رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری گفت: یک واحد آلاینده هوا در گشت و پایش محیط زیست شهرستان شناسایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رستگاری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری گفت: با توجه به آغاز فصل سرما و احتمال افزایش آلودگی هوا در نتیجه فعالیت‌های آلاینده و غیرمجاز، برنامه گشت و پایش شبانه در دستور کار این اداره قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هدف از این گشت و پایش ها جلوگیری و مقابله با منابع آلاینده و شناسایی و برخورد با واحدهای آلوده کننده هوا است، افزود: در گشت و پایش شب گذشته یک واحد آلاینده هوا که در زمینه تولید گرانول از ضایعات پلاستیک فعالیت داشت و موجبات آلودگی زیست محیطی را فراهم آورده بود، شناسایی شد که برخورد قانونی با این واحد انجام خواهد شد.
رستگاری با تاکید بر اینکه نام این گونه واحدهای آلاینده در لیست صنایع آلاینده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در صورت تداوم آلایندگی اقدامات قضائی نیز در این خصوص انجام خواهد شد و قطعاً مدیران واحدهای متخلف به مرجع رسیدگی معرفی می‌شوند.

مشاور مدیرکل و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری همچنین از مشاهده و اقدام مأموران حفاظت محیط زیست شهرستان در خصوص پسماند سوزی و ضایعات سوزی در محدوده این شهرستان خبر داد.

به گفته رستگاری معضل آتش زدن چند مورد ضایعات و پسماند در حاشیه کمربندی دوم تهران نیز باعث آلودگی شدید هوای منطقه شده بود، که با اقدام مأموران اجرایی این اداره کنترل شد.
وی با بیان اینکه پسماند سوزی و ضایعات سوزی در نیمه دوم سال و در زمان وارونگی دما یکی از منابع مهم آلودگی هوا است، بیان داشت: بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک، انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان‌های تعیین‌شده توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها یا سوزاندن آنها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است.

رستگاری اظهار داشت: در این ماده قانونی هم مانند برخی دیگر از مواد قانون هوای پاک، دستگاه‌های مختلفی مسئولیت و تکالیف قانونی دارند و از این رو برای مقابله با پسماند سوزی و ضایعات سوزی، شهرداری‌ها، بخشداری‌ها، نیروهای انتظامی و جهاد کشاورزی از جمله دستگاه‌هایی هستند که باید به صورت ویژه و جدی‌تری به این موضوع ورود اجرایی داشته باشند تا این معضل مهم برطرف شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری در پایان خاطرنشان کرد: گشت و پایش شبانه محیط زیست شهرستان ری بر اساس برنامه پیش بینی شده و در محورهای مواصلاتی تعیین شده در سطح شهرستان ادامه خواهد داشت.