز در نیروگاه‌ها، ۸۰۰ هزار متر مکعب گاز در صنعت فولاد و ۵۵۰ هزار متر مکعب گاز در دو کارخانه سیمان استان مصرف می‌شود.

محمودی گفت: علی رغم تلاش‌های صورت گرفته و بهبود وضعیت باز هم زمستان سختی خواهیم داشت چرا که تعداد مشترکان گاز نیز هر ساله افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: سال گذشته در بازه زمانی نیمه آذرماه تا نیمه اسفندماه برای ۲۲۴ هزار و ۷۸۰ مشترکی که نسبت به مدت مشابه ۱۰ درصد کاهش مصرف داشتند بیش از ۴۶ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی در نظر گرفته شد.

خرید بخاری کم مصرف برای مساجد

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: همچنین در راستای صرفه‌جویی مصرف گاز حدود ۳۰ میلیارد تومان بخاری برای مساجد خراسان جنوبی خریداری شده است.

وی گفت: در راستای فرهنگ سازی مصرف بهینه گاز و استفاده از ظرفیت دانش آموزان در این حوزه دو هزار و ۷۰۰ نفر شناسایی شدند که در قالب «همیار گاز» در این زمینه همکاری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی یادآور شد: همه ما باید برای کاهش مصرف گاز تلاش ویژه‌ای داشته باشیم تا این نعمت ارزشمند گاز برای نسل آینده باقی بماند.