اولین نشست از فصل پنجم سلسله نشست‌های تخصصی آهات با حضور محمود کریمی، سعید حدادیان، ساعد آذری، مصطفی منتظری به همت مرکز تخصصی احیا امر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین نشست تخصصی آهات در فصل پنجم، با موضوع موسیقی هیئت برگزار شد. در این نشست که با استقبال چشم‌گیر دانشجویان، اساتید و فعالان حوزه هیئت مواجه شد، سعید حدادیان، محمود کریمی، ساعد آذری، مصطفی منتظری و سیدحسن بابامحمودی به تحلیل و بررسی موسیقی در هیئت پرداختند.

در ابتدای این جلسه محمدمهدی سیار دبیر علمی سلسله نشست‌های آهات توضیحاتی پیرامون این مجموعه و مرکز تخصصی احیا امر دانشگاه امام صادق (علیه السلام) ارائه کرد و گفت: «آهات به بررسی مسائل هیئت در حوزه‌های مختلف می‌پردازد و امروز نخستین جلسه آهات در دور پنجم است. تفاوت جلسات فصل پنجم آهات با فصل‌های قبل، این است که در این دوره به مسائل کلی هیئت پرداخته می‌شود و مطالعه موردی یک مداح صورت نمی‌پذیرد.»

در ابتدای این جلسه سعید حدادیان ضمن تجلیل از شخصیت محمود کریمی دو ویژگی عقل و هوش ایشان را در عرصه ستایشگری اهل بیت ستودنی دانست. وی حوزه تلاوت کریمی را از ویژگی‌های برجسته ایشان دانست و گفت: «محمود کریمی واقعاً در حوزه تلاوت قرآن هستند و برخلاف برخی قاریان که فقط به سبک یکی از اساتید تلاوت می‌کنند، ایشان تقریباً توان تقلید از سبک تمامی قاریان مطرح را دارد. تلاوت قرآن انفکاک‌پذیر از ستایشگری اهل بیت (ع) نیست چرا که وقتی بدانید مقامات قرآنی را چطور بخوانید در حوزه ستایشگری نیز می‌توانید ورود کنید.»

حدادیان در ادامه به هنر و ی کریمی در حوزه موسیقی اشاره کرد و گفت: «محمود کریمی در حوزه موسیقی هر آنچه که برای ستایشگری اهل بیت لازم بوده را کار کرده است. ایشان در زمینه ملودی و نغمه سرایی زحمات بسیاری کشیده است. نکته بسیار مهم این است که ویژگی محمود نوآوری است اما ایشان هیچگاه به سنت لگد نزده است و حتی برای احیا برخی اشعار فاخر تلاش کرده است»

آذری که از فعالان در حوزه موسیقی هیئت است، ضمن تبیین جایگاه والای محمود کریمی در ستایشگری اهل بیت (ع) توضیحاتی پیرامون ویژگی‌های یک اثر موسیقایی ارائه کرد. وی زیرایی صدا، کشش صدا، شدت صدای نت‌ها و رنگ صدا را از ویژگی‌های یک موسیقی خواند و نسبت این ویژگی‌ها در آثار هیئت و خاصتاً محمود کریمی را تشریح کرد.

محمود کریمی دیگر سخنران این جلسه با ارائه نمونه‌هایی از آثار خود به نقش تجربه موسیقایی و اهمیت تجربه در این حوزه پرداخت. وی معتقد است در نوحه‌سرایی باید بتوان از هر گوشه به گوشه‌ای دیگر ورود پیدا کرد و به نوآوری رسید. این امر با تجربه و تلاش به دست می‌آید.

بابامحمودی از تنظیم‌گران آثار موسیقی، از دیگر سخنرانان این جلسه بودند که پس از بیان مباحثی کلی پیرامون جنبه‌های موسیقی به صورت عام و موسیقی هیئت به‌صورت خاص، به روایت ماجرای تنظیم استودیویی تعدادی از آثار محمود کریمی پرداخت.

در ادامه جلسه مصطفی منتظری عضو هیئت علمی دانشگاه گرگان، به ارائه بحث خود پیرامون «طرح و نقشه کلی اسلام برای موسیقی هیئت» پرداختند و پس از بیان مقدمات و نگاهی کلی به هنر مداحی، ابعاد الگو و نقشه راه شناخت، تولید و ارزیابی موسیقی هیئت و چالش‌های آن را بررسی کردند. ایشان در انتها با بررسی مصداقی نقش آفرینی محمود کریمی در موسیقی هیئت را تشریح کردند.