شاهرود-نماینده مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری معتقد است که نصرت الهی برای جبهه حق از سنت‌های خدای متعال است و باید این موضوع توسط روحانیان و مبلغان برای امیدآفرینی بین مردم تبیین شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در برهه کنونی که شاهد حوادث متعددی در منطقه و کشورمان هستیم بیش از هر زمان دیگری امید آفرینی اهمیت دارد تا جایی که حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز آن را یکی از مهمترین کارها دانسته و حتی نام جهاد امید آفرینی را در سال‌های اخیر می‌شنویم.

نماینده مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری معتقد است که نصرت الهی برای جبهه حق از سنت‌های خدای متعال است و باید این موضوع توسط روحانیان و مبلغان برای امیدآفرینی بین مردم تبیین شود. اما مختصات این نصرت الهی چیست و چطور می‌توان از آن آگاه شد؟ در این مورد با آیت الله سید مهدی میرباقری شاهرودی نماینده استان سمنان در خبرگان رهبری و مدرس برجسته و استاد خارج فقه حوزه علمیه به گفتگو نشستیم.

درباره سنت‌های الهی توضیح دهید که البته نصرت از جمله آن‌ها است

اگر انسان وسعت خدا را نبیند، در مقابل حوادث و اتفاقاتی که رخ می‌دهد ناپایداری و ناصبوری می‌کند اگر حوادث بزرگ را می‌خواهیم تحلیل کنیم می‌بایست در درون طرح بزرگ‌تری ببینیم وگرنه همین حوادث چشم و گوش ما را پر می‌کنند و از فهم واقعیت غافل می‌شویم. تحولات عظیم که عمدتاً هم این تحولات جهانی در بستر درگیری جریان حق و باطل است، می‌بایست بر اساس سنت‌های الهی تحلیل شود.

سنت‌های الهی در راهبری جهان در راهبری حیات تاریخی بشر و در ساخت امت اسلامی و … برای ما اهمیت دارد این سنت‌ها البته متعدد هستند برای مثال یکی از سنت‌های قطعی خداوند، پیروزی جبهه حق است و این امر در زمره مسلماتی محسوب می‌شود که خدای متعال قطعی قرار داده است. خداوند همچنین بارها به این موضوع اشاره دارد مثلاً در قرآن می‌فرمایند «ما انبیا و رسولان خودمان و کسانی که به طرح آنها ایمان آورده‌اند را پیروز خواهیم کرد هم در دنیا و هم در روز قیامت»

خداوند قطعاً امداد خواهد کرد و این امداد منتهی به پیروزی می‌شود منتها این پیروزی یک قواعدی دارد و اگر انسان قواعد آن را نفهمید مسیرش از سنت‌های الهی جدا می‌شود. یکی از قواعد نصرت الهی این است که خداوند پیروزی را نصیب می‌کند اما در یک مسیر پر فراز و نشیب و در این مسیر پرده‌های غیبی متعددی وجود دارد که بسیاری شأن برای ما آشکار نیست.

و این مهم، پیش نیازی هم دارد؟

بله؛ خداوند در مسیر پیروزی جبهه حق حتماً حق و باطل را از هم متمایز می‌کند در حالی که تا قبل از آن نقطه، نوعی اختلاط و آمیختگی وجود دارد و نیروهایی که حامل حق و حقیقت هستند و نیروهایی که طرفدار باطل هستند، از هم متمایز نشده‌اند و در یک طرح الهی اینها از هم متمایز می‌شوند.

قرآن کریم در سوره آل عمران بعد از داستان احد به همین موضوع اشاره می‌کنند در جنگ احد حوادث سختی برای مسلمانان پیش آمد و لذا خداوند می‌فرمایند که «مَا کَانَ اللَّهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیٰ مَا أَنْتُمْ عَلَیْهِ» خداوند هرگز مؤمنان را بدین حال کنونی که برآنید وانگذارد تا آنکه (با آزمایش خود) بدسرشت را از پاک گوهر جدا کند و خدا همه شما را از سرّ غیب آگاه نسازد و لیکن (به این مقام) از پیغمبران خود هر که را مشیّت او تعلق گرفت برگزیند، پس شما به خدا و پیغمبرانش بگروید، که هر گاه ایمان آرید و پرهیزکار شوید اجر عظیم خواهید یافت.

خداوند در این آیه تاکید دارند که کفار فکر نکنند که خداوند اجازه می‌دهد که با جبهه حق آمیخته می‌شود و از سوی دیگر اگر جبهه باطل پیروزی‌های ظاهری پیدا می‌کند، خداوند شرایط را این‌طور نگه نخواهد داشت لذا این تفکیک حق و باطل و پیروزی دادن جبهه حق از قواعد نصرت الهی است.

از طرف دیگر نکته مهم دیگری هم در این آیه وجود دارد و آن اینکه خداوند می‌فرمایند این وجه تمیز دادن حق و باطل در کنار جلوه‌هایی که همه مشاهده می‌کنند، پشت صحنه‌ای نیز دارد و به زبان ساده بخشی از طرح خداوند متعال برای نصرت خودش نسبت به جبه باطل پوشیده است و ما نیز مشرف به این غیب نیستیم که خداوند چطور صحنه را پیش می‌برد تا در این طرح الهی تمایز رقم می‌خورد.

ما در واقع به طرح الهی مشرف نیستیم لذا این سوال پیش می‌آید که پس ما باید چه کنیم تا در طرح الهی حرکت کنیم؟ خداوند در همین آیه پاسخ می‌دهد که کسانی را برای رسالت‌هایی انتخاب می‌کند و شما به خدا و فرستادگانش باید ایمان داشته باشید. همراهی با رسولان الهی رمز ایستادن در راه طرح الهی است. این همان آیه‌ای است که سید الشهدا (ع) در سحر عاشورا تلاوت کردند لیکن عاشورا صحنه تمایز حق و باطل است.

پیروزی و نصرت می‌آید اما این نصرت از درون طرحی می‌آید که در آن حق و باطل از هم جدا می‌شوند و در این زمان است که غلبه حق واقع می‌شود. طرح الهی پیچیدگی‌هایی دارد که باید عاشورا و جنگ احد و … واقع شود تا جریان‌ها از هم جدا شود و امکان پیروز کردن جبهه حق نیست زیرا در ابتدا این جبهه در هم آمیخته است. سنت خداوند متعال این است که مؤمنان را در دل سختی‌هایی می‌برد که در دل این سختی‌ها بهشتی می‌شوند و این انسان‌های بهشتی را وارد دوران پیروزی و فضای بهشتی می‌کند لذا لازم است که بدانیم خداوند نصرت و پیروزی را با یکسری قواعدی می‌فرستد.

خداوند در جای دیگری در قرآن می‌فرمایند که باید محاسبه غلط کنید شما خیال می‌کنید که درب‌های بهشت باز شده و وارد جنت می‌شوید و هنوز آن سختی‌هایی که امت‌های گذشته پشت سر گذاشته‌اند را تجربه نکرده‌اید امت‌های قبل دچار سختی‌هایی می‌شدند که به تزلزل می‌افتادند و آنجا بود که با ایستادگی شأن در راه خدا بهشتی می‌شدند و این سنت تطهیر و تمیز الهی است.

کسانی که می‌خواهند با انبیا حرکت کنند بالاخره باید به یک نقطه‌ای برسند در آن نقطه باید انسان‌هایی باشند که برای آن حیات طیبه و نقطه ساخته شده باشند. تعبیر قرآن این است که آدم باید از دل سختی‌های عبور کرده باشد تا بهشتی شود لذا این درباره عصر ظهور هم صدق می‌کند زیرا این عصر، زمان تحقق بهشت است.

انسان در این مسیر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

انسان‌ها باید بهشتی باشند که بهشت درست شود اگر جهنمی‌ها به بهشت بروند، آنجا را هم جهنم می‌کنند لذا انسان باید بهشتی باشد که بتواند به بهشت راه پیدا کند لذا می‌توان این تعبیر را کرد که اگر در عصر ظهور انسان‌های رذیله حکمفرما باشند کما اینکه شرایط را دشوار می‌کنند در نتیجه کسانی که می‌خواهند در عصر ظهور کنار حضرت (عج) باشند می‌بایست بهشتی باشند تا عالم منزلتی از بهشت شود.

اگر ما خیال کنیم که به نصرت الهی می‌رسیم و پیروزی می‌آید و ما بدون اینکه از دل صحنه‌های سخت وارد آن می‌شویم شدنی نیست در واقع خداوند می‌فرمایند که بهشت و نصرت الهی وجود دارد اما این نصرت می‌خواهد شما را به بهشت برساند. پیروزی کسانی که می‌خواهند وارد بهشت شوند بعد از این است که صحنه‌هایی را پشت سر بگذارند تا بهشتی شوند لذا نباید دچار خطا شد و دانست که برای ورود به بهشت باید از صحنه‌هایی گذشت.

یکی از بحث‌های مهمی که برای ایجاد امید باید بیان شود سنت‌های پیروزی الهی و وعده قطعی به پیروزی و سنت‌هایی که در مسیر این پروزی قرار دارد، است و لذا مبلغان باید این موضوعات را بیان کنند. در سوره عنکبوت خداوند متعال از اطلاعات پیش نیاز وادی ایمان صحبت می‌کند لذا باید از قرآن درس گرفت و دانست که بعد از غدیر امتحانات سنگینی رقم خورده است و انسان باید بدون محاسبه غلط در طرح الهی و انبیا الهی ایستاده باشد.

خداوند در این سوره می‌فرمایند که ایمان با حرف درست نمی‌شود وقتی بیان شد که من ایمان دارم، در دل فتنه‌های سنگین آزموده خواهی شد و این سنت برای همه امت‌های قبلی نیز بوده است. آنها وقتی ادعای ایمان می‌کردند برای رسیدن به وادی ایمان از دل فتنه‌ها عبور کرده‌اند.

مختصات این ایمان که می‌گوئید چیست؟

در ادعای ایمان صدق و کذب وجود دارد گروهی واقعاً مؤمن هستند و عده‌ای دیگر ادعا می‌کنند و مؤمن در دل فتنه‌ها است که ساخته می‌شود و مؤمن متناسب با ایمان، شکل می‌گیرد و آن وقت انسان در تراز وادی ایمان ساخته می‌شود. سنت الهی برای ایجاد امت مؤمن و رساندن آنها به وادی ایمان این است که آنها را از دل فتنه‌هایی عبور می‌دهد تا انسان در تراز وادی ایمان ساخته شود والا با غدیر عصر حقیقت ایمان شروع شده اما اینکه این عصر محقق شده و ما وارد وادی ایمان شویم، می‌بایست از فتنه‌های سنگینی عبور کنیم و لیکن این محاسبه غلط است که بگوییم ما مؤمن شدیم و خدایا وادی ایمان را محقق کند.

رسیدن به عصر ایمان خلق انسان در تراز ایمان می‌خواهد و این انسان در دل فتنه‌ها ساخته می‌شود لذا خداوند متعال با امت‌های گذشته هم همینطور بوده تا انسان برای نصرت الهی ساخته شود. سنت‌هایی که نصرت الهی را بیان می‌کنند فراوان هستند اما باید دانست که نصرت معطوف به عده و عده مادی و امکانات نیست و قواعدی را دارد خداوند متعال رسولش را نصرت می‌کند حتی اگر تنها باشد و این در سوره مبارکه توبه مفصل توضیح داده شده است حتی اگر ما کمک نکنیم بنابراین اگر انسان قواعد نصرت الهی را ببیند می‌فهمد که نصرت الهی منوط به خالص سازی و تطهیر است.