عمل احسن بالاتر از عمل صالح است و آنهم برای کسانی است که لا تهنوا هستند و در هنگام تهدیدها «زادهم ایماناً» شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، خداوند در قرآن مؤمنان را با این صفت که عمل صالح انجام می‌دهند معرفی می‌کند، عملی که شرط رستگاری و سعادت انسان‌ها می‌شود و از آنجا که ۸۷ بار در قرآن به آن اشاره شده بسیار زیاد می‌توان آن را دید. عمل صالح از متعلقات ایمان است و کسی که ایمان دارد اما عمل صالح انجام نمی‌دهند از صالحان و رستگاران نیست در حقیقت با استناد به آیات قرآن دین ترکیبی از ایمان و عمل صالح معرفی می‌شود. برخی هم گفته‌اند ایمان و عمل صالح هر یک در دیگری اثر متقابل دارد و وجود هر یک مایه تکامل دیگری است.

عملی صالح به هر کار نیکی گفته می‌شود که از سوی مؤمن سر بزند. از اطاعت خدا تا جهاد عمل به فرمایشات پیامبر، عبادات و عمل به فرامین دینی همه از جمله مصادیق عمل صالح هستند که محدود به چند مورد نمی‌شوند، هر کار شایسته‌ای که سبب پیشرفت جامعه انسانی در تمام زمینه‌ها شود، از مصادیق عمل صالح دانسته شده است.

عمل صالح از ارکان اساسی توبه و نشانه حقیقی آن و سبب آمرزش گناهان شمرده می‌شود. اهل دوزخ در قیامت آرزو می‌کنند به دنیا برگردند تا عمل صالح انجام دهند.

حجت الاسلام محسن قنبریان، استاد حوزه تمایزی بین عمل صالح و احسن قائل شده است و در بخشی از سخنرانی خود در ایام فاطمیه اشاره می‌کند که استجابت فرمان خدا و رسول، و زخمی در دفاع حاضر شدن (غزوه حمراء الاسد) عمل صالح است اما احسن اش فقط برای کسانی است که «لاتهنوا» بودند و هنگام تهدیدها هم «زادهم ایماناً» شدند.