مدیر رادیو نمایش در یک نشست تخصصی با اشاره به مشکلات معیشتی و بیمه هنرمندان در رادیو نمایش بیان کرد که این مشکلات می‌تواند مانعی جدی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنری باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، یک نشست تخصصی به بهانه تولد ۲ سالگی «پرده دوم» رادیو نمایش که به آثار فاخر کلاسیک جهان اختصاص دارد، در شبکه رادیویی نمایش برگزار شد. این نشست با حضور محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش، میرطاهر مظلومی کارگردان، بازیگر و مدیر امور جذب مشارکت‌ها و تکریم هنرمندان اداره کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش، منوچهر زنده‌دل گوینده و دوبلور، امین رهبر مدیر دفتر ادبیات نمایشی رادیو و نوید جولایی تهیه کننده نمایش‌های رادیویی برگزار شد. در این نشست، ضمن تاکید بر اهمیت آثار کلاسیک، چالش‌ها و شیوه‌های بازآفرینی این آثار در قالب نمایش‌های رادیویی مورد بحث قرار گرفت.

در ابتدا میرطاهر مظلومی کارگردان و بازیگر با اشاره به چالش‌های اجرای آثار کلاسیک گفت: یکی از خطرات اجرای این آثار، گاهی شکوه تصنعی است که در صدای بازیگر نمود پیدا می کند که ممکن است در مخاطب حس فاصله ایجاد کند و باورپذیری نقش را مختل سازد. باید میان آثار کلاسیک و رئال از نظر اجرایی توازن ایجاد کرد که باعث تجلی نقش شود.

مظلومی بیان کرد: آثار ارزشمند درام نویسان بزرگ جهان نیازمند تحلیلی عمیق است که احساس را هدایت می کند و ادبیات تبدیل به موجود زنده می شود، باید مراقب بود که تحلیل بازی نشود بلکه زندگی شود.

در ادامه منوچهر زنده دل گوینده و دوبلور درباره تفاوت ایفای نقش در رادیو و دوبله گفت: در دوبله باید خود را به فضا و شخصیتی که قبلا آن نقش را بازی کرده، نزدیک کنید ولی در تئاتر و نمایش های رادیویی، خلق شخصیت از متن و تعامل با کارگردان شکل می‌گیرد. زنده دل همچنین همکاری اخیر خود با میرطاهر مظلومی را در شناخت و بازآفرینی و تحلیل آثار کلاسیک تحسین کرد.

در ادامه محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش، به تغییرات در نحوه مصرف رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: رادیوی سنتی شاید برای مخاطبان امروز کمتر جذاب باشد، اما پادکست‌ها و فرمت‌های جدید نشان می‌دهند که این رسانه همچنان پتانسیل بالایی دارد. ما باید پلی میان اصالت فرهنگی ایران ابزارهای مدرن رسانه‌ای و رادیو ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر لزوم همگرایی در عرصه فرهنگی عنوان کرد: فرهنگ عملکرد جزیره‌ای، چالشی است که باید جای خود را به همگرایی بدهد. ما در ایران نمادهایی مانند سیمرغ را داریم که تجلی همگرایی فرهنگی هستند، اما در عمل این فرهنگ به‌درستی پیاده‌سازی نشده است. نگاه ملی و همگرایانه به منابع فرهنگی و هنری می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش همچنین به رویکرد «پرده دوم» در بازآفرینی آثار کلاسیک پرداخت و تأکید کرد: این مجموعه تلاش می‌کند ضمن حفظ اصالت آثار کلاسیک، آن‌ها را برای مخاطب امروز قابل‌فهم و جذاب کند. ما در رادیو تلاش کرده‌ایم تا از ابزارهای جدید مانند پادکست‌ها استفاده کنیم و این آثار را از قالب سنتی رادیو فراتر ببریم. مخاطبان امروز به مصرف رسانه‌ای متفاوتی روی آورده‌اند و ما باید این تغییرات را در برنامه‌ریزی‌های خود لحاظ کنیم.

مدیر رادیو نمایش ادامه داد: هنر صدا یکی از افتخارات ملی ماست. این هنر، از نمایش های رادیویی تا دوبله، همواره توانسته ارزش افزوده‌ای به تولیدات فرهنگی و هنری ایران بیفزاید. نمونه‌هایی مانند دوبله سریال ماندگار «هزاردستان» مرحوم علی حاتمی نشان می‌دهند که بازیگران صدا و دوبلورهای ما چه سهم بزرگی در ارتقای کیفی آثار هنری داشته‌اند.

وی در بخش دیگر بیان کرد: هنرمندان عرصه صداپایه، از دوبلورهای حرفه‌ای تا بازیگران نمایش‌های رادیویی، سرمایه‌های ارزشمند ما هستند. این هنرمندان با سال‌ها تجربه، آموزش و تلاش به پختگی رسیده‌اند و حفظ و حمایت از آن‌ها وظیفه‌ای ملی است. متأسفانه، مشکلاتی نظیر عدم تأمین معیشتی و بیمه این عزیزان، مانعی جدی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های آنان است. ضروری است که یک تصمیم کلان مدیریتی اتخاذ شود تا این مشکلات به‌صورت دائمی حل شوند.

مدیر رادیو نمایش در ادامه کارگردانی میرطاهر مظلومی را درخشان توصیف کرد و بازی منوچهر زنده دل در نمایش های رادیویی را ستود.