ایلام-نماینده مردم حوزه جنوب ایلام در مجلس گفت: سد «ورگر» و پمپاژهای کشاورزی حوزه جنوب ایلام تعیین تکلیف می‌شوند.

اسدالله چراغی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با رایزنی‌ها ی صورت گرفته با وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو سد ورگر آبدانان و پمپاژ دولگلاب ولیعصر بدره چند ماه آینده تعیین تکلیف می‌شوند.

وی گفت: در راستای تعیین تکلیف سد ورگر شهرستان آبدانان و پمپاژ دولگلاب ولیعصر شهرستان بدره جلسه‌ای با حضور معاون آب خاک وزیر جهاد کشاورزی، معاون وزیر نیرو و جمعی از مدیران مرتبط کشوری و استانی در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان آبدانان در بن بست اقتصادی است، اقتصاد بیشتر مردم این شهرستان متکی به فعالیت کشاورزی و دامداری است لذا وزارت جهاد کشاورزی و نیرو باید سد ورگر که چندین سال بلا تکلیف مانده تعیین تکلیف کنند.

چراغی افزود: گستره زمین‌های کشاورزی شهرستان آبدانان ۳۲ هزار هکتار است که از این مقدار تنها دو هزار و ۸۰۰ هکتار یعنی نزدیک به ۱۰ درصد آن آبی بوده و بقیه به صورت دیم کشت می‌شود.

وی تصریح کرد: با بهره برداری از سد ورگرسه هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مشروب می‌شود و در این جلسه قرار شده وزارت نیرو ظرف مدت دوماه آینده اجرا یا عدم اجرای این سد را تعیین تکلیف کنند.

نماینده مردم شهرستان‌های دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم که پیگیری شد اجرای طرح پمپاژ دولگلاب ولیعصر بدره بود که خوشبختانه در این جلسه مصوب شده است.

چراغی تصریح کرد: مقرر شده که جهاد کشاورزی با هماهنگی آب منطقه‌ای استان طرح مطالعات تکمیلی و نهایی اجرای این طرح در کوتاه‌ترین زمان انجام دهند و در سطح وزارت خانه‌های نیرو و جهاد این پروژه را در ردیف اعتبارات ملی قرار بدهند تا بعد یک دهه بلاتکلیفی این پروژه مهم تعیین تکلیف کلیف شود.

نماینده حوزه جنوب استان ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرایی شدن این طرح علاوه بر اشتغال پایدارجلوگیری از مهاجرت و بازگشت معکوس خواهیم بود.

وی ادامه داد: بر اساس صورت جلسات قبلی ومصوبه جدید فی مابین وزارت جهاد کشاورزی و نیرو روند اجرای طرح احیای اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری حوزه جنوب ایلام که از مصوبه سفر مقام معظم رهبری است برای تکمیل در دستور کار قرار بگیرد.