به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی سنجرانی، پژوهشگر حوزه و زن و خانواده، در خصوص کنشگری زنان و دختران فلسطینی در میانه جنگ غزه گفت: غزه باریکهای است که اسرائیل پس از اشغال فلسطین و آواره کردن مردم این کشور و بیرون راندن اجباری آنان از سرزمینشان، بخشی از مردم فلسطین در این منطقه ساکن شدند. باریکه غزه ۴۰ کیلومتر طول و ۱۰ کیلومتر عرض دارد و تا سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت داشت. بخش دیگری از آوارگان فلسطینی نیز در الخلیل و کرانه باختری یعنی در بین خود صهیونیستها زندگی میکنند. باریکه غزه به عنوان متراکمترین منطقه جهان شناخته میشود.
وی با بیان اینکه بیشتر مردم غزه مسلمان هستند، تشریح کرد: اغلب مسلمانان غزه سنی مذهب هستند و و پیروان مکتب تشیع در میان آنان کم است. عده کمی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از پیروان دین مسیحیت نیز در بین مردم غزه وجود دارند. قبلاً تعداد بسیار بسیار کمی از یهودیان نیز در غزه زندگی میکردند ولی در حال حاضر یهودی در این منطقه نیست. شغل بیشتر مردم غزه کشاورزی است و عدهای هم به ماهیگیری اشتغال دارند. واردات کالا به غزه زیر نظر سازمان ملل و با کنترل شدید صهیونیستها صورت میگیرد. نقل و انتقال افراد نیز به بیرون و درون غزه با کنترل قوی و سختی بالایی مواجه است و تقریباً غیر ممکن به شمار میرود.
استمرار زندگی در غزه و کمک به تقویت جریان مقاومت
پژوهشگر حوزه و زن و خانواده اذعان کرد: ۳۰۷ مدرسه و ۲۳ دانشگاه با ۶۵۰ رشته در غزه وجود داشت که با بمبارانهای اخیر رژیم صهیونیستی بخشی از آنها تخریب شدهاند. اغلب مردم و ۷۳ درصد فارغالتحصیلان غزه بیکار هستند که اکنون در شرایط جنگی اوضاع خیلی وخیمتر هم شده است. غزه منطقهای است که مقاومت در آن خیلی پررنگ است و رژیم صهیونیستی نتوانسته است با آن مقابله کند. عمده گروههای مقاومت در غزه حضور دارند.
سنجرانی مطرح کرد: جنبهای که در کشاکش جنگ غزه مورد غفلت واقع شده این است که زنان غزه در کنار مقاومتورزی، تحمل سختیها، غم دیدنها و سایر کنشگریهایی که دارند، زندگی را نیز در غزه روایت میکنند. روایت زندگی مسئله مورد اهمیتی است و فلسفه فطری دارد. زن به عنوان نماد زندگی و زایش، گزارشی از ادامه حیات و استمرار زندگی در غزه ارائه میدهد که این قضیه تأثیر مهمی بر تقویت و ارتقا جریان مقاومت دارد. اگر گزارش جنبههای زندگی در غزه قوت بگیرد، همانند جوانهای که از گلدان سبز میشود خلاقیت، امید و انگیزه را در بین مردم و نیروهای مقاومت زنده میکند و به بیانی صریحتر زندگی مردم را دگرگون میسازد.
وی ادامه داد: اشتباه بزرگی که مردم با تأثیرپذیری از تبلیغات صهیونیستها دچار آن میشوند این است که شروع قضایای غزه را از هفتم اکتبر و عملیات «طوفان الاقصی» میدانند در حالی که این وضعیت از خیلی قبلتر برقرار بوده است. در حقیقت مردم فلسطین از دیرباز همواره زیر فشارهای بسیاری قرار داشتند، از هیچگونه آزادی برخوردار نبودند، در محاصره کامل به سر میبردند و در یک زندان به تمام معنا روزگار میگذراندند؛ با این شرایط مرگ تدریجی گریبان همه فلسطینیان را گرفته بود. هفتم اکتبر یعنی مردم فلسطین بین «مرگ تدریجی» یا اقدام برای «مرگ یا زندگی» گزینه دوم را انتخاب کردند. جرقه عملیات «طوفان الاقصی» و جریان هفتم اکتبر در پی توهین به زنان فلسطینیِ فعال در مسجدالاقصی و اذیت و آزاررسانی به آنان توسط سربازان اسرائیلی زده شد.
پژوهشگر حوزه و زن و خانواده اضافه کرد: کنشگری زنان تا قبل از هفتم اکتبر نیز جریان داشت ولی در مدت اخیر شدت بیشتری گرفته است. کنشگری زنان فلسطینی دامنه گستردهای را شامل میشود از جمله «ایفای نقش مادری و تربیت نسل آماده برای مقاومتورزی و اقدام بر ضد رژیم اشغالگر صهیونیستی»، «زنده نگه داشتن فرهنگ اسلامی با اقدامات متعدد مانند پرورش حافظان قرآن، شکلدهی جامعه ایمانی و باورمند به مبدأ و معاد، حفظ روحیه بالا و صبر پیشه و …»، «انجام فعالیتهای اجتماعی متنوع همچون خبرنگاری، حضور در دانشگاه، حفظ قرآن و به راه انداختن جریاناتی مانند ماجرای مقلوبه» و «پیشبرد امور مذهبی».
روایت زنانه از زندگی در غزه دقیقتر است
سنجرانی با بیان اینکه زنان غزه نگرشها و گرایشهای متفاوتی دارند و حتی برخی از آنان نگرشهای فمنیستی نیز دارند؛ افزود: در این نشست، روایتگری زنانِ جبهه مقاومت در بُعد زندگی و با رویکرد مقاومت مد نظر است که نشانهای از پویایی و اصالت مردم این منطقه دارد. رسانهها روایتهای غیردقیق و بعضاً نادرست از شرایط حقیقی انعکاس میدهند، همانطور که از اوضاع ایران نیز روایتهای نادرستی توسط رسانهها رقم میخورد. رسانههای صهیونیستی در ماجرای غزه تمام سعی خود را کردند که مردم غزه را از رزمندگان مقاومت جدا نشان دهد، در حالی که این دو از هم جدا نیستند.
پژوهشگر حوزه و زن و خانواده ادامه داد: مقاومت از دل مردم غزه برخاسته است و اگر فرماندهان مقاومت هم شهید شوند ولی مقاومت در بدنه مردم وجود دارد و دوباره قد علم میکند. روایت زنانه، زندگی در غزه را دقیقتر نشان میدهد و اتحاد جریان مقاومت و مردم را به خوبی نمایان میسازد و این حقیقت را برای جهان روشن میکند. زنان غزه رسانه را خوب شناختهاند و به بهترین شکل از آن بهرهگیری میکنند، علاوه بر آن از ابزار زبان برای انتشار پیام غزه به زبان عربی و انگلیسی نیز به خوبی استفاده میکنند.
روایت زنان در غزه منبع خبری مناسبی برای سایر گروههای مقاومت است
وی عنوان کرد: هر چند رسانهها بیشتر گریه، زاری و مظلومیت زنان غزه را نشان میدهند و حتی خودشان هم تاکنون بیشتر به این جنبه پرداختهاند ولی تصمیم زنان غزه بر این است که استمرار زندگی را از این پس پررنگتر روایت کنند. روایتهایی که زنان غزه از استمرار زندگی در این منطقه دارند ابعاد مختلفی را شامل میشود مانند «روایت صدا یعنی حق حیات، مظلومیت مردم و غصب سرزمین فلسطین توسط اشغالگران»، «روایت زندگی عادی با نشان دادن پخت و پز و همچنین توزیع غذا توسط نهادهای خیریه مردمی بین افرادی که در خانههای نیمه خراب زندگی میکنند»، «روایت تحصیل با نشان دادن زنان تحصیل کرده، روال ادامه تحصیل در غزه و اختلالاتی که در پی شرایط جنگی در روند تحصیل رخ داده است»، «روایت معنویت با قرآن خوانی و همچنین تکخوانی و جمعخوانی اذکار مرسوم و سرودهای حماسی»، «روایت جنگ با نشان دادن جنایات دشمن صهیونیستی»، «روایت صبر» و «صدور بیانیههای کودکانه و زنانه به زبانهای مختلف در قالب بیانی حماسی خطاب به خداوند، مردم سایر مناطق جهان و … به منظور بیان مشکلات و رنجهای خود». هر چه مصیبت جنگ بیشتر میشود خلاقیت زنان فلسطینی بیشتر میشود و در مسیر روایت زندگی قدرتمندتر عمل میکنند؛ زنان روایتگرِ زندگی در غزه، منبع خبری مناسبی برای سایر گروههای مقاومت در دیگر نقاط جهان هستند.
پژوهشگر حوزه و زن و خانواده در بخش پایانی سخنان خود مطرح کرد: مسلمانان در قبال کمکرسانی همهجانبه به مردم غزه در زمینههای مختلف به ویژه در زمینه روایتگری جریان زندگی در غزه وظیفه دارند. برای کمک به جریان روایتگری زنان غزه و تبیین شرح حال فلسطین برای جهانیان، باید گزارش عالمانهای از روایتگری زنان غزه را منعکس کرد. یاریرسانی به مردم غزه در هر بُعدی اهمیت دارد و بر تقویت جبهه مقاومت تأثیرگذار است.