اصفهان-داستان‌های تئاترهای سی و ششمین جشنواره اصفهان، از درام‌های اجتماعی تا عاشقانه‌های هیجان‌انگیز، دنیای خاصی برای مخاطبان می‌سازد. در این گزارش، جزئیات این نمایش‌ها را بررسی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، سی و ششمین جشنواره تئاتر استان اصفهان با برنامه‌های متنوع خود در آبان ۱۴۰۳، فرصتی بی‌نظیر را برای علاقه‌مندان به تئاتر فراهم کرده است. این جشنواره با نمایش‌هایی از کارگردانان برجسته از نقاط مختلف استان در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی برگزار می‌شود. در این گزارش، به معرفی نمایش‌های مختلف خواهیم پرداخت.

نمایش‌های صحنه‌ای سی و ششمین جشنواره تئاتر استان اصفهان

«قرار شام» به کارگردانی ناصر حاج باقری از خمینی‌شهر

داستان این نمایش حول محور روابط پیچیده انسانی و تصمیماتی است که به لحظه‌های حساس منتهی می‌شود. ناصر حاج باقری با تکیه بر نگاه روانشناختی و استفاده از فضای مینیمالیستی، تجربه‌ای ویژه را در اختیار تماشاگران قرار خواهد داد.

«کروکودیل» به کارگردانی پیام میرکی از فولادشهر

این نمایش با استفاده از زبان استعاری به بررسی جنبه‌های مختلف انسان و حیوان در دنیای مدرن می‌پردازد. پیام میرکی در این اثر سعی کرده با ساختار شکنی در فرم و محتوا، جوی خاص برای تماشاگر ایجاد کند.

«سال‌های دور از خون» به کارگردانی محمد ربیعی از گز برخوار

نمایش «سال‌های دور از خون» داستانی تلخ و در عین حال امیدبخش از دنیای پس از جنگ و اثرات آن بر زندگی خانواده‌ها را روایت می‌کند.

«این خاک» به کارگردانی اوژن صفاری از اصفهان

نمایش «این خاک» که به زندگی کشاورزان و مشکلات اجتماعی آن‌ها می‌پردازد، تصویر دقیق‌تری از مسائل اقتصادی و اجتماعی ایران معاصر را به نمایش می‌گذارد.

«بدن مرگ و بیماری در قصه‌های جدید» به کارگردانی رامین علیزاده از گلپایگان

در این نمایش، رامین علیزاده به بررسی مفهوم مرگ، بیماری و دگرگونی در داستان‌های کلاسیک و معاصر پرداخته و چالش‌هایی را برای مخاطبان خود مطرح می‌کند.

«سه چهار روزی که امیر خونه نبود» به کارگردانی نرگس صابری از اصفهان

این نمایش با نگاهی به روابط خانوادگی و تغییراتی که در نبود یک فرد ایجاد می‌شود، به مخاطبان فرصتی برای بازنگری در رفتارهای اجتماعی و خانوادگی‌شان می‌دهد.

«الگوریتم» به کارگردانی علیرضا رحیم‌زاده از اصفهان

این نمایش به بررسی فناوری‌ها و سیستم‌های هوش مصنوعی پرداخته و سعی دارد پرسش‌هایی اساسی در مورد رابطه انسان و تکنولوژی مطرح کند.

«قصه ظهر جمعه» به کارگردانی میلاد معینی از نجف‌آباد

این نمایش داستانی فلسفی و نمادین را در دل روزهای آرام زندگی مردم ایران روایت می‌کند. میلاد معینی با رویکردی خاص در استفاده از عناصر داستانی، این اثر را به یک نمایش تفکری تبدیل کرده است.

«میرزا یعقوب خان» به کارگردانی سالار شاب از شاهین‌شهر

داستان این نمایش حول محور یک شخصیت تاریخی به نام میرزا یعقوب خان می‌چرخد که در قالبی روایی، از تغییرات اجتماعی و فرهنگی ایران در دوره‌ای خاص صحبت می‌کند.

نمایش‌های خیابانی سی و ششمین جشنواره تئاتر استان اصفهان

«اشنوگل» به کارگردانی فرهاد قانعی‌فر از نجف‌آباد

داستان: نمایش «اشنوگل» با استفاده از فرهنگ و سنت‌های بومی ایرانی به مسائل هویتی و ارتباطات اجتماعی پرداخته و در قالب نمایش‌های خیابانی، چالش‌ها و تضادهای موجود در رویکردهای متفاوت فرهنگی را به تصویر می‌کشد. داستان این نمایش در دل جامعه‌ای که در حال تغییر است، به هویت و مواجهه با بحران‌های فرهنگی و اجتماعی پرداخته است.

«شیرین و فرهاد به روایت یک مجهول و الهویه» به کارگردانی مجید ماندگاری و ابراهیم حاجد حیدری از خمینی‌شهر

داستان: در این نمایش خیابانی، داستان افسانه‌ای شیرین و فرهاد با نگاهی نو روایت می‌شود. این نمایش به شکلی مدرن و انتقادی به بازنمایی این داستان اسطوره‌ای پرداخته و از استعاره‌ها و نمادهای متفاوت برای نقد و بررسی روابط انسانی و معنای عشق استفاده کرده است.

«رنگ مقدس» به کارگردانی ابوالفضل صادقی از اصفهان

داستان: این نمایش در دل فضای خیابانی و با استفاده از رنگ‌های مختلف به موضوعات اجتماعی و فرهنگی می‌پردازد. رنگ‌ها در این اثر نمادهایی از مشکلات و تضادهای اجتماعی هستند که در قالب یک نمایش خیابانی به تماشاگران منتقل می‌شود.

«مادرانه رؤیا» به کارگردانی رضا هاشمی از اصفهان

داستان: نمایش «مادرانه رؤیا» به مسائل زنان و چالش‌هایی که آن‌ها در جامعه امروز با آن‌ها مواجه هستند، پرداخته و با نگاهی شاعرانه و اجتماعی، به مشکلات مادران و رویاهایی که ممکن است در دل یک زن شکل بگیرد، می‌پردازد.

«شاه بابا» به کارگردانی حسین وحید از اصفهان

داستان: این نمایش به بررسی مسائل قدرت و تأثیرات آن بر روابط اجتماعی می‌پردازد. شخصیت «شاه بابا» در این نمایش به‌عنوان نمادی از قدرت و هویت اجتماعی در نظر گرفته شده که در شرایط مختلف، جایگاه و ارزش خود را می‌سازد و شکلی از سلطنت و اقتدار را به نمایش می‌گذارد.

«چرخ ابلق» به کارگردانی علی سلیمیان از زرین‌شهر

داستان: در این نمایش، چرخ زندگی انسان‌ها به‌شکل یک تمثیل به تصویر کشیده می‌شود. چرخ ابلق نشان‌دهنده ناپایداری و حرکت پیوسته زندگی است که در آن افراد درگیر چرخش‌های مختلفی از سرنوشت و موقعیت‌های اجتماعی هستند.

«حسنک» به کارگردانی ابراهیم سرشوق از خمینی‌شهر

داستان: این نمایش به زندگی یکی از شخصیت‌های تاریخی ایرانی به نام حسنک پرداخته و در آن از روایت‌های طنزآمیز برای نقد و بررسی مشکلات اجتماعی استفاده می‌شود.

«انامسلم» به کارگردانی پریسا کهکش پور از شاهین‌شهر

داستان: نمایش «انامسلم» به مسائل هویتی و تلاش‌های فردی در برابر فشارهای اجتماعی می‌پردازد. این اثر با بررسی بحران‌های موجود در جامعه، تلاش‌های یک فرد را برای یافتن هویت و مقصد خود نشان می‌دهد.

«صمصام ۲۰۲۴» به کارگردانی حسنعلی عرب از برخوار

داستان: نمایش خیابانی «صمصام ۲۰۲۴» به زندگی در دنیای مدرن و چالش‌های عصر دیجیتال پرداخته و نشان می‌دهد که چگونه تکنولوژی می‌تواند در تضاد با ارزش‌های انسانی قرار گیرد.

«عصر حجاز» به کارگردانی حسین رفیعی از خمینی‌شهر

داستان: این نمایش به تاریخ و فرهنگ دوران حجاز پرداخته و چالش‌های اجتماعی و اخلاقی آن دوران را به شکلی داستانی و با استفاده از روایات تاریخی به نمایش می‌گذارد.

«آخرین نامه» به کارگردانی عرفان عمادی و میکائیل ابراهیمی از خمینی‌شهر

داستان: این نمایش روایت‌گر داستان یک نامه مهم در تاریخ است که برای انتقال پیام‌های عاشقانه، انسانی و اجتماعی نوشته شده و می‌کوشد ابعاد مختلف انسانی و عاطفی نامه‌ها را نشان دهد.

«شانه‌های را دیرآوردی سرم را باد برد» به کارگردانی آدینه رحیم‌زاده از اصفهان

داستان: این نمایش به بررسی چالش‌های روحی و روانی افراد در زندگی مدرن پرداخته و تأثیرات آن بر روابط اجتماعی و فردی را نشان می‌دهد. نمایش از دیدگاه انسان‌های مختلف به مشکلات جامعه و فرد می‌پردازد.

«در سوگ دشت‌ها» به کارگردانی سامان هاشمی از اردستان

داستان: نمایش «در سوگ دشت‌ها» روایت‌گر دلتنگی‌ها و غم‌هایی است که به‌واسطه از دست دادن دشت‌ها و منابع طبیعی به‌وجود آمده است. این اثر به بررسی مشکلات محیط زیستی و آسیب‌های آن به جامعه می‌پردازد.

«ببخشید بیدارتون کردم» به کارگردانی حامد نصیری از خمینی‌شهر

داستان: این نمایش خیابانی به مشکلات اجتماعی و روانی افراد در زندگی مدرن پرداخته و بر روابط انسانی و فردی در شرایطی که همه چیز به سرعت در حال تغییر است، تمرکز دارد. از آن جایی که عنوان نمایش با یک جمله معمولی آغاز می‌شود، قرار است به بررسی این مسئله بپردازد که در دنیای امروز، چقدر رفتارهای اجتماعی و ارتباطات انسانی دستخوش تغییرات غیرمنتظره شده‌اند.

«این عادت خوبی است» به کارگردانی محمد رادمهر از اصفهان

داستان: این نمایش به بررسی تأثیر عادات و رفتارهای فردی بر روابط اجتماعی و خانوادگی می‌پردازد. کارگردان سعی دارد از طریق شخصی‌سازی رفتارهای اجتماعی و توجه به جزئیات روزمره، پیام‌های عمیق‌تری را در قالب کمدی و اجتماعی منتقل کند. سوال اصلی در این نمایش این است که چگونه عادات می‌توانند سرنوشت روابط افراد را تعیین کنند.

«رستاخیز ۱۴:۴۵» به کارگردانی ابوالفضل شریفی از اصفهان

داستان: این نمایش به بررسی تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی در دنیای مدرن پرداخته و چالش‌های فردی در برابر مشکلات زندگی را به تصویر می‌کشد. «رستاخیز ۱۴:۴۵» نمایشی از تغییرات لحظه‌ای است که در دنیای امروز فرد با آن‌ها مواجه می‌شود و تلاش می‌کند در زمانی کوتاه به تغییرات موجود واکنش نشان دهد. این نمایش سعی دارد با استعاره‌ها و نمادهای خاص، تأثیر این تغییرات را بر زندگی فردی و اجتماعی تحلیل کند.

«راحت طلب‌ها» به کارگردانی حسین نصر اصفهانی از اصفهان

داستان: این نمایش به نقد و بررسی سبک زندگی و تفکرات افراد می‌پردازد که در دنیای امروز، تنها به دنبال راحتی و آسایش خود هستند. شخصیت‌های این نمایش در دنیای پرآشوب و پرچالش مدرن، برای فرار از مشکلات به دنبال راه‌های آسان می‌گردند و در این مسیر با چالش‌هایی روبرو می‌شوند که نشان‌دهنده پیامدهای راحت‌طلبی و فرار از مسئولیت است.

«معرکه سنگ پاخوانی ابوالمشاغل» به کارگردانی مصطفی جعفری جوزانی از خمینی‌شهر

داستان: نمایش «معرکه سنگ پاخوانی ابوالمشاغل» داستان فردی را روایت می‌کند که در جستجوی معنی زندگی به کارهایی می‌پردازد که در نگاه اول بی‌هدف به نظر می‌رسند. این نمایش با استفاده از طنز و نقد اجتماعی، به بررسی مسائل فردی و اجتماعی می‌پردازد و در آن شخصیت‌ها به دنبال یافتن معنای زندگی در دنیای پرآشوب و متلاطم امروز هستند.

«ماهبار» به کارگردانی امیر پورمند از اصفهان

داستان: نمایش «ماهبار» به بررسی موضوعاتی چون تضادهای فردی و اجتماعی، هویت‌سازی در دنیای مدرن و چالش‌های پیش روی انسان‌ها در انتخاب مسیرهای زندگی می‌پردازد. در این نمایش، از نمادهایی چون ماه به‌عنوان یک عنصر پرمعنا برای نشان دادن مراحل مختلف زندگی استفاده شده است.

«جیمی جامپ» به کارگردانی سید پویا امامی از اصفهان

داستان: «جیمی جامپ» یک نمایش خیابانی پر از انرژی است که بر اساس داستان‌های کمدی و موقعیت‌های طنزآمیز شکل گرفته است. شخصیت اصلی این نمایش فردی به نام جیمی است که تلاش دارد از طریق شوخی‌ها و موقعیت‌های خنده‌دار پیام‌های اجتماعی مهمی را به تماشاگران منتقل کند. این نمایش بیشتر بر جنبه‌های طنز و سرگرمی تأکید دارد.