یک مقام مسئول گفت: با توجه به اینکه استخراج غیرمجاز رمزارز موجب نوسان ولتاژ می‌شود، تهدیدی جدی برای زیرساخت شبکه‌های برق است و آسیب جدی به شبکه، تاسیسات و وسایل برقی مشترکان می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از توانیر، محمد اله‌داد مجری طرح شناسایی و جمع‌آوری مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز اظهار کرد: با تغییرات قیمت ارز و افزایش قیمت بیت‌کوین متأسفانه مجدداً اقبال به این پدیده از مجاری غیرقانونی افزایش پیدا کرده و ما همواره توصیه جدی داریم افرادی که می‌خواهند فعالیت داشته باشند از مجاری قانونی و با اخذ مجوزها و پروانه بهره‌برداری و اختصاص انشعاب مختص استخراج رمز ارز و از طریق قانونی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تعرفه‌های مختص این فعالیت تدوین و ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه وقتی این فعالیت‌ها به صورت غیرقانونی انجام می‌شود، به دلیل نوسان‌های ناشی از این دستگاه‌ها روی شبکه‌های شهری یا روستایی، موجب بروز آسیب به وسایل برقی شهروندان نیز می‌شود.

اله داد افزود: استخراج غیرمجاز رمزارز با توجه به اینکه موجب نوسان ولتاژ می‌شود، تهدیدی جدی برای زیرساخت شبکه‌های برق محسوب می‌شود، آسیب جدی به شبکه، تأسیسات و وسایل برقی مشترکان می‌رسد.

این مقام مسئول با تصریح اینکه استخراج غیرمجاز رمز ارز تهدیدی جدی برای شبکه برق به شمار می‌رود، گفت: شناسایی و کشف این دستگاه‌ها توسط همکاران در قسمت پردازش اطلاعات و با رصد مستمر اطلاعات شبکه و ولتاژ و رفتار بار و رصد کنتورها انجام می‌شود که دغدغه‌ای مهم برای همکاران صنعت برق است.

وی در خصوص جرایم استفاده غیرمجاز از شبکه نیز اظهار کرد: وقتی دستگاه به طور غیرمجاز وارد کشور می‌شود، کلاً غیرقانونی و قاچاق است که توسط تعزیرات استان‌ها و نیروی انتظامی جرایم اعمال می‌شود و علاوه بر ضبط دستگاه ماینر، اختلاف تعرفه برق در منطقه کشف شده از مالک دستگاه‌ها اخذ شده و با نصب کنتور هوشمند در محل، نسبت به رصد دائم رفتار مصرفی مشترک مورد نظر اقدام می‌شود.

مجری طرح شناسایی و جمع‌آوری مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز در خصوص همکاری مردم در کشف این دستگاه‌های غیرمجاز نیز گفت: ما همواره تلاش می‌کنیم تا برق درخواست‌های قانونی ارائه شده را تأمین کنیم ولی زمانی که فعالیت‌های غیرمجاز رخ می‌دهد و استفاده‌های غیرقانونی از شبکه پیش می‌آید، مشترکان متوجه می‌شوند که وسایل برقی آنها دچار آسیب شده و یا تأمین برق سخت‌تر می‌شود از این رو درخواست داریم هموطنان در صورت مشاهده این‌گونه رفتارها و سواستفاده‌ها، از طریق شماره پیامک ۳۰۰۰۵۱۲۱ آدرس را اعلام کنند و علاوه بر جمع‌آوری انشعاب غیرمجاز، نسبت به اختصاص و پرداخت پاداش از یک تا ۲۵ میلیون تومان برای هموطنی که در این خصوص همکاری داشته است اقدام خواهد شد.