فاضل جمشیدی از خوانندگان موسیقی ایرانی در آستانه برگزاری جشنواره موسیقی خلاق به طرح نکاتی درباره تولید و ارائه آثار موسیقایی خلاقانه برای مخاطبان امروزی جامعه ایرانی سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری مهربه نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی خلاق، فاضل جمشیدی در توصیف اثر خلاقانه حوزه موسیقی گفت: در عرصه هنر و از جمله در موسیقی به آن چیزی اثر خلاقانه گفته می‌شود که با پشتوانه ردیف و اطلاعات و دانایی‌های هنرمند خلق شده است، ولی فی‌نفسه در لحظه خلق، متفاوت با همه آثاری است که او پیش از آن نواخته و خوانده و البته دیگران نیز نواخته و خوانده‌اند.این تفاوت باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب نیز متوجه شده و آن را درک کند، یعنی گویا کشفی جدید رخ داده است درست مانند اکتشاف و اختراعی که توسط دانشمندان صورت می‌گیرد. بنابراین خلق صورت می‌گیرد و اگرچه پشتوانۀ آن همان ردیف‌ها و دانسته‌های گذشته است اما تکرار آثار قبل نیست.

این خواننده موسیقی ایرانی با بیان اینکه خلاقیت لزوما باعث ماندگاری اثر نخواهد شد، بیان کرد: وقتی هنرمند اثری را خلق می‌کند ضمانتی برای ماندگاریِ آن وجود ندارد و تنها باید به چگونگی ارتباط مردم با آن اثر توجه کرد. این موضوع مانند شیوه اجرای یک گوینده، شاعر و یا مجری برنامه است که بعضی از آنها آنچنان با مردم ارتباط برقرار می‌کنند که ماندگار می‌شوند ولی بعضی نیز وقتی روی صحنه می‌روند اثرگذاری کمی دارند.

این کارشناس موسیقی و مدرس آواز ایرانی ضمن اشاره به اینکه شکوفایی استعدادهای درخشان در جشنواره ملی موسیقی خلاق در شاهین‌شهر به نوع رویکرد این جشنواره بستگی دارد، تأکید کرد: براساس فراخوان اعلام شده، این جشنواره داورن بسیارخوبی دارد، اما مهم این است که اطلاع‌رسانی به قدری گسترده و قوی و فراگیر انجام شود که استعدادهای خلاق و درخشان از خانه‌ها بیرون کشیده شده و زمان کافی برای بروز استعداد خود را داشته باشند.

جشنواره ملی موسیقی خلاق طی روزهای ۲۱ تا ۲۴ دی برگزار می‌شود و تا ۲۵ آبان نیز برای ارسال اثر به این جشنواره فرصت باقی است. علاقه‌مندان می‌توانند به سایت جشنواره موسیقی خلاق مراجعه کنند.