تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰

ارتقای «سواد سلامت» مردم، یکی از مسئولیت ها و ماموریت های سازمان های سیاستگذار و روابط عمومی های حوزه سلامت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان‌های سیاست‌گذار در زمینه سلامت باید تلاش کنند «سواد رسانه‌ای سلامت» مردم را برای توانایی تحلیل پیام‌های سلامت محور به‌منظور خود مراقبتی و فعالیت‌های آگاهانه برای حفظ و ارتقای سلامت خود و خانواده‌هایشان ارتقا دهند. روابط عمومی‌های نظام سلامت نیز باید «سواد سلامت رسانه ای» خود را ارتقا دهند تا با به کارگیری ابزارهای ارتباطی بتوانند اطلاعات پیچیده علمی-پزشکی را به مطالب قابل درک و جالب در عین حفظ اصالت آن برای مردم تبدیل کنند.

پاندمی کرونا به خوبی نشان داد که روابط عمومی‌های نظام سلامت چه تأثیری در مدیریت بحران‌های سلامت محور می‌توانند داشته باشند و تقویت این حوزه سرمایه گذاری ارزشمندی برای بحران‌های پیش رو خواهد بود؛ موضوعی که تابه امروز بخوبی به آن پرداخته نشده است.

کتاب ارتباطات سلامت با حمایت انجمن بین المللی روابط عمومی، انجمن روابط عمومی ایران، انجمن متخصصان روابط عمومی، باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو، انجمن توسعه و ترویج روابط عمومی و ارتباطات، از انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ۵ بخش و ۲۱ فصل به چاپ رسیده است.
بخش اول: سلامت
بخش دوم: نظام سلامت
بخش سوم: ارتباطات سلامت
بخش چهارم: سواد سلامت
بخش پنجم: سواد روابط‌عمومی در نظام سلامت

مقدمه این کتاب با همت اساتید مطرح روابط عمومی و ارتباطات کشور تهیه شده است.
- امیرعباس تقی پور (مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات و دبیرکل باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو)
- حسن بشیر (استاد تمام دانشگاه امام صادق (علیه السلام) و مدرس و نویسنده حوزه رسانه و ارتباطات)
- داود زارعیان (استاد، مدرس و نویسنده حوزه روابط عمومی)
- خسرو رفیعی (رئیس انجمن روابط عمومی ایران)
- محمدرضا حقیقی (مدرس دانشگاه و رئیس انجمن روابط عمومی و ارتباطات)
- حمید صبری (مؤلف دایره‌المعارف روابط عمومی ایران)
- حسن خسروی (مدرس دانشگاه و مؤلف کتاب روابط عمومی و ارتباطات)
- سیدشهاب سیدمحسنی (مؤلف کتاب‌های حوزه روابط عمومی و عضو هیأت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی)
- حمید شکری خانقاه (مدرس دانشگاه و مؤلف کتاب‌های حوزه روابط عمومی)

روابط عمومی‌ها در نظام سلامت از طریق اقدامات مختلف باید به شهروندان کمک کنند تا بدانند رسانه‌ها چگونه ادراک و باورهای آنان را فیلتر می‌کند، فرهنگ عمومی را شکل می‌دهد و بر انتخاب‌های فردی آنان در حوزه سلامت اثر می‌گذارد. همچنین باید آنان را برای تفکر انتقادی و مهارت‌های حل مسئله، قدرتمند سازد تا مصرف‌کنندگان قضاوت گر و تولیدکنندگان محتوا باشند. درک صحت و سقم اطلاعات سلامت و تفاوت بین آن‌ها و توصیه‌های تبلیغاتی نیازمند فهم و داشتن سواد رسانه‌ای کافی است.

شبکه‌های اجتماعی مصرف‌کنندگان اطلاعات سلامت را توانمندتر کرده است و برای انتخاب‌های پیچیده‌تر آگاه کرده است ولی با این‌حال پتانسیل قربانی شدن افراد در برابر اطلاعات نادرست همچنان باقی است. اینجاست که روابط عمومی‌های نظام سلامت با اتخاذ راهکارهای درست، مؤثر و به موقع می‌توانند نه تنها بحران‌ها را پشت سر بگذارند بلکه در حوزه کاری خود، می‌توانند از وقوع بسیاری از بحران‌ها هم پیشگیری کنند که امروزه این امر مستلزم یک روابط عمومی نوین و حرفه‌ای متشکل از متخصصان روابط عمومی است.

آموزش مطالب مندرج در این کتاب در قالب دوره‌های آموزشی بدو و ضمن خدمت به صورت عمومی به کارکنان نظام سلامت و به صورت تخصصی به کارشناسان روابط عمومی پیشنهاد می‌شود.

کتاب ارتباطات سلامت، توسط یحیی احمدی، مسعود کریم خانی و مژگان جزی زاده کریمی، زیر نظر علیرضا زالی استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تألیف شده است.