ساری - رئیس مرکز اورژانس مازندران سکته مغزی را دومین عامل مرگ و میر در کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، یحیی صالح طبری گفت: به دلیل افزایش مرگ و میر و ناتوانی‌های ناشی از سکته مغزی، ۲۹ اکتبر مصادف با ۸ آبان ماه، روز جهانی سکته مغزی نامگذاری شده است.

وی گفت: سکته مغزی، دومین علت مرگ و اولین علت ناتوانی در کشور است، بسیاری از موارد سکته مغزی با رعایت اصول بهداشتی قابل پیشگیری است و با رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و درمان به موقع بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون می‌توان تا حد زیادی از وقوع سکته مغزی جلوگیری کرد.

رئیس اورژانس مازندران به علائم سکته مغزی اشاره کرد وگفت، کج شدن صورت، ضعف یک طرفه بدن اختلال تعادل، انحراف چشم و اختلال تکلم از علائم سکته مغزی می‌باشد، بنابراین افراد در صورت مشاهده این علائم سریعاً با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند، زیرا هر یک دقیقه تأخیر می‌تواند میلیون‌ها سلول عصبی را از بین ببرد.

صالح طبری همچنین گفت که اقدام سریع در مواجهه با علائم سکته مغزی دارای اهمیت است وحدود ۸۵ درصد از سکته‌های مغزی، ناشی از انسداد عروقی هستند که با درمان به موقع می‌توان لخته‌های خون را از بین برد و مسیر جریان خون را باز کرد.

وی همچنین به کد ۷۲۴ اشاره کرد و گفت: این کد که در سیستم‌های اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانها بعنوان کد سکته مغزی تعریف شده است به معنی این است که در بیمارستان‌های مشخص شده در هفت روز هفته و ۲۴ ساعته اقدامات مربوط به باز کردن عروق مغزی از طریق تزریق داروی ضد لخته اقدام می‌شود ودر صورتی که بیمار در سه و نیم ساعت ابتدایی به بیمارستان برسد، امکان تزریق داروهای حل کننده لخته وجود دارد که این داروها شانس بهبودی را به طور چشم گیری افزایش می‌دهند.