خبرگزاری مهر، گروه استانها - مهدی بخشی سورکی: تقریباً حدود ۲۵ شهر کشور به صورت رسمی و یا غیر رسمی روزی را به نام خود در تقویم اختصاص دادهاند که علت اکثر این نامگذاریها وقوع یک رویداد تاریخی و ملی در آن شهر بوده است.
طی سالهای اخیر مسئولان شهری قم نیز تصمیم گرفتند تا ۲۳ ربیع الاول سالروز ورود تاریخی و تمدن ساز حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به شهر مقدس قم را به نام روز قم نامگذاری نامند.
در جریان آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم که آذرماه سال ۱۳۹۷ برگزار شد، پیشنهاد شورای اسلامی شهر قم برای نامگذاری ۲۳ ربیع الاول روز ورود بانوی کرامت به قم به عنوان «روز قم» مورد تصویب قرار گرفت و از آن سال به بعد ویژه برنامههایی به مناسبت این روز در سطح شهر مقدس قم اجرایی میشود.
روایت علت ورود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به شهر مقدس قم نیز اینگونه است که پس از آنکه هشتمین امام شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به ناچار و اجبار مامون پیشنهاد ولایتعهدی او را پذیرفت؛ به سمت خراسان عزیمت کرد و همین امر موجب شد تا خواهر بزرگوار ایشان حضرت فاطمه معصومه (س) که پس از شهادت پدر در محضر برادر رشد یافته بود، نتواند این دوری را تحمل کند و این موضوع سبب شد تا بانوی کرامت از مدینه به سمت خراسان هجرت کند که در برخی از روایات بیان شده که این سفر به درخواست امام رضا (ع) نیز بوده است.
حضرت معصومه (س) پس از اطلاع از نظر برادر، برای سفر به خراسان در سال ۲۰۱ هجری، با کاروانی که برادران و اقوام و اطرافیان حضرت در آن حضور داشتند راهی ایران شدند.
در تاریخ آمده است که مامون عباسی وقتی از ماجرای سفر حضرت معصومه (س) به خراسان مطلع میشود، به نیروهای خود دستور میدهد تا مانع از ورود کاروان بانوی کرامت به سرزمین خراسان شوند.
کاروان خواهر خورشید که به حوالی ساوه میرسد، عوامل مامون عباسی سد راه میشوند و جنگ نابرابری علیه خاندان اهل بیت (ع) شکل میگیرد که در این درگیری مخالفان اهل بیت (ع) شماری از برادران و همراهان حضرت معصومه (س) را به شهادت میرسانند.
دو روایت از علت بیماری حضرت معصومه (س) در این سفر بیان شده است که اولین آن به دلیل شدت ناراحتی از بابت از دست دادن و شهادت عزیزان خود و دلیل دیگر نیز مسموم شدن از سوی دشمنان بیان شده است و شرایط جسمی ایشان به گونهای بوده که ادامه مسیر به سمت خراسان برایشان مقدور نبوده است به همین دلیل است که رحلت آن بانوی بزرگ اسلام را شهادت گونه بیان کردهاند.
در کتاب تاریخ قم آمده است؛ وقتی این خبر به آل سعد رسید تصمیم میگیرند به دیدار حضرت بروند و از او درخواست کنند تا به قم بیایند.
موسی بن خزرج از بزرگان قم راهی ساوه میشود و ناقه حضرت را گرفته و به سمت قم حرکت میکنند و در سرای خود، ایشان را اسکان میدهند؛ جایی که امروز به بیت النور معروف است و نقل شده که حضرت معصومه (س) طی ۱۷ روزی که در قم حضور داشتند در این مکان به عبادت مشغول بودند.
پس از رحلت این بانوی بزرگ اسلام و تدفین ایشان در شهر مقدس قم، وجود آن حضرت موجب شد تا قم همواره نقش تأثیرگذاری در تاریخ و در راستای ترویج و تبلیغ دین اسلام پیشتاز باشد.
سرانجام پس از ۶ سال پیگیری در خصوص ثبت روز قم در تقویم رسمی کشور، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته اعلام کرد که بنا بر مصوبه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی، سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به قم از سال آینده در تقویم رسمی کشور ثبت خواهد شد.
ثبت روز قم در تقویم رسمی کشور سبب خواهد شد تا از سال آینده برنامههای منسجمتری از سوی نهادهای مختلف فرهنگی و مدیریت شهری و همچنین آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تدارک دیده شود و ضرورت دارد در این ایام تلاش شود تا نگاه کشور به قم معطوف شده و شخصیت کم نظیر بانوی بزرگ اسلام کریمه اهل بیت علیهم السلام بیش از پیش به جامعه معرفی شود و فرهنگ زیارت تقویت شود.
جایگاه شهر قم به روایت رهبر انقلاب
قم در عرصههای مختلف ظرفیتهای بسیاری دارد و رهبر معظم انقلاب در این خصوص فرمودند «اینجا قطب زیارتی و معنوی است؛ اینجا حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، این بارگاه باشکوه قرار دارد؛ مسجد جمکران در اینجا بنا شده است؛ حرم امامزادههای گوناگون در این شهر واقع شده است؛ که هر یک از این امامزادههایی که در خیابانهای قم مدفون هستند، اگر در هر شهری بودند، مرکز و محور آن شهر قرار میگرفتند. اینها همه ظرفیتهای ملی و بین المللی و کارکردهای این شهر مقدس است.»
رهبر معظم انقلاب همچنین در تاریخ ۱۳۸۹/۰۷/۲۷ در سفر به شهر مقدس قم در اجتماع بزرگ مردم در خصوص اهمیت قم اینگونه فرمودند که «قم شهر علم است، شهر جهاد است، شهر بصیرت است جالب است که پیدایش شهر قم هم ناشی بود از یک حرکت جهادی و توأم با بصیرت. یعنی خاندان اشعریون که آمدند این منطقه را محل سکونت خودشان قرار دادند، در واقع اینجا را پایگاهی کردند برای نشر معارف اهل بیت (علیهم السّلام)؛ یک مجاهدت فرهنگی را در اینجا شروع کردند. اشعریون قبل از آنکه به قم بیایند، جهاد در میدان نبرد هم انجام داده بودند؛ جهاد نظامی هم کرده بودند؛ بزرگِ اشعریون در رکاب جناب زیدبن علی (علیهماالسّلام) مبارزه کرده بود؛ لذا بود که حجاج بن یوسف بر اینها خشم گرفت و اینها مجبور شدند بیایند و این منطقه را با تلاش خود، با بصیرت خود، با دانش خود، منطقهی علم قرار بدهند. همین هم موجب شد که حضرت فاطمهی معصومه (سلام الله علیها) وقتی به این ناحیه رسیدند، اظهار تمایل کردند که به قم بیایند؛ به خاطرِ بودن همین بزرگان اشعریون. آنها رفتند از حضرت استقبال کردند، حضرت را به این شهر آوردند و این بارگاه نورانی از آن روز و از بعد از وفات این بزرگوار در این شهر نورافشانی میکند. مردم قم که پدید آورنده این حرکت عظیم فرهنگی بودند، از آن روز پایگاه معارف اهل بیت را در این شهر تشکیل دادند و صدها عالم، محدث، مفسر و مبیّن احکام اسلامی و قرآنی را به شرق و غرب دنیای اسلام فرستادند. از قم، علم به اقصای خراسان و اقصای عراق و شامات رفت. این، بصیرت آن روزِ مردم قم است؛ که پیدایش قم بر اساس جهاد و بصیرت شد.»
در مجموع بهترین روزی را که میشد از آن به نام روز قم نام نهاد سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به این شهر بوده که با ثبت رسمی آن در تقویم از سال آینده انتظار میرود برنامههای فاخری در حوزههای مختلف در این روز اجرایی شود.