پنجمین نشست کمیسیون مشترک ایران و تانزانیا بعد از ۱۶ سال، با هدف گسترش روابط اقتصادی، تجاری، اجتماعی و فرهنگی میان دو کشور با حضور پررنگ زنان برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری مهر، پنجمین نشست کمیسیون مشترک ایران و تانزانیا از ۲۵ تا ۲۸ مهر ۱۴۰۳ شمسی (۱۶ تا ۱۹ اکتبر ۲۰۲۴ میلادی) در شهر دارالسلام برگزار شد. این کمیسیون، بعد از ۱۶ سال، با هدف گسترش روابط اقتصادی، تجاری، اجتماعی و فرهنگی میان دو کشور برگزار گردید.

در پنجمین کمیسیون مشترک ایران و تانزانیا، چندین تفاهم‌نامه و سند همکاری امضا شد که هدف اصلی آن تقویت و گسترش روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود.

در این کمیسیون، ضمن امضا یک تفاهم‌نامهٔ کلی ناظر بر محورهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگ، سلامت، محیط زیست، منابع انرژی و میراث فرهنگی، ۷ سند همکاری بین دستگاهی میان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های متناظر از دو کشور در محورهای کشاورزی و دامپروری، اشتغال، ورزش، آتش‌نشانی، پتروشیمی و اتاق‌های بازرگانی دو کشور امضا شد. همچنین با فعال بودن بخش خصوصی در این کمیسیون، قراردادهای همکاری بین تجار و فعالین بخش خصوصی نیز منعقد گردید.

از ویژگی‌های پنجمین کمیسیون مشترک ایران و تانزانیا، می‌توان به حضور برجستهٔ زنان دو کشور در جایگاه مدیریتی و کنشگری اشاره کرد. در این خصوص دکتر مریم جلیلی مقدم، معاون وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، به عنوان رئیس اجرایی هیئت اعزامی به تانزانیا، مدیریت جلسات تنظیم سند نهایی را بر عهده داشت. ایشان همچنین به عنوان معاون وزیر، سند تفاهم همکاری‌های کشاورزی دو جانبه بین ایران و تانزانیا را امضا کرد.

در تشکیل کمیته‌های سه سه‌گانه تنظیم سند نیز الهام ساوالانپور، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده، ریاست کمیتهٔ فرهنگی اجتماعی تنظیم سند را با همراهی همتای تانزانیایی خود عهده‌دار بود. در این کمیته کلیهٔ بندهای مرتبط با حوزه‌های اجتماعی، بهداشت، محیط زیست، میراث ناملموس فرهنگی، تغییرات اقلیم و… مورد بحث و بررسی قرار گرفت و توافقات نهایی همتاهای دو کشور در دستگاه‌های اجرایی در متن سند انجام پذیرفت.

در موضوع قراردادهای بخش خصوصی نیز، دو قرارداد بین بخش خصوصی ایران و تانزانیا منعقد شد که طرف ایرانی هر دو قرارداد بانوان فعال بخش خصوصی در موضوع صادرات محصولات کشاورزی و تولید ماشین‌آلات کشاورزی بودند.