ملی‌پوش دوومیدانی ایران گفت: در دوومیدانی ایران خیلی عقب هستیم و امیدوارم حمایت شویم تا بتوانیم در بازی‌های آسیایی مدال‌های زیادی بگیریم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن تفتیان ملی‌پوش دوومیدانی ایران در مورد شرایط اردوی متمرکز تیم ملی دوومیدانی ایران گفت: خیلی خوشحالم که در اولین اردوی فصل در کنار تیم ملی حضور دارم. همیشه پوشیدن پیراهن تیم ملی افتخار من بوده و خیلی خوشحالم که به این اردو دعوت شدم. با انگیزه و با آمادگی کافی تمریناتم را ادامه می‌دهم. این اولین اردوست و هدف مربیان و ورزشکاران بیشتر جنبه آماده سازی عمومی است. امیدوارم با نزدیک شدن به فصل مسابقات اردوهای متمرکزتر و با کیفیت بهتر داشته باشیم.

وی گفت: دوومیدانی ۲۴ ماده است و این گستردگی و پراکندگی رشته‌ها از لحاظ مدیریت و رسیدگی کار را سخت می‌کند. به واسطه اینکه ما یک ورزشکار پرتابی را داریم که صادقانه شاید ماهی یا هفته‌ای یک کیلومتر هم دوندگی نداشته باشد اما از آن طرف هم ورزشکاران استقامتی را داریم که هفتگی ۲۰۰ کیلومتر دوندگی دارند این تفاوت رشته دوومیدانی است و زیبای کار هم همین‌جاست. ما ورزشکاری داریم که ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد و یک ورزشکار دیگر ۵۰ کیلوگرم وزن دارد.

ملی‌پوش دوومیدانی عنوان کرد: به همین خاطر با ظرفیت‌های متفاوتی روبه‌رو هستیم و امیدوارم به سمت و سویی برویم که از همه سمت و سوی دوومیدانی استفاده کنیم. همانطور که وزیر ورزش و جوانان گفتند ما باید روی ورزش‌های پر مدال تمرکز کنیم، با این وضع موجود کار برای فدراسیون دوومیدانی سخت است.

تفتیان تأکید کرد: به واسطه گستردگی دوومیدانی کار کمی سخت است و به نظرم کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان باید نگاه ویژه‌تری به دوومیدانی داشته باشند. با توجه به اینکه ساختار بودجه براساس کسب مدال است و اگر بخواهیم همین ساختار را حفظ کنیم کار سنتی انجام شده و مثل قبل در رشته‌های کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو مدال‌هایمان را خواهیم گرفت. ضمن اینکه ظرفیت و پتانسیل این رشته‌ها هم محدود است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در المپیک نهایتاً ۶ ورزشکار المپیکی در کشتی فرنگی و ۶ ورزشکار المپیکی در کشتی آزاد خواهیم داشت، اما واقعاً می‌توانیم بیش از ۱۰۰ ورزشکار دوومیدانی در المپیک داشته باشیم که اکثراً هم می‌توانند مدعی باشند. این یک پروسه زمانبر است اما به نظرم باید با توجه به توزیع مدال در بازی‌های آسیایی ساختار بودجه‌ای تغییر کند. اگر این رویکرد عوض شود ظرفیت دوومیدانی خیلی بیشتر از این‌هاست.

تفتیان خاطرنشان کرد: حدادی از جنس و بطن خانواده دوومیدانی است و حتی فصل گذشته در کنار این ملی‌پوشان تمرین می‌کرده و مسابقه می‌داده بنابراین کاملاً با فضا و ساختار و راه موفقیت در این رشته آشناست. البته باید به لحاظ اقتصادی و زیرساخت‌ها به او کمک کنند. ما در دوومیدانی ایران خیلی عقب هستیم و امیدوارم این حمایت‌ها انجام شود و روزی را شاهد باشیم همانطور که حدادی قول داده است ۱۰ مدال در بازی‌های آسیایی کسب کنیم. البته با توجه به ظرفیت دوومیدانی فکر می‌کنم یک روزی ۱۰ مدال در این رشته در بازی‌های آسیایی کسب خواهد شد.

ملی‌پوش دوومیدانی در پاسخ به این سوال که آیا برای مسابقات قهرمانی آسیا با مربی خارجی خود تمرین می‌کند یا به اردوهای داخلی اکتفا می‌کند، خاطرنشان کرد: این اولین اردوی است که من شرکت کردم و بیشتر جنبه آماده سازی داشته است؛ با توجه به برنامه بچه‌ها و سطح رکوردها و اولویتی که برای کسب مدال دارند امیدوارم فدراسیون برنامه‌ای و نگاه ویژه‌تر برای اردوهای بعدی داشته باشد.

وی گفت: اولین مسابقه هدفم قهرمانی جهان در رقابت‌های داخل سالن است. در این رقابت‌ها سهمیه المپیک توزیع می‌شود که باید به این موضوع دقت کنیم و پس از آن برای موفقیت تلاش کنم. من درخواستی هم به فدراسیون دادم که در مورد مربی‌ام و همچنین اردوهای پیش رو تصمیم‌گیری کند.