کرمان_رئیس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان بم از حل اختلاف تمامی کشاورزان روستای قائم‌آباد این شهرستان پس از ۱۰ سال کشمکش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فتحی‌زاده، ظهر دوشنبه با اشاره به مزیت‌های اسناد مالکیت حدنگار نسبت به اسناد دفترچه‌ای گفت: در اسناد تک‌برگ و با بهره‌گیری از سامانه شمیم (شبکه موقعیت‌یابی یکپارچه مالکیت) مختصات دقیق جغرافیایی ملک، ذیل سند درج می‌شود و این امر باعث جلوگیری از بروز اختلاف بر سر حد و مرز املاک می‌شود.

وی افزود: تثبیت مرز املاک در سامانه موجب می‌شود حتی در صورت بروز بلایای طبیعی و تخریب ابنیه و از بین رفتن حد و مرزهای املاک، باز هم محدوده دقیق مالکیت افراد قابل تشخیص و اعاده می‌باشد.

رئیس واحد ثبتی بم تصریح کرد: این قابلیت‌های اسناد تک‌برگ در کنار مؤلفه‌های امنیتی قوی، موجب شد، قانون جامع حدنگار ضمن تعیین مهلت ۵ ساله برای تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک‌برگ، ارائه خدمات به اسناد دفترچه‌ای پس از گذشت مهلت یاد شده را ممنوع کند.

فتحی‌زاده ابراز کرد: در سنوات گذشته ۴۱ فقره سند مالکیت کشاورزی در روستای قائم‌آباد بم به صورت دفترچه‌ای صادر شده بود که توصیفی بودن این اسناد قدیمی و عدم ذکر دقیق طول و متراژ موجب اختلاف دیرینه مالکین این اراضی کشاورزی شده بود.

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک بم در خاتمه افزود: پس از تشکیل جلساتی در محل دهیاری روستا با حضور دارندگان اسناد و اعزام تیم‌های کارشناسی و نقشه‌برداری به محل، صورتجلسه طول و متراژدار شدن برای کلیه اسناد صادر و با تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک‌برگ، به اختلاف ۱۰ ساله کشاورزان پایان داده شد.

وی تصریح کرد: با توجه به سپری شدن مهلت قانونی تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک‌برگ، هیچ گونه خدماتی توسط بانک‌ها، شهرداری‌ها، مراجع قضائی و دستگاه‌های اجرایی به این اسناد ارائه نمی‌شود و از دارندگان این نوع اسناد دعوت می‌شود در اسرع وقت نسبت به این امر اقدام کنند.