درحالی که اعلام شده بافت تاریخی امام‌زاده یحیی قرار است برای گسترش شبستان نوسازی شود اما شهردار منطقه ۱۲ آن را تکذیب کرده و می‌گوید هیچ بنای ثبت ملی تخریب نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر؛ امروز خبری در فضای مجازی پیچید مبنی بر اینکه، سازمان نوسازی شهر تهران بر آن است تا با همکاری سازمان اوقاف و تولیت امام‌زاده یحیی، ۳۸ هزار مترمربع از بافت تاریخی گذر امام‌زاده یحیی را به‌منظور اجرای «طرح توسعه امام‌زاده یحیی» به‌طور کامل تخریب کند.

این درحالی است که شالوده ساختمان بقعه امام‌زاده یحیی به سده هفتم هجری قمری (دوره ایلخانی) باز می‌گردد. گذر امام‌زاده یحیی نیز از کهن‌ترین پهنه‌های مسکونی شهر تهران است. به باور بسیاری از پژوهشگران، بخش بزرگی از این گذر منطبق با روستای تهران است که شهر فعلی از گسترش آن پدید آمده است. از این‌رو، پیشینه تاریخی گذر امام‌زاده یحیی دست‌کم به هزار و دویست سال پیش باز می‌گردد.

در طرح توسعه امام‌زاده یحیی، صحن این امامزاده در سه فاز جمعاً به میزان ۳۸ هزار مترمربع گسترش می‌یابد: در فاز اول ۴۷ پلاک؛ در فاز دوم ۳۰ پلاک؛ و در فاز سوم، ۶۹ پلاک تخریب می‌شوند.

وحید رضا انارکی شهردار منطقه ۱۲ تهران نیز در این مراسم به خبرنگاران پیرو این موضوع گفت: هم پوشانی بافت تاریخی و بافت فرسوده موجب شده این محلات به دلیل اینکه امکان اعمال ضوابط تشویقی بافت فرسوده وجود ندارد انگیزه‌ای برای رونق ساخت و ساز وجود نداشته باشد. محله‌های منطقه ۱۲ نیز با همین مشکل برخورد کرده است.

وی گفت: باید رویکرد ما تبعیض مثبت باشد و فضایی ایجاد کنیم که بخش خصوصی دنبال نوسازی باشد.

انارکی گفت: برای محله امامزاده یحیی طرحی داده شده است آن هم با توجه به اینکه طرح قبلی پاسخگوی نیاز شهروندان نبود. این طرح در حال اخذ مصوبه از کمیسیون ماده ۵ است ولی قرار نیست بنای واجد ارزش یا ثبت ملی شده‌ای در این طرح تخریب شود. ما به هیچ وجه پلاکی که میراثی باشد را تخریب نمی‌کنیم هر اقدامی با میراث فرهنگی هماهنگ می‌شود. این طرح هنوز مصوبه ماده ۵ نشده است. نماینده میراث فرهنگی در کلیه طرح‌های موردی و محله‌ای عضو است و بدون نظر آنها کاری انجام نخواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه گسترش شبستان امام‌زاده و آزادسازی بناها چه معنی دارد گفت: تغییرات و بازنگری در همه نواحی می‌تواند انجام گیرد طرح جدید امامزاده یحیی هم هنوز به کمیته کار نرفته است.